• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - توسعه مدل ترکیبی DEMATEL- CODASجهت شناسایی راهبردهای موثر در اعتماد سرمایه‌گذاران به پروژه‌های تأمین مالی جمعی در حوزه گردشگری معنوی
        محمد یحیائی محمدحسن ملکی محمدرضا پورفخاران حسین ایزدی
        <p class="a" dir="RTL"><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus';">در سال&zwnj;های اخیر تحقیقات زیادی در رابطه با گردشگری مذهبی و گردشگری با رویکرد معنوی انجام شده است. در این راستا پروژه&zwnj;ها، کسب&zwnj;و&zwnj;کارها و ایده&zwnj;های کارآفرینانه چکیده کامل
        <p class="a" dir="RTL"><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus';">در سال&zwnj;های اخیر تحقیقات زیادی در رابطه با گردشگری مذهبی و گردشگری با رویکرد معنوی انجام شده است. در این راستا پروژه&zwnj;ها، کسب&zwnj;و&zwnj;کارها و ایده&zwnj;های کارآفرینانه فرهنگی و معنوی زیادی برای ارائه محصولات و خدمات فرهنگی توسعه یافته&zwnj;اند. یکی از الزامات اساسی موفقیت چنین پروژه&zwnj;ها و کسب&zwnj;و&zwnj;کارهایی، تامین مالی موثر است. با توجه به ماهیت خاص کسب&zwnj;و&zwnj;کارهای حوزه گردشگری معنوی، روش تامین مالی جمعی ابزار مناسبی برای تامین مالی این پروژه&zwnj;ها و کسب&zwnj;و&zwnj;کارهاست. به همین خاطر هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت&zwnj;بندی عوامل موثر روی جلب اعتماد سرمایه&zwnj;گذاران در پروژه&zwnj;های تامین مالی جمعی حوزه گردشگری معنوی می&zwnj;باشد. تحقیق حاضر از نظر جهت&zwnj;گیری، پژوهشی کاربردی است و از منظر روش&zwnj;شناسی، رویکردی کمی دارد. برای تحلیل داده&zwnj;ها از سه روش دلفی فازی، دیمتل و کداس استفاده شد. در گام اول، 15 عامل موثر بر جلب اعتماد سرمایه&zwnj;گذاران پروژه&zwnj;های تامین مالی جمعی در گردشگری معنوی از طریق مرور سیستماتیک پیشینه احصا شد. در گام دوم این عوامل با بکارگیری تکنیک دلفی فازی غربال شدند و شش عامل کنار گذاشته شد. سپس با کاربست تکنیک دیمتل، 9 عامل باقیمانده از منظر اثرگذاری مورد بررسی قرار گرفتند. در این مرحله، پنج عامل دارای خالص اثر مثبت بودند که معنای اثرگذاری بیشتر آن&zwnj;ها نسبت به سایر عوامل بود. در نهایت این پنج عامل با تکنیک فاصله&zwnj;ای کداس اولویت&zwnj;بندی شدند که عوامل<span style="mso-spacerun: yes;">&nbsp; </span>سیاست&zwnj;گذاری فرهنگی در سطح کلان، اثرات مثبت فرهنگی و معنوی پروژه روی جامعه و تجربیات و تخصص کارآفرین در پروژه&zwnj;های فرهنگی و معنوی به ترتیب بیشترین اولویت را داشتند.</span></p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شناسایی و اولویت بندی راهکارهای بهبود گردشگری میراث فرهنگی در ایران
        زهرا معاون مسلم باقری فاطمه شکاری علی اصغر مباشری مهرداد کیانی
        <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0in; text-align: justify; line-height: normal;"><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri;">با ت چکیده کامل
        <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0in; text-align: justify; line-height: normal;"><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri;">با توجه به اهمیت گردشگری میراث فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین و روبه&shy;رشدترین گونه&shy;های گردشگری در سطح جهان و نیز قابلیت ایران در ارتباط با توسعه این گونه گردشگری، پژوهش حاضر به منظور شناسایی و اولویت&shy;بندی راهکارهای بهبود وضعیت این گونه گردشگری در کشور طراحی و اجرا گردیده است. در پژوهش حاضر که از نوع پژوهش&shy;های آمیخته است، در بخش کیفی به منظور شناسایی راهکارها به مصاحبه با 30 نفر از فعالین و کارشناسان اقدام شد و داده&shy;های گردآوری شده با روش تحلیل مضمون، مورد تحلیل قرار گرفت که به شناسایی 3 دسته راهکار اصلی و 15 راهکار فرعی انجامیده است. به منظور ارزیابی اعتبار یافته&rlm;ها نیز روش توافق درون موضوعی مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش کمی نیز راهکارهای شناسایی&shy;شده در قالب پرسشنامه&shy; تنظیم و نسبت به اولویت&shy;بندی آن&shy;ها از دیدگاه 8 نفر از خبرگان صنعت گردشگری در کشور اقدام گردید. نتایج تحلیل داده&shy;ها با استفاده از روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی نوع 2، گویای این است که مهمترین راهکارهای بهبود وضعیت گردشگری میراث فرهنگی در ایران از حیث ابعاد، به ترتیب عبارت&shy;اند از: راهکارهای بازاریابی، راهکارهای منابع انسانی و راهکارهای زیرساختی. همچنین</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA;"> راهکارهای ارائه آموزش&shy;های همگانی، ارتقاء تصویر مقصد، طراحی دوره&shy;های بازآموزی و توسعه مستمر مهارت&shy;های حرفه&shy;ای برای کارکنان فعلی فعال به ترتیب مهمترین راهکارهای بهبود وضعیت گردشگری میراث فرهنگی محسوب می&shy;شوند.