فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بررسی تأثیر مخاطرات ادراک شده در گذران اوقات فراغت بر نشاط اجتماعی گردشگران ورزشی در ایام پاندمی کووید-19
سحر پیرجمادی احمد محمودی وحید ساعتچیان کامران رومیانیهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مخاطرات ادراک شده در گذران اوقات فراغت بر نشاط اجتماعی گردشگران ورزشی در ایام پاندمی کووید-19 بود. روش پژوهش توصیفی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماري گردشگران مجموعههای گردشگری ورزشی شهر مشهد بودند که 381 نفر بهروش نمونهگیری هد چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر مخاطرات ادراک شده در گذران اوقات فراغت بر نشاط اجتماعی گردشگران ورزشی در ایام پاندمی کووید-19 بود. روش پژوهش توصیفی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماري گردشگران مجموعههای گردشگری ورزشی شهر مشهد بودند که 381 نفر بهروش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه مخاطرات ادراک شده اشراقی و همکاران (1396) و نشاط اجتماعی آکسفورد استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و روایی سازه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه بالای 7/0 بهدست آمد. در تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند تی تکنمونهای و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بين میانگین مؤلفههای مخاطرات ادراک شده و نشاط گردشگران با میانگین نظری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای مخاطرات ادراک شده با نشاط گردشگران در ایام پاندمی کووید- 19 رابطه معناداری وجود داشت. نتایج این پژوهش بر تقویت شاخصهایی از قبیل نظارتی، برنامهریزی، سختافزارها، ایمنی، اطلاعرسانی، سازمانی، روشهای بینالمللی در سیاستگذاریهای گردشگری ورزشی جهت جلوگیری از پیامدهای روانشناختی کووید- 19 و رسیدن به کمال نشاط اجتماعی تأکید دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - تأثیرعوامل منتخب فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر (موردمطالعه: گردشگران شهر یزد)
هاشم رئیسی سرتشنیزی امیررضا کنجکاو منفرد الهه حسینیگردشگری هوشمند با توجه به پیشرفتهای اخیر و گسترش فناوری اطلاعات به وجود آمده است و حالتهای جدید ارتباطات، روشهای جدید جمعآوری اطلاعات و فرصتهای جدید برای خلق ارزش و مدیریت را پیشنهاد داده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت ا چکیده کاملگردشگری هوشمند با توجه به پیشرفتهای اخیر و گسترش فناوری اطلاعات به وجود آمده است و حالتهای جدید ارتباطات، روشهای جدید جمعآوری اطلاعات و فرصتهای جدید برای خلق ارزش و مدیریت را پیشنهاد داده است. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر می¬باشد. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران داخلی در دسترسی است که به شهر یزد سفر کردهاند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه 16 گزارهای یوو و همکاران (2017) و هوانگ و همکاران (2017) استفاده گردیده است و حجم نمونه با توجه به محدود بودن جامعه، 240 نفر تعیین گردید. بهمنظور اطمینان یافتن از دقت و صحت نتایج تحقیق ویژگیهای فنی پرسشنامه در دو بخش روایی (سازه و محتوایی) و پایایی (آلفای کرونباخ) مورد بررسی قرار گرفته است. فرضیههای پژوهش با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری بر پایه روش حداقل مربعات جزئی از طریق اسمارت پی ال اس3 