طراحی مدل عوامل راهبردی مؤثر بر جذب سرمایه گذار در صنعت گردشگری با استفاده از رویکرد آمیخته
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگریآرش فرهودی 1 , سید محمود شبگو منصف 2 * , علی قلی پور سلیمانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: صنعت گردشگری, جذب سرمایه گذار, سرمایه گذاری در گردشگری, استان اردبیل,
چکیده مقاله :
تحقق اهداف ترسیم شده در سند راهبردي توسعه گردشگري کشور، بدون جذب سرمایه امکان پذیر نیست. بنابراین، هدف اين پژوهش، طراحی مدل عوامل راهبردی مؤثر بر جذب سرمایه گذار در صنعت گردشگری در استان اردبیل با استفاده از روش پژوهش آمیخته است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل مدیران و مسئولین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل گردشگری و خبرگان دانشگاهی هستند که حداقل از پنج سال سابقه کاری در سمت هاي مرتبط با مدیریت گردشگری، سرمایه گذاری و بازاریابی برخوردارند. انتخاب این نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام پذیرفت و مصاحبه های نیمه ساختاریافته با طرح پنج سؤال کلی تا تحقق اشباع نظری در مصاحبه 25 ادامه یافت. تحلیل داده ها به کمک نظریه داده بنیاد نظام مند و در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به استخراج 54 مفهوم، 18 مقوله فرعی و در نهایت هفت مقوله اصلی از تلفیق و طبقه بندی مفاهیم شد. بر مبنای مدل پیشنهادی، تمایل به سرمایه گذاری از سوی سرمایه گذاران به عنوان مقوله محوری؛ محیط گردشگری و مدیریت جذب سرمایه گذاری به عنوان شرایط علی؛ کیفیت زیرساخت های گردشگری به عنوان شرایط زمینه ای؛ عوامل اجتماعی حاکم در منطقه به عنوان شرایط مداخله گر؛ اقدامات حمایتکننده به عنوان راهبرد و سرانجام تقویت جایگاه گردشگری به عنوان پیامد اجرای راهبردها در نظر گرفته شده اند. در مرحله كمي نيز، بر مبنای مولفه های استخراج شده پرسشنامه تنظیم و در اختیار 220 نفر از سرمایه گذاران و صاحب نظران حوزه گردشگری قرار گرفت. داده ها با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس آزمون و اعتبار و روابط موجود میان متغیرهای مدل بار دیگر تأیید شد.
As the goals outlined in the Iranian Strategic Tourism Development Policy Document cannot be realized without attracting financial resources, this study sought to design a model for effective strategic factors in attracting investors to the tourism industry in Ardabil province using the mixed-method approach. The population of the study at the qualitative phase comprised managers and officials of the Directorate General for Cultural Heritage, Handicrafts, and Tourism of the province, potential and real professionals and investors in tourism, and university experts with at least five years of experience in tourism management, investment, and marketing. The sample size of the study was selected through purposive sampling. To collect the required data, semi-structured interviews were conducted with the participants of the study until theoretical saturation was achieved in the twenty-fifth interview. The collected data were then analyzed via systematic grounded theory using open, axial, and selective coding. Accordingly, fifty-four concepts, eighteen sub-categories, and seven main categories were found after the integration and classification of concepts. Based on the proposed model of the study, the investors’ tendency to invest in tourism, tourism environment, and investment attraction management, the quality of tourism infrastructure, social factors prevailing over the region, supportive measures, and strengthening the position of tourism were identified as the core category, causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategy, and the result of the implementation of strategies, respectively. In the quantitative phase, a questionnaire was developed by the researchers based on the identified components. Then, the questionnaire was administered to 220 investors and experts in the field of tourism. The collected data were then analyzed through the Smart PLS Software using structural equation modeling. Finally, the validity and correlation among the model’s variables were reconfirmed.
آقازاده کماکلی، احمد؛ خردیار، سینا؛ آزاده¬دل، محمدرضا. (1401). «طراحی الگوی پیش¬بینی سپرده¬گذاری بانکی مبتنی بر حسابداری رفتاری و بازار پول». فصلنامه دانش سرمایه¬گذاری، دوره 11، شماره 43، صص 413ـ393.