</span></p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر تجربه گردشگران درمانی بر وفاداری به برند مقصد مراکز درمانی شهر تهران
        ابوالفضل  تاج زاده نمین مونا سلیمی امیررضا تاج زاده نمین
        <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0in; text-align: justify; tab-stops: .5in; mso-layout-grid-align: none; text-autospace: none;"><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Rom چکیده کامل
        <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0in; text-align: justify; tab-stops: .5in; mso-layout-grid-align: none; text-autospace: none;"><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';">گردشگری درمانی طی سال&zwnj;های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. بیماران زیادی برای دریافت خدمات درمانی به کشورها و مقاصد دیگر سفر می&zwnj;کنند. تجربه مثبت گردشگران درمانی باعث وفاداری آن&shy;ها به مقصد می&zwnj;شود. این وفاداری تحت تأثیر پرستیژ و شهرت مقصد و ارزش درک شده بیماران از برند مراکز درمانی می&shy;&zwnj;باشد</span><span dir="LTR" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';">.</span><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';"> از آنجایی که شهر تهران دارای بیشترین و مجهزترین مراکز درمانی در کشور از جمله بیمارستان&zwnj;ها، کلینیک&zwnj;ها و مطب&zwnj;های تخصصی است. از این رو، هدف پژوهش بررسی تأثیر تجربه گردشگران درمانی بر وفاداری به مقصد با اثر میانجی پرستیژ و ارزش درک شده برند مقصد مراکز درمانی است. این پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی -همبستگی است. جهت گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق گردشگران درمانی مراجعه&zwnj;کننده به مراکز درمانی منطقه یک شهر تهران می&zwnj;باشند که تعداد ۳۸۴ نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. تجزیه&zwnj;وتحلیل داده&zwnj;های جمع&zwnj;آوری&zwnj; شده با روش مدلسازی معادلات ساختاری، از نرم&zwnj;افزارهای اس پی اس اس 25 و</span> <span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';">اسمارت پی ال اس3 استفاده&zwnj; شده است. یافته&zwnj;ها نشان داد که تجربه گردشگران درمانی بر پرستیژ مقصد و ارزش درک شده و وفاداری به مقصد تأثیر مثبت و معناداری دارد. پرستیژ مقصد و ارزش درک شده بر وفاداری به مقصد تأثیر مثبت و معناداری دارد. ارزش آفرینی تحقیق، مؤلفه&zwnj;های تجربه گردشگران درمانی و وفاداری به مقصد می&zwnj;باشد. نتایج تحقیق بیانگر این است که با افزایش تجربه گردشگران درمانی، وفاداری به مقصد افزایش پیدا می&zwnj;کند. بنابراین باید به پرستیژ و ارزش درک شده برند مقصد مراکز درمانی اهمیت زیادی داده شود.</span></p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تحولات موضوعی تحقیق‌های حوزه گردشگری اسلامی و حلال: تحلیل کتاب‌سنجی
        فاطمه  عزیزی
        <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0in; text-align: justify;"><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times چکیده کامل