مورد آزمون قرار گرفتند. یافته¬های نشان داد که هر سه فرضیه، آماره تی بالاتر از 96/1 داشته¬اند، به همین جهت تمامی فرضیه¬های پژوهش تأیید شدند. همچنین بیشترین ضریب تأثیر مربوط به اطلاعرسانی فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر می¬باشد. نتایج نشان داد که فرضیه اصلی فناوریهای گردشگری هوشمند بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر اثر دارد و اطلاعرسانی، تعامل و دسترسی بر رضایت از استفاده از فناوری در سفر تأثیر مثبت و معنادار دارد؛ می¬توان نتیجه گرفت که رضایت از استفاده از فناوری در سفر باعث ایجاد سودآوری برای شرکتهای حوزه گردشگری میشود، در نهایت رضایت منجر به ایجاد وفاداری گردشگران نسبت به یک مقصد خاص می¬گردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - طراحی مدل پویا جهت پیشبینی قصد سفر مسئولانه بر اساس پیچیدگیهای نیازهای مازلو
مهناز دوستی ایرانی حامد فلاح تفتیبه منظور بازاریابی مؤثرتر گردشگری پایدار، پژوهش حاضر با هدف طبقهبندی عوامل مؤثر بر قصد سفر مسئولانه بر اساس نیازهای مازلو، و تفسیر و توضیح روابط علی–معلولی بین عوامل انجام گرفته است. پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی و کاربردی قرار دارد. به منظور شناسایی عوامل و دستیابی به چکیده کاملبه منظور بازاریابی مؤثرتر گردشگری پایدار، پژوهش حاضر با هدف طبقهبندی عوامل مؤثر بر قصد سفر مسئولانه بر اساس نیازهای مازلو، و تفسیر و توضیح روابط علی–معلولی بین عوامل انجام گرفته است. پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی و کاربردی قرار دارد. به منظور شناسایی عوامل و دستیابی به طبقهبندی مذکور از تکنیک تحلیل محتوا با بررسی پیشینه پژوهش و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان استفاده شد. پس از آن به منظور رسم الگوی تفسیری روابط علی- معلولی از تفکر سیستمی (به صورت کیفی و اعتبارسنجی با تأیید خبرگان) بهره گرفته شد. بر اساس یافتههای پژوهش 23 عامل در پنج طبقه نیازهای مازلو بدین شرح جایگذاری شد: نیازهای فیزیولوژیک (کیفیت ادراکشده، قیمت، عادات خرید و کنترل رفتاری ادراکشده)، ایمنی (حفاظت و اعتقادات راجع به سلامت سفر مسئولانه)، عشق/تعلق خاطر (نگرانی زیستمحیطی، احساس مسئولیت، اثربخشی ادراکشده، آگاهی زیستمحیطی، ارزش زیستمحیطی، دلبستگی مکانی و وابستگی عاطفی به ساکنان)، احترام (هنجارهای اجتماعی، بیانگر هویت بودن، رضایتمندی، تبلیغات، محتوای شبکههای اجتماعی، نگرش به سفر مسئولانه، اعتقاد در مورد لوکس بودن سفر مسئولانه و تصویر سفر مسئولانه)، و خودشکوفایی (تعالی خویشتن و هنجارهای شخصی). الگوی مفهومی پیشنهادی نیز حاکی از تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل و طبقات بر/از یکدیگر بود. لذا ضروری است بازاریابان پس از اولویتبندی نیازهای مسئولانه گروه هدف و انتخاب طبقه نیازها، با استفاده از تفکر سیستمی، مداخلات مورد نظر خود را برنامهریزی نمایند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - نقش تفسیر در تعامل بین سیاست¬ومیراث فرهنگی¬درجهت توسعه گردشگری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
