فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - رفتارشناسی عرضه و تقاضای گردشگری مبتنی بر تحولات نظام سرمایهداری
حمید شایان مهدی مودودی ارخودی سجاد فردوسیشناسایی الگوی رفتاری متقاضیان و عرضهکنندگان محصولات گردشگری در مقصدهای مختلف، به عنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی تلقی میشود. در این راستا، هدف این پژوهش تدوین مدل رفتارشناسی عرضه و تقاضای گردشگری مبتنی بر تحولات نظام سرمایه¬داری است. بر این اساس، به بررسی نظام¬مند چکیده کاملشناسایی الگوی رفتاری متقاضیان و عرضهکنندگان محصولات گردشگری در مقصدهای مختلف، به عنوان یکی از ابزارهای مهم بازاریابی تلقی میشود. در این راستا، هدف این پژوهش تدوین مدل رفتارشناسی عرضه و تقاضای گردشگری مبتنی بر تحولات نظام سرمایه¬داری است. بر این اساس، به بررسی نظام¬مند پیشینه پژوهش با رویکرد فراترکیب به منظور شناسایی و طبقه¬بندی عوامل مرتبط با تغییرات عرضه و تقاضای گردشگری بر اساس تحولات نظام سرمایهداری پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه پژوهش¬های منتشرشده در پایگاه¬های علمی معتبر داخلی و خارجی مرتبط با موضوع تحقیق بود. یافته¬های پژوهش حاکی از آن است که رفتار عرضه و تقاضای گردشگری به موازات تحولات نظام سرمایه¬داری از فوردیسم تا پسافوردیسم، دچار تغییر شده است. بر این اساس تغییرات رفتاری تقاضای گردشگری بر مبنای سه مؤلفه برنامه¬ریزی، محصولات گردشگری، و خصوصیات، قابل تعریف است. همچنین تغییرات رفتاری عرضه گردشگری، مبتنی بر چهار مؤلفه اقتصادی، برنامه¬ریزی، محصولات گردشگری، و ساختار و کارکرد قابل تعریف است. با سنجش و ارزیابی مدل رفتارشناسی عرضه و تقاضای گردشگری که بر اساس تحولات نظام سرمایه-داری، در این پژوهش ارائه گردید، زمینه لازم برای آگاهی نسبت به الگوی رفتاری عرضه و تقاضای گردشگری را فراهم می¬آورد که هدایتکننده توسعه گردشگری در مناطق مختلف خواهد بود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - طراحی مدل كيفي ارتباطات یکپارچهی بازاریابی در دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري
علي ميرطاهري عبداله نعامی علیرضا روستادر محیط رقابتی امروزی، شرکتها به منظور حفظ روابط سودآور با مشتریان، ناگزیر به استفاده از روشهای متنوع و نوین ارتباطی هستند. هـدف اصلـی از ایـن پژوهــش، طراحــی مــدل پارادایمی ارتباطات یکپارچه بازاریابی دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري مبتنــی بــر نظریه¬پــردازی دادهبن چکیده کاملدر محیط رقابتی امروزی، شرکتها به منظور حفظ روابط سودآور با مشتریان، ناگزیر به استفاده از روشهای متنوع و نوین ارتباطی هستند. هـدف اصلـی از ایـن پژوهــش، طراحــی مــدل پارادایمی ارتباطات یکپارچه بازاریابی دفاتر خدمات مسافرتي و گردشگري مبتنــی بــر نظریه¬پــردازی دادهبنیـاد اسـت. پژوهش حاضر با اصول فلسفه پارادایمی تفسیرگرایی (ساختگرایی اجتماعی) و استراتژی متد دادهبنیاد به صورت تاکتیک کیفی و اکتشافی است. افق زمانی؛ بهصورت مطالعه مقطعی از اواخرسال 98 تا خرداد 1399 به طول انجامید. ابزار اصلی برای گردآوری دادهها مصاحبه است. به این منظور، بـا 12 خبـرۀ علمي - عملي، شـامل خبـرگان شــاغل در صنعــت گردشگري و اســتادان دانشــگاه، با روش قضاوتي مصاحبههــای بــاز و عميق صــورت گرفــت. طبــق دســتورالعمل کدگــذاری بــاز، محــوری و انتخابــی با استفاده از نرم¬افزار تحليل داده كيفي مكسكيودياي، دادههــا در قالــب 52 كُد اوليه و پانــزده مقولــه فرعــی و شــش مقولــه اصلــی مفهومســازی شــده اســت. مــدل پارادايمي