افراخته، حسن؛ رهنمايي، محمدتقي؛ طهماسبي، اصغر؛ ايمني قشلاق، سياوش. (1395). «تحلیل نابرابری¬های فضایی در توسعه منابع گردشگری (مورد مطالعه: استان اردبیل)». فصلنامه گردشگری و توسعه، سال 5، شماره 7، صص 128ـ107.
حسن¬زاده، علی؛ سلامی، سیدرضا؛ امیری، مقصود؛ بامداد صوفی، جهانیار. (1400). «ارائه مدل تراکم صنعتی برای ارتقای نوآوری فناورانه در صنایع ایران (با رویکرد سرمایه¬گذاری) و ضرورت بکارگیری آن». فصلنامه دانش سرمایهگذاری، دوره 10، شماره 40، صص 547ـ511.
جعفری، نرگس؛ نجارزاده، محمد؛ شالبافیان، علی اصغر. (1399). «ارائۀ چارچوبی برای شناسایی موانع جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در ایران: کاربردی از تحلیل مضمون در صنعت هتل». فصلنامه گردشگری و توسعه، سال 9، شمارة 1، صص 151ـ130.
رحمانی، فاطمه؛ رهنما، علی. (1395). «بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه¬گذاری در بخش گردشگری شهر شیراز». سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد، مشهد.
رضایی، محمدرضا؛ قاسمی، مسلم. (1401). «ارزیابی قابلیت¬های گردشگری و نقش آن در توسعه شهری با تأکید بر برنامه¬ریزی راهبردی (نمونه موردی: شهر کرمان)». فصلنامه سیاست¬گذاری محیط شهری، سال 2، شماره ۱ (پیاپی ۵)، صص 16ـ1.
ریحانی ¬همدانی، حسن؛ تیموری، مصطفی؛ موسوی، سید روحالله؛ مصطفایی، محمد ابراهیم. (1396). «تحلیل توانمندی¬ها و قابلیتهای منطقهای بخش تعاون استان همدان در جذب سرمایه از دیدگاه کارشناسان بخش تعاون». فصلنامه برنامه¬ریزی منطقه¬ای، سال 7، شمارۀ پیاپی 26، صص 80 ـ 69.
سیادت، سعیده؛ امینی، محمدتقی؛ پرهیزگار، محمدمهدی و سالار، جمشید. (1398). «طراحی و تبیین الگوی کنترل استراتژیک با رویکرد خودکنترلی بر مبنای نظریه¬پردازی داده¬بنیاد». فصلنامه مدیریت سازمان¬های دولتی، سال 8، شماره 1، صص 32ـ11.
شاه¬آبادی، ابوالفضل؛ نظیری، محمدکاظم؛ جمشیدی، امیر. (1399). «تأثیر فضای کسبوکار بر سرمایه¬گذاری کشورهای منتخب منطقه منا». فصلنامه مدیریت کسب¬و کارهای بین¬المللی، سال 3، شماره 2، صص 80 ـ61.
شاه¬زیدی، مهری؛ موحدی، سحر؛ باقری، نفیسه. (1399). «شناسایی مهمترین مسائل گردشگری شهر اصفهان». دو فصلنامه مطالعات اجتماعي گردشگري، دوره 8، شماره 15، صص 220ـ193.
فلاح فعال، مسعود؛ کیاکجوری، کریم. (1400). «راهبردهای توسعه گردشگری پایدار و فرصت¬های سرمایه¬گذاری (مورد مطالعه: منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی انزلی)». فصلنامه توسعه و سرمایه، دوره 6، شماره 1 (پیاپی 10)، صص 52 ـ33.
متاني، مهرداد؛ اميري، محمدرضا. (1397). «بررسي نقش سرمايه¬گذاري و طرح¬هاي عمراني در توسعه صنعت گردشگري مازندران (مطالعه موردي: شهرستان سوادکوه)». فصلنامه نگرش¬هاي نو در جغرافياي انساني (جعرافياي انساني)، دوره 10، شماره 3، صص 219ـ203.
نصرتی، مهدی. (1396). «نقشه راه جذب و تشویق سرمایه¬گذاری خارجه در استان تهران. اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران»، مرکز خدمات سرمایه¬گذاری استان تهران.
ویسی، هادی. (1396). «بررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست¬گذاری عمومی، دوره 7، شماره 25، صص 112ـ93.