محمدرضا صالحی پور اکبر پورفرج سید مجتبی محمود زاده احمد گل محمدیتوسعه گردشگری فرهنگی به تعامل مؤلفههای بسیاری بستگی دارد. سیاست اجزاء و فرایند گردشگری فرهنگی را تحت تأثیر خود قرار میدهد و میراث فرهنگی منبع سازنده گردشگری فرهنگی است و بنابراین این دو به تعامل بالایی برای موفقیت گردشگری فرهنگی نیاز دارند. دراینمیان تفسیر یک میانجی چکیده کاملتوسعه گردشگری فرهنگی به تعامل مؤلفههای بسیاری بستگی دارد. سیاست اجزاء و فرایند گردشگری فرهنگی را تحت تأثیر خود قرار میدهد و میراث فرهنگی منبع سازنده گردشگری فرهنگی است و بنابراین این دو به تعامل بالایی برای موفقیت گردشگری فرهنگی نیاز دارند. دراینمیان تفسیر یک میانجی تعاملساز بین سیاست و میراث فرهنگی است که درجهت این تعامل میتواند نقشهای مختلفی ایفا کند. ازاینمنظر این مقاله درنظر داشته تا به بررسی نقشهای تفسیر بهعنوان عاملی تعاملساز بین سیاست و میراث فرهنگی بپردازد و جایگاه این نقشها را در این تعاملسازی مشخص نماید تا درنهایت گردشگری فرهنگی کشور بتواند از آن منتفع شود. بهاینمنظور و برای تعیین این نقشهای بالقوه با استفاده از ادبیات مرتبط و همچنین نظرات خبرگان واجد شرایط، نقشهای مذکور شامل تداعیبخشی به هویت مکانی سایتهای تاریخی، عبرتگرفتن از آثار و تاریخ گذشتگان، تغییر نظر سیاستمداران نسبت به میراث فرهنگی، تقویت هویت ملی، حفاظت از روح و کالبد مکانهای تاریخی، نزدیکتر کردن ذینفعان مکانهای تاریخی به یکدیگر، مقابله با نژادپرستی و قومپرستی، ازبین بردن کجفهمیها و بدفهمیهای تاریخی، نزدیکتر شدن فرهنگهای مختلف به یکدیگر و تقویت فهم متقابل بین سیاستمداران و مردم، استخراج شدند. سپس در بخش میدانی تحقیق، با استفاده از روش دلفی فازی، اجماع نظرات خبرگان در مورد اولویت نقشهای مذکور مشخص شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بیشترین اجماع خبرگان درخصوص نقشهای بالقوه تفسیر در تعامل بین سیاست و میراث فرهنگی، در زمینه تداعیبخشی به هویت مکانی سایتهای تاریخی، تقویت هویت ملی و حفاظت از روح و کالبد مکانهای تاریخی نمود یافته است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - هویت برند مقصد - رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد
هادی اصغری حامد بخشی مژگان عظیمی هاشمی محمد حسین ایمانی خوشخوهویتسازی برند برای مقاصد گردشگری منجر به کاهش مشکلات ناشی از نامحسوس بودن محصولات گردشگری، منسجمتر شدن تلاشهای عرضهکنندگان خدمات گردشگری و ثبات در بازارها میگردد و فرایند بخشبندی بازار را تسهیل میکند. با توجه به رقابت روزافزون در صنعت گردشگری، لزوم توجه به هویت ب چکیده کاملهویتسازی برند برای مقاصد گردشگری منجر به کاهش مشکلات ناشی از نامحسوس بودن محصولات گردشگری، منسجمتر شدن تلاشهای عرضهکنندگان خدمات گردشگری و ثبات در بازارها میگردد و فرایند بخشبندی بازار را تسهیل میکند. با توجه به رقابت روزافزون در صنعت گردشگری، لزوم توجه به هویت برند مقصد بیش از پیش مطرح است، لذا این پژوهش به دنبال طراحی مدل هویت برند مقصد برای شهر مشهد می¬باشد. پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و با استفاده از تئوری داده¬بنیاد انجام شده است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 12 نفر از مدیران و اساتید و پژوهشگران حوزه برند و گردشگری شهر مشهد مورد مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته قرار گرفتند و سپس دادههای حاصل از آنها از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مدل هویت برند مقصد، عوامل فردی، همچون آگاهی در مورد برند مقصد و یا میزان تمایلات رفتاری گردشگران باعث میشود که هویت برند مقصد شکل گیرد. از طرفی این هویت برند بر استراتژیها یا راهبردها تأثیر میگذارد. به عبارت دیگر عوامل مذکور