پژوهش نشــان میدهــد کــه ارتباطات يكپارچه بازاريابي دفاتر، معلول تحليل يكپارچه (شرايط عللي) و تحت تأثير بستر الزامات زمينهاي (فني-فردي) قرار دارد و با اتخاذ راهبردهايي(همراستایی سختافزارها و نرمافزارها در جهت استفاده بهینه از ابزار ارتباطی آمیخته تبلیغ) ميتوان پيامدها و نتايجي (خرید و خرید مجدد و ایجاد ارزش پیشنهادی ارتباطات بازاریابی یکپارچه در صنعت گردشگری و مسافرتی) در جهت دستيابي به پديده مركزي رقم بزند. همچنين عوامل مداخلهگر با شناسايي مقوله هايي دال بر شرايط محيطي بر اساس دادههاي متني مصاحبه شوندگان شناسايي گرديد. در نهایت کدگذاری انتخابی بر حسب تعریف پنج قضیه به دست آمده مشخص گردید. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - تحليلي بر ظرفيت سازي گردشگري اجتماع¬محور در شهر یزد
حسین کلانتری زهرا پیرمرادیان علی شمس¬الدینیصنعت گردشگری با ویژگیهای خاص خود، صنعتی پویا با آیندهای روشن تلقی میشود. سرمایهگذاری در این صنعت می¬تواند در افزایش درآمد ملی نقش مهمی داشته و در عین حال از پیامدهای ناگوار زیست¬محیطی مبرا باشد. با توجه به اهمیت فزاینده گردشگری، تحلیل آثار آن بر سایر ابعاد ضرورتی وی چکیده کاملصنعت گردشگری با ویژگیهای خاص خود، صنعتی پویا با آیندهای روشن تلقی میشود. سرمایهگذاری در این صنعت می¬تواند در افزایش درآمد ملی نقش مهمی داشته و در عین حال از پیامدهای ناگوار زیست¬محیطی مبرا باشد. با توجه به اهمیت فزاینده گردشگری، تحلیل آثار آن بر سایر ابعاد ضرورتی ویژه دارد. شهر یزد با برخورداری از توان¬ها و فرصت¬های ویژه گردشگری، در ابعاد متفاوت اقتصادی، اجتماعی، زیست¬محیطی و کالبدی از این پدیده متأثر شده است. استان يزد دارای پتانسيل فعاليت¬هايي مانند كويرنوردي، ماسه¬نوردي، بازديد از تپه¬هاي ماسه¬اي و ماسه¬هاي روان، كوهنوردي در دامنه¬هاي شيركوه و غیره است. در نتيجه با يك برنامه¬ريزي دقيق و مدون مي¬توان گام¬هاي مؤثري جهت ارتقاي اين فعاليت¬هاي گردشگری برداشت. هدف از تحقیق حاضر شناخت عوامل و زمینه¬های قوت، ضعف، فرصت و تهدید مؤثر بر توسعه پایدار گردشگری و تبیین الگویی مناسب جهت توسعه پایدار گردشگری و تحليلي بر ظرفيت¬سازي گردشگري اجتماع¬محور در شهر یزد می¬باشد. روش تحقیق «توصیفی - تحلیلی» و براساس داده¬ها و اطلاعات حاصل از مطالعه¬ی منابع کتابخانه¬ای، اسناد و نوشته¬های مربوط به بررسی و تکمیل پرسشنامه از 50 نفر از اعضای سازمان¬های مردم¬نهاد فعال گردشگری و کارشناسان مربوطه است که با بهره¬گیری از مدل تلفیقی SWOT-AHP به ارزیابی دو دویی و وزن¬دهی پرداخته شده است. شاخص¬های مورد بررسی شامل: جلب مشارکت¬های مردمی (بسیج عمومی) با میانگین 4/4، تسهیل¬گری شامل اطلاع¬رسانی و آگاه¬سازی و شاخص نهادسازی و تقویت گروه¬های محلی با میانگین 3/4، تقویت نظام مشارکت جمعی با میانگین 2/4 و شناسایی فرصت¬های کارآفرینی و اشتغال و شاخص نیازسنجی محلی و به روز نمودن آنها با میانگین 1/4 می¬باشد که نشان می¬دهد سازمان¬های مردم¬نهاد گردشگری دارای ظرفیت بالایی در خصوص پیاده¬سازی الگوی جامعه¬محور در شهر یزد هستند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - چارچوب خلق ارزش از طریق زنجیره تأمین یکپارچه الکترونیکی خدمات گردشگری