        <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0in; text-align: justify;"><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-font-kerning: 1.0pt; mso-ligatures: standardcontextual;">در سال&zwnj;های اخیر با افزایش جمعیت مسلمانان، گردشگری اسلامی و حلال یک بخش مهم و رو به رشد بوده و در ادبیات گردشگری مورد توجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر، بررسی سیر تحول مطالعات گردشگری اسلامی و حلال و کشف جهت&zwnj;گیری&zwnj;های مربوط به تحقیق&zwnj;های آینده می&zwnj;باشد. در این تحقیق با جستجوی کلیدواژه&zwnj;های مرتبط با گردشگری حلال و اسلامی در زمینه مهمان&zwnj;نوازی، اوقات فراغت و گردشگری از پایگاه داده اسکوپوس، به شناسایی مقاله&zwnj;ها طی سال&zwnj;های 2023-2004 پرداخته شده است. تجزیه و تحلیل کتاب&zwnj;سنجی با تاکید بر هم&zwnj;رخدادی واژگان و نقشه علم روی 259 مقاله با استفاده از نرم&zwnj;افزار سایمت انجام شد. براساس نتایج تحقیق، در سال&zwnj;های اخیر تمرکز عمده مطالعات بر موضوعات &laquo;رفتار گردشگر و وفاداری نسبت به مقصد&raquo;، &laquo;عملکرد مقصدهای دوستدار حلال&raquo;، &laquo;رضایت و اعتماد گردشگر&raquo; و &laquo;بازدید مجدد از مقصد&raquo; بوده&zwnj;است. همچنین بیشترین تعداد مقاله&zwnj;ها مربوط به &laquo;گردشگری حلال&raquo; در دوره 2023-2021 (43 مورد) و &laquo;گردشگری اسلامی&raquo; در دوره 2020-2018 (25 مورد) می&zwnj;باشد. این تحقیق با ارائه تصویری جامع از وضعیت فعلی تحقیق&zwnj;های گردشگری اسلامی و حلال و شناسایی روندهای پژوهشی آتی، می&rlm;تواند برای تصمیم&zwnj;گیران، برنامه&zwnj;ریزان و فعالان این حوزه در زمینه ارائه طرح&zwnj;ها و برنامه&zwnj;های توسعه این گونه از گردشگری سودمند باشد. به طور کلی، براساس نتایج این تحقیق موضوعاتی مانند گردشگری اسلامی، گردشگری حلال، اسلام&zwnj;گرایی، مباحث مرتبط با ادراک گردشگر به میزان زیادي توسعه یافته&zwnj;اند. همچنین توجه به نیازها، انگیزه&zwnj;ها و رضایت هر دو گردشگران مسلمان و غیرمسلمان در مقصدهای اسلامی و حلال جزء موضوع&zwnj;هایی است که همچنان نیازمند مطالعات بیشتري هستند.</span></p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - پدیدارشناسی سبزگرایی در هتل‌های استان همدان
        آرش زینتی محمود حسن پور روزبه  میرزائی
        <p>&nbsp;</p> <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0in; text-align: justify; text-justify: kashida; text-kashida: 0%; line-height: normal;"><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast- چکیده کامل
        <p>&nbsp;</p> <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0in; text-align: justify; text-justify: kashida; text-kashida: 0%; line-height: normal;"><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA;">امروزه مسئولیت اجتماعی و محیط&zwnj;زیستی مبنای قضاوت در مورد بسیاری از کسب و کارها شده است. هتل&zwnj;هــا از</span> <span lang="AR-SA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA;">جملــه کسب وکارهایی هســتند کــه بــه جرگــه متقاضیــان کســب مشــروعیت در محیــط اجتماعی فعالیــت خــود پیوســته&shy;اند. مطالعات نشان داده است گردشگران بسیاری هتل&zwnj;هایی را جهت اقامت بر می&zwnj;گزینند که در راستای حفاظت از محیط&zwnj;زیست مسئولانه&zwnj;تر عمل می&zwnj;کنند. چنین هتل&zwnj;هایی، هتل سبز نامیده می&zwnj;شوند. انتظار می&zwnj;رود هتل&zwnj;های ایران نیز به عنوان بخش مهمی از صنعت گردشگری در راستای تبدیل شدن به هتل سبز تلاش کنند. هدف اصلی این پژوهش شناخت و توصیف عمیق وضعیت گرایش هتل&zwnj;ها به رعایت مسائل محیط&zwnj;زیستی(سبزگرایی هتل&zwnj;ها) در استان همدان در غرب کشور است. در این پژوهش پدیده سبزگرایی هتل&zwnj;ها با روش پدیدارشناسی با رویکرد توصیفی-</span> <span lang="AR-SA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA;">تفسیری مورد مطالعه قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش 17 هتل مستقر در استان همدان است. مصاحبه&zwnj;های نیمه ساختار یافته عمیق با مدیران هشت هتل در قالب پنج پرسش کلی صورت گرفت و متن مصاحبه&zwnj;ها جهت کدگذاری و شناسایی مقوله&zwnj;ها وارد نرم&shy;افزار تحلیل کیفی</span><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri;"> مکس کیو دی ای</span><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri;">2020</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA;"> شد. سه مقوله اصلی و تعدادی مقوله فرعی شناسایی و مدل مفهومی پژوهش استخراج شد. یافته&zwnj;های پژوهش نشان می&zwnj;دهد سبزگرایی هتل&zwnj;های استان همدان در بخش عرضه فعال و اقدامات نسبتا خوبی در آن صورت گرفته است؛ ولی در بخش تقاضا غیرفعال است. تحلیل&zwnj;ها نشان می&zwnj;دهد جوهر پدیده سبزگرایی در هتل&zwnj;های استان همدان از جنس صرفه&zwnj;جویی و کاهش هزینه&zwnj;</span> <span lang="AR-SA" style="font-size: 10.0pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA;">است.</span></p> <div style="mso-element: footnote-list;">&nbsp;</div> <p>&nbsp;</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - قابلیت ها و محدودیت های برندسازی گردشگری ایران در رقابت با کشورهای خاورمیانه