باعث میشود که راهبردها یا استراتژیهای بازاریابی متمایز و یا استراتژی توسعه انتخاب گردد. این استراتژیها پیامدهایی دارد؛ از جمله میتوان به توسعه اقتصادی و توسعه اجتماعی اشاره کرد. زمینه این استراتژیها توسعه مشارکت است که هویت برند مقصد در آن شکل میگیرد. در این میان نباید از متغیرهای مداخلهگری چون عوامل محیطی خرد و محیط کلان چشمپوشی کرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - تأثیر رفتار شهروندي سازمانی بر کیفیت خدمات، رضایت و وفاداری مشتریان در صنعت هتلداری (مطالعه موردی: هتل¬های بین المللی پارسیان استان مازندران)
جعفر بهاری مهدی کروبی شهلا بهاریتحقیق حاضر با هدف تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات، رضایت و وفاداری مشتریان در صنعت هتلداری در هتلهای بین المللی پارسیان استان مازندران، شامل: هتلهای پارسیان آزادی رامسر (چهار ستاره) و پارسیان آزادی خزر (چهار ستاره) در تابستان ۱۳۹۶ صورت پذیرفته است. تحقیق حا چکیده کاملتحقیق حاضر با هدف تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات، رضایت و وفاداری مشتریان در صنعت هتلداری در هتلهای بین المللی پارسیان استان مازندران، شامل: هتلهای پارسیان آزادی رامسر (چهار ستاره) و پارسیان آزادی خزر (چهار ستاره) در تابستان ۱۳۹۶ صورت پذیرفته است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و براساس نوع روش تحقیق توصیفی و از لحاظ روش گردآوری دادهها از نوع پیمایشی است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی ال اس به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه کارکنان و مشتریان هتلهای بین المللی پارسیان استان مازندران میباشد. برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده و فرمول کوکران استفاده شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق، پرسشنامه استاندارد بوده که به منظور سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات، رضایت و وفاداری مشتریان تأثیر مثبت و معنا داری دارد. کیفیت خدمات بر رضایت و وفاداری مشتری تأثیر مثبت و معنا داری دارد. همچنین تأثیر رضایت مشتری بر وفاداری وی مثبت و معنا داراست. همچنین نشان داده شد که متغیر رضایت مشتری دارای بزرگترین مقدار ضریب مسیر است و تأثیر آن نسبت به سایر متغیرها بر وفاداری مشتری بیشتر است. با توجه به تحلیل یافتهها، نتایج و پیشنهادات لازم ارائه گردید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - شناسایی پیشران های مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری روستای کندوله شهرستان صحنه
میترا جلیلیان محمد اکبرپور جعفر توکلیدر عصر حاضر، گردشگری یکی از عوامل مؤثر در گسترش روابط بین ملت¬ها به شمار می¬رود و به منزله¬ی ایجادکننده¬ی فرصت¬های شغلی در بخش اقتصادی و ایجاد تعاملات اجتماعی- فرهنگی مطرح می¬شود. امروزه گردشگری روستایی در سطح جهانی مورد توجه بسیاری از محققان قرارگرفته است. گردشگری روست چکیده کاملدر عصر حاضر، گردشگری یکی از عوامل مؤثر در گسترش روابط بین ملت¬ها به شمار می¬رود و به منزله¬ی ایجادکننده¬ی فرصت¬های شغلی در بخش اقتصادی و ایجاد تعاملات اجتماعی- فرهنگی مطرح می¬شود. امروزه گردشگری روستایی در سطح جهانی مورد توجه بسیاری از محققان قرارگرفته است. گردشگری روستایی موجب ایجاد اشتغال، درآمد و کاهش فقر به ویژه در روستاهایی با جاذبههای فرهنگی بوده است. پژوهش حاضر با رویکرد آیندهپژوهی و با استفاده از تکنیک دلفی سعی در پاسخ به این مسئله اصلی هست که عوامل کلیدی و پیشران های موثر بر چشم انداز توسعه گردشگری در روستای کندوله کدامند؟