عذرا عزیزی حمید ضرغام بروجنی محمود ضیائی محمدتقی تقوی فردزنجیرههای تأمین در طول زمان از بهبود فرایندهای بخش عرضه به سمت نیازهای مشتری و زنجیره ارزش تحول پیدا کرده اند. مشتریان صنعت گردشگری خواهان دریافت محصولی یکپارچه هستند که مستلزم ایجاد بستری تعاملی برای ارزش آفرینی بین ذینفعان مختلف میباشد، اما دستیابی به این یکپارچگی چکیده کاملزنجیرههای تأمین در طول زمان از بهبود فرایندهای بخش عرضه به سمت نیازهای مشتری و زنجیره ارزش تحول پیدا کرده اند. مشتریان صنعت گردشگری خواهان دریافت محصولی یکپارچه هستند که مستلزم ایجاد بستری تعاملی برای ارزش آفرینی بین ذینفعان مختلف میباشد، اما دستیابی به این یکپارچگی همواره با موانعی روبرو بوده است. اینترنت و توسعه زنجیره تأمین الکترونیکی گردشگری بستری تعاملی برای ایجاد یکپارچگی فراهم می کند. لذا هدف این تحقیق شناسایی عوامل موثر بر یکپارچگی زنجیره تأمین و چگونگی خلق ارزش از طریق زنجیره یکپارچه است. به این منظور با استفاده از روش کیفی فراترکیب مطالعات پیشین مورد بررسی قرار گرفته و براساس مقولهها، زیرمقولهها و مفاهیم استخراج شده از این مطالعات، چارچوب مورد نظر ارائه شده است. به این منظور با بررسی چکیده 175 مقاله، 119 مورد به لحاظ محتوایی براساس مولفههای برنامه مهارت های ارزیابی حیاتی بررسی و 35 مورد به لحاظ محتوایی مورد بررسی قرار گرفتند. براساس نتایج تحقیق، انواع محرکها و موانع درونی و بیرونی و در سطح محیط کلان و زنجیره بر ابعاد مختلف یکپارچگی درونی، تأمین کنندگان (بیرونی) و مشتری تأثیرگذار هستند. یکپارچگی زنجیره تأمین و خلق همکارانه ارزش منجر به ایجاد ارزش برای ذینفعان مختلف خواهد شد و زنجیره تأمین الکترونیکی بستر تعاملی یکپارچگی، خلق همکارانه و ارزش آفرینی را فراهم می کند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - چهارچوبی جهت توسعه بوم¬گردی روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه
حشمت مرادی علیرضا پورسعید مرجان واحدی محمد باقر آرایشبوم گردی، راهبردی پایدار در زمینه کسب درآمد و به موازات آن حفظ منابع طبیعی است. پژوهش حاضر به منظور ارائه چارچوبی برای توسعه بوم¬گردی روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه با با بکارگیری تئوری داده بنیاد صورت گرفت. تحلیل داده ها با نرم افزار maxqda12 در قالب سه مرحله کدگذ چکیده کاملبوم گردی، راهبردی پایدار در زمینه کسب درآمد و به موازات آن حفظ منابع طبیعی است. پژوهش حاضر به منظور ارائه چارچوبی برای توسعه بوم¬گردی روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه با با بکارگیری تئوری داده بنیاد صورت گرفت. تحلیل داده ها با نرم افزار maxqda12 در قالب سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام شد. نمونه آماری به روش گلوله برفی و 20 نفر از کارشناسان بود. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. از میان دادهها 433 کد و 124 مفهوم و 23 مقوله فرعی و شش مقوله اصلی به دست آمد. مقولههای اصلی مدل به دست آمده شامل: مقولههای علی: مشارکتی، اقتصادی، جاذبهها و پتانسیل های منطقه، سیاست گذاری، اجتماعی و فرهنگی، مدیریتی، زیرساختها، خدمات و تسهیلات بوم گردی، و مقوله محوری توسعه بوم¬گردی، مقولههای مداخله گر: اقتصادی، مدیریتی و آموزشی، مقولههای راهبردی: اقتصادی و آموزشی، مقولههای پیامدی: پیامدهای مثبت و منفی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و زیست محیطی، در یک چارچوب پارادایمی، هم پیوند شدهاند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - عوامل مؤثر بر رضایت و تمایل بیشتر گردشگران به خرید در مراکز خرید شهر مشهد