        محمدرضا روزبهانی احمد ابوحمزه کیان  شاکرمی
        <div style="mso-element: footnote-list;"><!-- [if !supportFootnotes]--> <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0in; text-align: justify;"><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times Ne چکیده کامل
        <div style="mso-element: footnote-list;"><!-- [if !supportFootnotes]--> <p class="MsoNormal" dir="RTL" style="margin-bottom: 0in; text-align: justify;"><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; color: black;">امروزه با توجه به</span> <span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; color: black;">اهمیت صنعت گردشگری در سطح بین&shy;المللی، اکثر کشورها سعی دارند با برنامه&shy;ریزی&shy;های مناسب در محیط رقابتی به وجود آمده، جایگاه رقابتی و متعاقب آن کیفیت زندگی اجتماعات خود را با درآمدزایی بیشتر در این زمینه بهبود بخشند. هدف از این تحقیق، بررسی قابلیت</span><span dir="LTR" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Cambria',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; color: black;">&shy;</span><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; color: black;">ها و محدودیت</span><span dir="LTR" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'Cambria',serif; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-font-family: 'B Lotus'; color: black;">&shy;</span><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; color: black;">های برند سازی گردشگری ایران در رقابت با کشورهای خاورمیانه است. در این تحقیق از داده&shy;های پرسشنامه&shy;ای در بازه زمانی (2019-2020) استفاده &zwnj;شده است. برای تحلیل داده&shy;ها از مدل&shy;های متا سوات&nbsp;</span><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-language: AR-SA;">و مورفول&nbsp;</span><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; color: black;">بهره گرفته &zwnj;شده است.</span> <span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; color: black;">یافته&shy;های این تحقیق نشان داد که ازنظر شاخص جذب گردشگری،</span><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; color: black; letter-spacing: -.4pt;"> ایران در میان 5 امتیاز ممکن 3<span style="mso-spacerun: yes;">&nbsp; </span>امتیاز به دست آورده است.</span> <span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; color: black; letter-spacing: -.4pt;">کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی با امتیاز&shy;80/3، قطر با امتیاز&shy;30/3 و عربستان سعودی با امتیاز&shy;20/3 به ترتیب دارای بیشترین رتبه و کشورهای سوریه و عراق با امتیاز 2 و 20/2 در پایین&shy;ترین رتبه قرار دارند. ازنظر شاخص درآمدزایی، کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و عربستان سعودی هر کدام به ترتیب با امتیاز 30/3 دارای بیشترین رتبه و کشورهای سوریه و عراق با امتیاز&shy;90/2 و&shy;80/2 در پایین&shy;ترین رتبه قرار دارند.</span> <span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; color: black; letter-spacing: -.4pt;">همچنین </span><span lang="AR-SA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-bidi-language: AR-SA;">12 سناریو تا 2030 </span><span lang="FA" style="font-size: 10.0pt; line-height: 115%; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; color: black; letter-spacing: -.4pt;">برای کشور ایران ارائه شد که در روند برند سازی گردشگری این کشور تأثیرگذار خواهند بود. به &zwnj;طوری کلی نتایج نشان داد که وضعیت برند سازی گردشگری کشور ایران در شرایط ناپایداری نسبت به کشورهای رقیب منطقه قرار دارد و نیاز به تغییر استراتژی بنیادی در این حوزه ضرورت دارد.</span></p> </div> پرونده مقاله