این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، ازنظر ماهیت بر اساس روشهای جدید علم آیندهپژوهی، تحلیلی و اکتشافی است که با بهکارگیری ترکیبی از مدلهای کمی و کیفی انجامگرفته است. شاخص های کلیدی از طریق روش دلفی و شناسایی پیشران های حیاتی از طریق نرم افزار میک مک بر پایه روش تحلیل اثرات متقاطع انجام گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش از میان 28 عامل کلیدی،شاخصهای مدیریت شایسته وتبدیل روستای کندوله به روستای پایلوت گردشگری بیشترین تاثیرگذاری را بر سایر عوامل داشته اند. درکنار این عوامل، افزایش میزان سر مایه گذاری بخش خصوصی، تبلیغات ،ثبت ونگهداری آثار تاریخی وفرهنگی و تامین امنیت گردشگران به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - سنجش عوامل مؤثر بر نگرش و گرایش فعالان گردشگری به گردشگری سبز
مصطفی محمودی بهار بیشمیبحرانهای محیطزیستی و نابودی منابع طبیعی اساسیترین مشکلات صنعت گردشگری به شمار میآیند. مواجهه با اینگونه معضلات به تلاش جمعی برای تغییر در نیازها و رفتارهای گردشگران و عرضه نمودن محصولات و خدمات سبز نیاز دارد. فعالان گردشگری بهدلیل نقشی که در جهتدهی به سبکها و چکیده کاملبحرانهای محیطزیستی و نابودی منابع طبیعی اساسیترین مشکلات صنعت گردشگری به شمار میآیند. مواجهه با اینگونه معضلات به تلاش جمعی برای تغییر در نیازها و رفتارهای گردشگران و عرضه نمودن محصولات و خدمات سبز نیاز دارد. فعالان گردشگری بهدلیل نقشی که در جهتدهی به سبکها و رفتارهای خاص سفر دارند میتوانند تمایل بازار را به رفتارهای سازگاربامحیطزیست و پایدار هدایت کنند. ازاینرو مطالعه و شناسایی عوامل تأثیرگذار بر نگرش و گرایش آنان موجب جلب مشارکت سایر ذینفعان صنعت به سمت گردشگری سبز خواهد شد. نوع این پژوهش توسعهای/کاربردی و توصیفی/پیمایشی بوده و جمعآوري دادهها بر اساس پرسشنامهاي متشکل از 31 سؤال و انتخاب هدفمند 102 نمونه از فعالان صنعت گردشگری انجام پذیرفت. تجزیهوتحلیل دادهها هم با استفاده از روش الگوسازي معادلات ساختاري در دو بخش: ۱) الگوي اندازهگيري جهت بررسي ويژگي فني پرسشنامه و ۲) بخش ساختاري جهت بررسي فرضيههاي پژوهش، انجام شد. يافتههاي پژوهش از تأثير مثبت و مستقیم متغیر دینداری بر جمعگرایی و تأثیر غیرمستقیم آن بر سایر متغیرهای پژوهش حکایت داشتند. همچنین بر مبناي یافتههای پژوهش، میان جمعگرایی با دغدغه محیطزیستی، دانش محیطزیستی با گرایش به گردشگری سبز، دغدغه محیطزیستی بر نگرش به گردشگری سبز ارتباط وجود داشت اما میان دینداری با دانش محیطزیستی و دانش محیطزیستی با دغدغه محیطزیستی ارتباط معناداری مشاهده نشد. بر اساس نتایج این پژوهش توصیه میشود تا بعضی دروس درباره نحوه حفاظت از محیطزیست هنگام سفر، به تمام ردههای تحصیلی اضافه گردد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - شناسایی مؤلفه¬های بازاریابی گردشگری با استفاده از روش فراترکیب