سارا پارساپور هادی رفیعی دارانیخرید یک نوع جدید از گردشگری است که به عنوان یک فعالیت اصلی در میان گردشگران در نظر گرفته شده است. در این پژوهش تأثیر ویژگیهای مرکز خرید ، ویژگی های سفر و ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی گردشگر بر رضایتمندی و تمایل به خرید بیشتر گردشگر از مراکز خرید با تاکید بر مقایسه گردشگ چکیده کاملخرید یک نوع جدید از گردشگری است که به عنوان یک فعالیت اصلی در میان گردشگران در نظر گرفته شده است. در این پژوهش تأثیر ویژگیهای مرکز خرید ، ویژگی های سفر و ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی گردشگر بر رضایتمندی و تمایل به خرید بیشتر گردشگر از مراکز خرید با تاکید بر مقایسه گردشگران و زائران مراجعه کننده به بازار سنتی (بازار رضا (ع)) و بازار جدید (الماس شرق) در شهر مشهد مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای این منظور 404 پرسشنامه به صورت مصاحبه حضوری جمع¬آوری و با استفاده از روش لاجیت چندگانه به تخمین این عوامل پرداخته شد. نتایج نشان داد متغیرهای منبع اطلاعات از بازار (آشنایی قبلی)، تعداد افراد خانواده همراه در سفر، برخورد مناسب فروشندگان، داشتن پارکینگ، کیفیت کالا، وضعیت تأهل، موقعیت مکانی، درآمد و تنوع کالا تأثیر معنی¬داری بر گزینش طبقات میزان خرید در مراکز خرید دارد. در انتها نیز جهت افزایش تمایل به خرید و رضایت گردشگران از مراکز خرید، احداث مراکز خرید در مکانهایی با دسترسی راحت¬تر برای گردشگر، نظارت بیشتر بر قیمت کالا و خدمات، وجود پارکینگهایی با ظرفیت مناسب و کافی و وجود کالاهای متنوع در مراکز خرید پیشنهاد شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - تأثیر سرمایه روانشناختی بر تابآوری سازمانی در دوران شیوع کووید-19 (مطالعه موردی: هتلهای شهر مشهد)
داود قربان زاده جواد آقا محمدیصنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجهه با انواع بحرانها شناخته شده است. در میان انواع بخشهای فعال در حوزه گردشگری، بخش هتلداری بهواسطه کاهش نرخ سفرها و اقامت در طول همهگیری کووید-19 بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته است. به این منظور، برای کا چکیده کاملصنعت گردشگری از دیرباز بهعنوان یکی از آسیبپذیرترین صنایع در مواجهه با انواع بحرانها شناخته شده است. در میان انواع بخشهای فعال در حوزه گردشگری، بخش هتلداری بهواسطه کاهش نرخ سفرها و اقامت در طول همهگیری کووید-19 بیشتر تحت تأثیر قرار گرفته است. به این منظور، برای کاهش اثرات مخرب بحرانها بر بخش هتلداری، ادبیات مفهوم تابآوری را معرفی میکند. از این رو، پژوهش حاضر تأثیر سرمایه روانشناختی مالکان و مدیران هتل را بر تابآوری سازمانی در طول شیوع کووید-19 بررسی میکند. اين پژوهش از نظر هدف كاربردى، شيوه جمعآوری اطلاعات پيمايشى و به لحاظ بررسى روابط بين متغيرها، همبستگى با تأکید بر مدلسازی معادلات ساختاری است. برای درک روابط مدل مفهومی، این پژوهش با استفاده از پرسشنامهای که در مهر ماه و آبان ماه 1399 میان 157 نفر از مالکان و مدیران هتل و هتلآپارتمانهای شهر مشهد به روش در دسترس توزیع شد، نسبت به جمعآوری دادهها اقدام کرد. نتايج آزمون فرضیهها با بهکارگیری نرمافزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس 3 حاكى از آن است که سرمایه روانشناختی مالکان یا مدیران هتل میتواند امید و خوشبینی را در کارکنان ایجاد نموده و به آنها در پذیرش واقعیت و آمادگی برای بحرانهای احتمالی آینده کمک کند. همچنین تأثیر رضایت مالکان و مدیران هتل از زندگی بر تابآوری سازمانی قابلملاحظه است و بیان میکند که سطح رضایت از زندگی مالکان و مدیران هتل بهطور قابلتوجهی بر روند بهبود کسبوکار تأثیر میگذارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - تحلیل اثرات اقتصادی- اجتماعی گردشگری مذهبی در توسعۀ فضایی استان قم