Akron, S., Demir, E., Díez-Esteban, J. M., & García-Gomez, C. D. (2020). Economic policy uncertainty and corporate investment: Evidence from the US hospitality industry. Tourism Management, Vol. 77, In press.
Assaf, A., Josiassen, A., & Agbola, F. (2015). Attracting international hotels: Locational factors that matter most. Tourism Management, Vol. 47, 329–340.
Cró, Susana., Martins, António Miguel. (2020). Foreign Direct Investment in the tourism sector: The case of France. Tourism Management Perspectives, Vol. 33, 20 November 2019 (Cover date: January 2020), Article 100614. In press.
Demir, Ender., Gozgor, Giray., Paramati, Sudharshan Reddy. (2020). To what extend economic uncertainty effects tourism investments? Evidence from OECD and non-OECD economies. Tourism Management Perspectives, Vol. 36, 23 October 2020, (Cover date: October 2020), Article 100758. In press.
Falk, M. (2016). A gravity model of foreign direct investment in the hospitality industry. Tourism Management, Vol. 55, 225–237.
Guillet, B., Zhang, H., & Gao, B. (2011). Interpreting the mind of multinational hotel investors: Future trends and implications in China. International Journal of Hospitality Management, Vol. 30, Issue 2, 222–232.
Horng, J., Liu, C., Chou, H., & Tsai, C. (2012). Understanding the impact of culinary brand equity and destination familiarity on travel intentions. Tourism Management, Vol. 33, 815–824.
Kristjánsdóttir, H. (2016). Foreign direct Investment in the Hospitality Industry in Iceland and Norway, in comparison to the Nordics and a Range of Other OECD countries. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, Vol. 16, Issue 4, 395–403.
Le Hoang Ba, H., Nguyen Thi Thu, PH., Ngo Chi, T., Le Huy, C., Hoang Thanh, H. (2020). Solutions to attract investment capital for tourism development: Evidence from Vietnam economy. Accounting, Vol. 6, 209–214.
Li, X., Huang, S., Song, C. (2017). China's outward foreign direct investment in tourism. Tourism Management, Vol. 59, 1–17.
Liu, J., Wang, Ch., Fang, S., Zhang, T. (2019). Scale development for tourist trust toward a tourism destination. Tourism Management Perspectives, Vol. 31, 383-397.
Merith, A.I., Masud, M.M., Ching, G.H. (2020). Predominant factors affecting community’s willingness to invest in tourism industry. SARJANA, Vol. 35, No. 2, 52-67.
Mishra, A. and Kukreti, M. (2022). Challenges and Prospects for Oman in the Making of Luxury Tourism Destination. Kotur, A.S. and Dixit, S.K. (Ed.) The Emerald Handbook of Luxury Management for Hospitality and Tourism, Emerald Publishing Limited, Bingley, 101-121.
Nansongole, N.E. (2011). Determinants of Foreign Direct Investment in tourism: The case of Malawi. Dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements of the degree Magister Commercii in Tourism Management at the Potchefstroom Campus of the North-West University
Paramati, S. R., Alam, M. S., & Lau, C. K. M. (2018). The effect of tourism investment on tourism development and CO2 emissions: Empirical evidence from the EU nations. Journal of Sustainable Tourism, Vol. 26, Issue 9, 1587–1607.
Plzakova, L. (2022). Evaluation of investments in the tourism sector with a local focus. Evaluation and Program Planning, 2 August 2022, Vol. 94 (Cover date: October 2022) Article 102151.
Spencer, Andrew J., McBean, Larisa M. (2020). Alignment of tourism investment to the SDGs in Jamaica: an exploratory study. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, Vol. 12, No. 3, 261-274.
Sokhanvar, A. and Jenkins, G.P. (2022). Impact of foreign direct investment and international tourism on long-run economic growth of Estonia. Journal of Economic Studies, Vol. 49, No. 2, 364-378.
Sokhanvar, A. (2019). Does foreign direct investment accelerate tourism and economic growth within Europe? Tourism Management Perspectives, Vol. 29, 86–96.
Wu, Chih-Wen. (2016). Destination loyalty modeling of the global tourism. Journal of Business Research, Vol. 69, Issue 6, 2213-2219.
Zhang, H., Guillet, B., & Gao, W. (2012). What determines multinational hotel Groups' locational investment choice in China? International Journal of Hospitality Management, Vol.
31, Issue 2, 350–359