عزیز ارفعی فرشید نمامیانگردشگری به عنوان گسترده¬ترین صنعت خدماتی جهان توانسته توجه بسیاری از مدیران و پژوهشگران را به خود جلب نماید. لذا شناسایی عوامل بازاریابی این خدمت و ارائه راهکارهای بهینه به منظور تسهیل جذب گردشگر حائز اهمیت است. با توجه به اینکه پژوهش¬های صورت گرفته در این زمینه هرکدام چکیده کاملگردشگری به عنوان گسترده¬ترین صنعت خدماتی جهان توانسته توجه بسیاری از مدیران و پژوهشگران را به خود جلب نماید. لذا شناسایی عوامل بازاریابی این خدمت و ارائه راهکارهای بهینه به منظور تسهیل جذب گردشگر حائز اهمیت است. با توجه به اینکه پژوهش¬های صورت گرفته در این زمینه هرکدام به جنبه¬ای از عوامل بازاریابی پرداخته¬اند، در نتیجه هدف پژوهش حاضر بررسی نظام¬مند ادبیات گسترده در مورد بازاریابی گردشگری می¬باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، اکتشافی و از نظر نتیجه، کاربردی و روش اجرای آن نیز با توجه به رویکرد کیفی فراترکیب یا بررسی نظام¬مند است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام شده در بازه زمانی بین سال¬های 2000 تا 2020 میلادی و 1380 تا 1399 خورشیدی می¬باشد. در این راستا 580 پژوهش در زمینه موضوع مورد نظر ارزیابی و در نهایت 87 مقاله به¬صورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوطه با روش کد-گذاری باز، محوری و انتخابی، در مجموع 78 کد 21 مفهوم، شش مقوله کلیدی طی فرایند جستجو و ترکیب نظام¬مند انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد مهمترین مقوله¬های کلیدی شناسایی¬شده شامل بازاریابی یکپارچه (آمیخته¬های ترفیعی تشویقی)، رضایت، بازاریابی رابطه¬مند، بازاریابی داخلی، بازاریابی الکترونیک و مؤلفه¬هایICT می¬باشد. این پژوهش درک عمیق از ادبیات موجود در مورد بازاریابی گردشگری ارائه می¬دهد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - فرانظریه پردازی گردشگری منطقه ای: گزارش فراتحلیل
احسان درستکارچکیده در رشته برنامه¬ریزی منطقه¬ای و حوزه گردشگری با در نظر گرفتن سرعت بالای انتشار مقالات علمی و عدم توانایی بررسی تمام این مقالات توسط محقّقان، تحلیل مطالعات انجام شده در این حوزه امری ضروری است و از آنجا که در کشور ایران به تازگی فراتحلیل مورد توجّه محقّقان قرار گرف چکیده کاملچکیده در رشته برنامه¬ریزی منطقه¬ای و حوزه گردشگری با در نظر گرفتن سرعت بالای انتشار مقالات علمی و عدم توانایی بررسی تمام این مقالات توسط محقّقان، تحلیل مطالعات انجام شده در این حوزه امری ضروری است و از آنجا که در کشور ایران به تازگی فراتحلیل مورد توجّه محقّقان قرار گرفته است، این گونه به نظر می¬رسد که در آینده نزدیک فراتحلیل در رشته شهرسازی گرایش برنامه¬ریزی منطقه¬ای نیز بخش قابل توجهی از مطالعات را به خود اختصاص دهد. مطالعه حاضر به بررسی کیفیت گزارش مطالعات فراتحلیل در مجلات خارجی و داخلی با موضوع گردشگری منطقه¬ای براساس بیانیه پریزما می¬پردازد. در این مطالعه، کلیه مجلات خارجی و داخلی (فارسی و انگلیسی) که در حوزه برنامه¬ریزی منطقه¬ای با موضوع گردشگری منطقه¬ای در یک دهه گذشته توسط پایگاه¬های اطلاعات مگیران، پایگاه جهاد دانشگاهی، گوگل اسکالر و ایرانداک نمایه شده¬اند، با استفاده از کلید واژگان فراتحلیل، متاآنالیز و گردشگری مورد جستجو قرار گرفته¬اند. از 38 مقاله یافت شده، پس از اعمال معیارهای ورود به مطالعه، تعداد 13 مقاله باقی مانده که با استفاده از بیانیه پریزما مورد بررسی قرار گرفت و داده¬ها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شد. میزان انطباق کلّی کیفیت مقالات فراتحلیل مورد بررسی در این مطالعه، براساس معیارهای بیانیه پریزما خوب برآورد شد. بیشترین کمبودهای کیفیت در بخش روش پژوهش مقاله نویسی به میزان 38 بوده است. در این مطالعه به ارزیابی گزارش مطالعات فراتحلیل گردشگری منطقه¬ای پرداخته شد و کیفیت این مطالعات در سطح متوسط بوده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