علی صادقی ولی اله نظری محمد غلامی محمدامیر امراللهیدر پژوهش حاضر اثرات اقتصادی- اجتماعی گردشگری مذهبی بر توسعه فضایی استان قم مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. روش تحقيق حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است كه با روش تحلیل سلسله مراتبی طراحی شده است. در این پژوهش معیارهای مورد ن چکیده کاملدر پژوهش حاضر اثرات اقتصادی- اجتماعی گردشگری مذهبی بر توسعه فضایی استان قم مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. روش تحقيق حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است كه با روش تحلیل سلسله مراتبی طراحی شده است. در این پژوهش معیارهای مورد نیاز در دو بخش اقتصادی با پنج زیرمعیار «افزایش اشتغال، افزایش درآمد، کاهش تورم، افزایش تولیدات منطقهای و مشارکت بخش خصوصی»، و بخش اجتماعی با سه زیرمعیار «افزایش امنیت، توسعۀ فرهنگ اجتماعی، بهبود خدمات و زیرساختها»، به منظور سنجش و ارزیابی اثرات گردشگری مذهبی در دو بخش اقتصادی و اجتماعی بر توسعه فضایی استان قم گردآوری و تدوین شده¬اند. نتایج بررسی اولویت¬بندی این معیارها، نشان از بالا بودن تأثیر بخش اقتصادی گردشگری مذهبی بر توسعه فضایی استان قم دارد. به اعتقاد کارشناسان هر چه توان اقتصادی مردم بیشتر باشد، تأثیر مطلوب آن بر بخش اجتماعی جامعه نیز قابل مشاهده و درک میباشد. همچنین این معیارها در محدوده مورد مطالعه که بخشهای تشکیل¬دهنده استان قم میباشد نیز ارزیابی و اولویتبندی شدند که بخش مرکزی در پنج معیار از هشت معیار شناسایی شده، دارای بیشترین تأثیر از گردشگری مذهبی در بخش¬های اقتصادی و اجتماعی بر توسعه فضایی خود میباشد. این نتیجه نشان میدهد که بخش مرکزی استان ( شهر قم) به عنوان مرکز و کانون گردشگری برای گردشگران، فاصله زیادی در توسعه با سایر بخشهای استان دارد. این فاصله موجب بروز مشکلاتی در آینده در این بخش و به خصوص در شهر قم خواهد شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - بخش¬بندی و تعیین نیمرخ روانشناختی- جمعیت شناختی و رفتاری زائرین کربلا در آیین سالانه¬ اربعین (مورد مطالعه: زائرین عبوری از مرزهای هوایی و زمینی استان خوزستان)
بعقوب دغاغله مریم درویشیگردشگری مذهبی یکی از پنج شاخه ی اصلی گردشگری از نظر سازمان تجارت جهانی می¬باشد. محبوبیت سفرهای زیارتی در دهه¬های اخیر افزایش یافته و گردشگری مذهبی بخش مهمی از پویایی اقتصاد گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. هدف از انجام این پژوهش بخش¬بندی و تعیین نیمرخ روانشناخت چکیده کاملگردشگری مذهبی یکی از پنج شاخه ی اصلی گردشگری از نظر سازمان تجارت جهانی می¬باشد. محبوبیت سفرهای زیارتی در دهه¬های اخیر افزایش یافته و گردشگری مذهبی بخش مهمی از پویایی اقتصاد گردشگری جهان را به خود اختصاص داده است. هدف از انجام این پژوهش بخش¬بندی و تعیین نیمرخ روانشناختی– جمعیت¬شناختی و رفتاری زائرین کربلا در آیین سالانه¬ی¬ اربعین است. این پژوهش بر اساس هدف، كاربردي و براساس چگونگي جمع¬آوري داده¬ها توصـيفی- پيمايشي است. جامعه¬ی آماری این پژوهش شامل زائرین کربلا در آیین سالانه¬ی اربعین است که از مرزهای استان خوزستان تردد کرده¬اند. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از الگوریتم شبکه¬های عصبی با استفاده از نقشه¬های خود سازمانده استفاده شده است. یافته¬های پژوهش سه دستة متفاوت از زائرین با انگيزه¬هاي مختلف سفر را نشان داد. اين سه دسته از گردشگران به نام¬های بیشتر گردشگر تا زائر (گردشگران زائر)، بیشتر زائر تا گردشگر (زائرین گردشگر) و زائرین نام¬گذاري شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که گردشگران هر بخش ¬دارای ویژگی¬های روانشناختی، جمعیت¬شناختی و رفتاری خاص خود می¬باشند. بر اين اساس، راهبردهاي بازاريابي براي توسعة فعاليت¬هاي گردشگري متناسب با هر بخش باید متفاوت باشد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - تعیین تقویم گردشگری با استفاده از شاخص اقلیمی گردشگری (TCI) و شاخص اقلیمی-تعطیلات (HCI) (مطالعه موردی: آستارا، استان گیلان)
طوبی عابدی لادن کاظمی راد رؤیا عابدیمهم¬ترین اطلاعات مورد نیاز گردشگران طبیعت، شرایط اقلیمی مطلوب در مقصد است و از اهداف اقلیم¬شناسان گردشگری نیز شناسایی انواع اقلیم مؤثر بر گردشگری است. در مطالعه حاضر به بررسی شاخص¬های اقلیمی گردشگری (TCI) و اقلیمی تعطیلات (HCI) در مهم¬ترین مناطق گردشگری آستارا شامل گردن چکیده کاملمهم¬ترین اطلاعات مورد نیاز گردشگران طبیعت، شرایط اقلیمی مطلوب در مقصد است و از اهداف اقلیم¬شناسان گردشگری نیز شناسایی انواع اقلیم مؤثر بر گردشگری است. در مطالعه حاضر به بررسی شاخص¬های اقلیمی گردشگری (TCI) و اقلیمی تعطیلات (HCI) در مهم¬ترین مناطق گردشگری آستارا شامل گردنه حیران و پارک جنگلی بی¬بی¬یانلو پرداخته و از پارامترهای دما، رطوبت نسبی، بارندگی، پوشش ابر و سرعت باد طی آمار 15 ساله (1398-1384) استفاده شد. نتایج بررسی ماهانه شاخص اقلیمی گردشگری نشان داد که ماه¬های مهر (65=TCI) و تیر (69=TCI) دارای رتبه خوب، اردیبهشت رتبه خیلی خوب (79=TCI) و خرداد رتبه عالی (80=TCI) است. نتایج شاخص اقلیمی تعطیلات نیز نشان داد که منطقه در ماه¬های دی و تیر (به¬ترتیب با مقادیرHCI برابر با 69 و 65) دارای رتبه خوب بود. ماه¬های خرداد و بهمن (75=HCI) دارای رتبه خیلی خوب، اردیبهشت و فروردین رتبه عالی (89 و 85=HCI) و اسفند رتبه ایده¬آل (93=HCI) بود. بنابر نتایج این پژوهش اوایل بهار و تابستان مهم¬ترین فصل¬ها برای گردشگری در منطقه بود که این نتایج با زمان تعطیلات انطباق دارد و احتمالاً در فصول کار و امتحانات، استقبال از گردشگری منطقه کمتر است. به¬طوری¬که از اسفند شرایط اقلیمی شروع به مناسب شدن می¬کند و تا شهریور ادامه می¬یابد. نتایج پژوهش حاضر برای بهبود فعالیت¬های گردشگری بنابر وضعیت اقلیمی منطقه، برنامه¬ریزی و مدیریت گردشگری از حیث تأمین تجهیزات و نیاز گردشگران در پیک¬های پذیرش گردشگر، تأمین زیرساخت¬های مطلوب برای جذب گردشگر در زمان¬های دیگر به طوری¬که بر سختی شرایط غلبه شود، مفید خواهد بود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
11 - تحلیل مقالههای پژوهشی گردشگری در ایران
محسن ترابی محمد رضا فتحیدر این مقاله به بررسی پژوهشهای پنج نشریه برتر حوزه گردشگری از منظر روششناسی پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ابزار گردآوری دادهها مطالعه کتابخانهای است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی مقالات مجلات گردشگری و توسعه، مطالعات اجتماعی گردشگری، برنامهریزی و چکیده کاملدر این مقاله به بررسی پژوهشهای پنج نشریه برتر حوزه گردشگری از منظر روششناسی پرداخته شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ابزار گردآوری دادهها مطالعه کتابخانهای است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی مقالات مجلات گردشگری و توسعه، مطالعات اجتماعی گردشگری، برنامهریزی و توسعه گردشگری، گردشگری شهری و مطالعات مدیریت گردشگری است که بین دورههای 1395 تا 1399 انجام گرفته است. در این پژوهش از نمونهگیری استفاده نشده و همه عناصر جامعه به صورت سرشماری بررسی شدهاند. تعداد 814 مقاله از نظر 10 پارامتر از جمله