11 - نقش ارزش تجربی در کیفیت ارتباط با مشتریان آژانس های مسافرتی
عباسقلی سنگی نور پورپژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر ارزش تجربی بر ابعاد سازنده کیفیت ارتباط صورت گرفته است. برای نیل به هدف پژوهش، مدل پیشنهادی با داده هایی که به روش نمونه¬گیری قضاوتی از 170 نفر از مشتریان آژانس های مسافرتی معتبر در شمال غرب ایران گردآوری شده است، بر اساس روش مدل یابی مع چکیده کاملپژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر ارزش تجربی بر ابعاد سازنده کیفیت ارتباط صورت گرفته است. برای نیل به هدف پژوهش، مدل پیشنهادی با داده هایی که به روش نمونه¬گیری قضاوتی از 170 نفر از مشتریان آژانس های مسافرتی معتبر در شمال غرب ایران گردآوری شده است، بر اساس روش مدل یابی معادلات ساختاری و توسط نرم افزار اسمارت پی ال اس 7/2/3 مورد آزمون قرار گرفته است. یافته های تحقیق از تأثیر ارزش تجربی بر سازه¬های تشکیل دهنده کیفیت ارتباط پشتیبانی می¬کند. نقش واسطه¬ای رضایت و اعتماد نیز مورد تأیید قرار گرفته است. پیشنهاد مدل مفهومی برای اولین بار و آزمون آن در جامعه آماری مورد نظر از جنبه¬های نوآورانه تحقیق می¬باشد. پیشنهاداتی برای مدیران جهت بهبود کیفیت ارتباط با مشتریان و نیز محققان آتی ارائه شده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
12 - طراحی مدل کنترل رفتار انحرافی کارکنان هتل بیمارستان ها با توجه به حمایت سازمانی ادراک شده، فرسودگی شغلی و رضایت شغلی
شاهد زندی پاک رابعه زندی پاکحمایت سازمانی ¬ادراک شده، فرسودگی شغلی و رضایت شغلی از متغیرهایی هستند که می¬توانند در پیش¬بینی میزان رفتارهای انحرافی، مؤثر واقع شوند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش حمایت سازمانی ¬ادراک شده و فرسودگی شغلی بر رفتار انحرافی با میانجی¬گری رضایت شغلی است. این پژوهش از لحاظ چکیده کاملحمایت سازمانی ¬ادراک شده، فرسودگی شغلی و رضایت شغلی از متغیرهایی هستند که می¬توانند در پیش¬بینی میزان رفتارهای انحرافی، مؤثر واقع شوند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش حمایت سازمانی ¬ادراک شده و فرسودگی شغلی بر رفتار انحرافی با میانجی¬گری رضایت شغلی است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی_ پیمایشی از نوع همبستگی است. برای جمع¬آوری داده¬ها، از یک پرسش¬نامه که مشتمل بر 21 سؤال که طبق طیف هفت گزینه¬ای لیکرت تنظیم شده، استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، شامل مجموعه کارکنان هتل بیمارستان¬های شهرستان مشهد به تعداد بیش از هزار نفر است؛ حجم نمونه 310 نفر، که بر اساس روش نمونه¬گیری در دسترس، انتخاب شدند. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و اعتبار سازه با استفاده از نرم¬افزار لیزرل و از روش تحلیل عاملی تأییدی بررسی شد. به منظور تجزیه¬و¬تحلیل یافته¬ها از نرم¬افزار لیزرل و مدل تحلیل مسیر و برای تحلیل متغیر میانجی از آزمون سبل ، استفاده شد. نتایج نشان داد، حمایت سازمانی¬ادراک شده و فرسودگی شغلی می¬توانند بر رفتار انحرافی به¬طور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر معنی¬¬داری بگذارند. جهت بررسی نقش متغیر میانجی¬، از روش آزمون سبل استفاده شد که نتایج بیانگر آن بود که رضایت شغلی نقش متغیر میانجی را در ارتباط بین متغیرهای دیگر ایفا می¬کند. پرونده مقاله