پراکندگی تعداد مقالات در هر سال، رویکرد پژوهش، روش تحلیل دادهها، ابزار گردآوری اطلاعات، روش مورد استفاده، حوزه مورد پژوهش، تعداد نویسنده هر مقاله، منطقه جغرافیایی مورد مطالعه، وابستگی سازمانی نویسنده مسئول مقاله و رشته تحصیلی نویسنده مسئول مقاله مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد بیشترین تعداد مقالات طی 5 دوره اخیر مربوط به نشریه گردشگری و توسعه بوده است و در مجموع بیشتر مطالعات روی استانهای شمالی و مرکزی متمرکز بودهاند. پژوهشگران رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری سهم قابل توجهی در چاپ مقالات حوزه گردشگری داشتهاند و به لحاظ وابستگی نویسنده مسئول، به ترتیب دانشگاه علامه طباطبایی و تهران، بیشترین مقالات را به خود اختصاص دادهاند. همچنین براساس نتایج تحقیق، بیشتر پژوهشها به صورت توصیفی-کاربردی و دارای رویکرد کمی و با روش معادلات ساختاری بودهاند و 61 درصد از روش گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه بوده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
12 - تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر رفتار سازگار کارکنان با محیط زیست (مورد مطالعه: هتل¬ها و رستوران¬های شهر بیجار)
اسماء آشتیانی طاهره آشتیانی علی اصغر حیدریدر دو دهة گذشته، توجه به پایداری زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی در فعالیتها و تحقیقات رشتههای مدیریت افزایش یافتهاست. مدیریت منابع انسانی سبز به عنوان شاخهای از مدیریت منابع انسانی پایدار، موضوعی نوین در رشتة مدیریت منابع انسانی است که بر هدف پایداری زیستمحیطی تأک چکیده کاملدر دو دهة گذشته، توجه به پایداری زیستمحیطی، اجتماعی و اقتصادی در فعالیتها و تحقیقات رشتههای مدیریت افزایش یافتهاست. مدیریت منابع انسانی سبز به عنوان شاخهای از مدیریت منابع انسانی پایدار، موضوعی نوین در رشتة مدیریت منابع انسانی است که بر هدف پایداری زیستمحیطی تأکید دارد. جهان درحال ورود و تجربه اقتصاد سبز است. از این¬رو پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان آگاهی کارکنان هتلها از مدیریت سبز و مزایای استفاده از آن می¬باشد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان هتلها و رستورانهای شهر بیجار واقع در استان کردستان به تعداد 60 نفر است که با استفاده از جدول مورگان 52 نفر برای نمونه آماری به صورت تصادفی انتخابشدند. در این تحقیق برای سنجش متغیرها از پرسشنامه استفاده شده است. براي تحليل داده¬هاي به دستآمده از نمونهها، هم از روشهاي آمار توصيفي و هم از روشهاي آمار استنباطي استفاده شده است. برای سنجش روایی و پایایی پرسشنامه از ضرایب بارهای عاملی استفاده شد. با توجه به نتایج به دستآمده از بین 52 نفر جامعه آماری مورد بررسی چنین به نظر میآید که مدیریت منابع انسانی سبز بر تعهد سازمانی کارکنان، رفتار سازگار کارکنان با محیط زیست و عملکرد زیستمحیطی هتل تأثیر معناداری دارد. همچنین تعهد سازمانی کارکنان بر رفتار سازگار کارکنان با محیط زیست و نیز رفتار سازگار کارکنان با محیط زیست بر عملکرد زیستمحیطی هتل تأثیر معناداری دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
13 - هوشمندسازی صنعت گردشگری ایران: تأکیدی بر توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی
فرنوش زنگوئی زهرا خرازی محمدوندی آذر جمشید صالحی صدقیانیهدف اصلی این مقاله بررسی نقش توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی در نهادینه¬ کردن برنامه¬های هوشمندسازی صنعت گردشگری ایران و شناسایی مؤلفه¬های هوشمندسازی گردشگری در مقاصد شهری ایران است. این پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمای چکیده کاملهدف اصلی این مقاله بررسی نقش توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی در نهادینه¬ کردن برنامه¬های هوشمندسازی صنعت گردشگری ایران و شناسایی مؤلفه¬های هوشمندسازی گردشگری در مقاصد شهری ایران است. این پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام شده است. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه-گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی، 13 نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. 390 نفر از کارشناسان آژانس¬های مسافرتی نیز به عنوان نمونهی بخش کمّی با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه¬گیری در دسترس، انتخاب شدند. پس از تحلیل داده¬ها از طریق مدل¬یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، مشخص شد که تمامی متغیرهای مشاهدهپذیر و پنهان در سطح 05/0 معنیدار بوده و مورد تأیید قرارگرفتند. چهار مؤلفهی توانمندسازی اجتماعی- فرهنگی، حکمرانی هوشمند، توسعهی کاربرد تکنولوژی¬های نوین هوشمند و هوشمندسازی جامع خدمات گردشگری، به عنوان مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران شناسایی شدند. بر اساس شاخص استون-گایسر شاخص افزونگی مؤلفهی توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی، 523/0 محاسبه شد که بر اساس مقدار آن در مدل نهایی (528/0)، قدرت پیش¬بینی قوی مدل تأیید شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
14 - عوامل مؤثر بر ارتقاء کیفیت زندگی جامعه محلی در مقصد گردشگری مذهبی (مورد مطالعه: شهر شیراز)
عباس جاویدیانگردشگری مذهبی یکی از انواع گردشگری است که از دیرباز مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده و از طریق تغییر در کنش-های متقابل میان انسان¬ها، تحولاتی را در کیفیت زندگی جامعه میزبان ایجاد می¬نماید. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش شناسایی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر ارتقاء کی چکیده کاملگردشگری مذهبی یکی از انواع گردشگری است که از دیرباز مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده و از طریق تغییر در کنش-های متقابل میان انسان¬ها، تحولاتی را در کیفیت زندگی جامعه میزبان ایجاد می¬نماید. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش شناسایی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر ارتقاء کیفیت زندگی جامعه محلی در مقصد گردشگری مذهبی شهر شیراز، با استفاده از رویکرد نگاشت شناختی فازی می¬باشد. پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است. در این پژوهش از دو نوع گروه جامعه آماری استفاده شد، گروه اول که به منظور تعدیل و تعیین عوامل انتخاب شدند، شامل ده نفر از خبرگان حوزه گردشگري مذهبی در شهر شیراز می¬باشند که به صورت قضاوتی و هدفمند انتخاب شدند؛ سپس پرسشنامه ماتریسی تهیه شده و در اختیار گروه دوم، شامل 30 نفر از شاغلان بومی در زمینه گردشگری مذهبی، قرار گرفت. در گام بعد دادهها و سناریوها با استفاده از تکنیک نگاشت شناختی فازی تحلیل و مدل پژوهش با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی طراحی شد. در راستای ارتقای کیفیت زندگی جامعه محلی در مقصد گردشگری مذهبی شهر شیراز، عوامل متعددی دخیل هستند که از میان آنها افزایش رفاه اجتماعی و فرهنگی، افزایش سرمایه¬گذاری و احساس تعلق خاطر در ساکنان و گردشگران به ترتیب بیشترین اهمیت را داشتند؛ زیرا از مرکزیت بیشتری برخوردار بودند. پرونده مقاله