تاثیر تصویر مقصد جامعه محلی و اثرات ادراکی گردشگری در حمایت ازسیاستهای گردشگری(مورد مطالعه : ساکنان شهرسمنان)
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگریزهره کیانی فیض آبادی 1 * , فرناز نیک خواه 2 , الیسا طاهریان 3
1 - استادیار دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
2 - دانشجوی دکتری گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران
3 - کارشناس¬ارشد بازاریابی گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کلید واژه: سیاستگذاری گردشگری, حمایت جامعه محلی, تصویر مکان, اثرات گردشگری, گردشگری سمنان,
چکیده مقاله :
سیاستهای گردشگری به طور گسترده ای زندگی ساکنین محلی را تحت تاثیر قرار می دهند.ازسوی دیگر، اثربخشی این سیاستها منوط به مشارکت و حمایت جامعه محلی می باشد. تحقیق حاضر تاثیر تصویر مقصد جامعه محلی و ادراک ایشان نسبت به اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی گردشگری را بر حمایت آنها از سیاستگذاری گردشگری در سمنان مورد بررسی قرار می دهد. 340 پرسشنامه بین ساکنین محلی توزیع گردید که در انتها 322 پرسشنامه قابل استفاده جمع آوری و داده های حاصل با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار پی ال اس تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که تصویر مکان ساکنین بر ادراک ایشان نسبت به اثرات گردشگری و نتیجتا بر حمایت ایشان از سیاست های توسعه گردشگری اثر مستقیم و معناداری دارد. یافته های تحقیق بیانگر ضرورت ارزیابی اثرات گردشگری بر اساس ادراک ساکنین می باشد زیرا هر چه ایشان اثرات توسعه گردشگری را مطلوبتر بدانند، بیشتر از سیاستگذاری توسعه این صنعت حمایت میکنند. در انتها توصیه های سیاستی در جهت مدیریت تصویر مقصد و ادراک جامعه محلی در مورد اثرات گردشگری و حمایت از سیاستگذاری گردشگری ارائه شده است.
Tourism policies widely affect the lives of local residents. On the other hand, the effectiveness of such policies depends on the local community’s support and participation. Therefore, the present study sought to investigate the influence of the Local Community’s Place Image and their perception of tourism impacts on their support for tourism policies in Semnan. To this end, some 340 questionnaires were distributed among local residents, out of which 322 questionnaires were completed by the respondents. The collected data were then analyzed by PLS software using Structural Equation Modeling (SEM). The results indicated that the residents’ place image had a direct significant effect on their perception of tourism impacts and consequently on their support for tourism development policies. Moreover, the findings highlighted the necessity of evaluating tourism impacts based on the perceptions of residents, because the more favorable they consider the tourism impacts, the more support they give to tourism development policies. Finally, this study suggests some policy recommendations on how to manage the local community’s place image, their perceptions of tourism impacts, and their support for tourism policy-making.
اسماعیلی زاده، حسن؛ تبریزی، نازنین و رمضان زاده لسبویی، مهدی. (1398). «سنجش رفتار مشارکتی جامعه محلی در توسعه گردشگری کشاورزی (مطالعه موردی: شهر سی سخت)». مطالعات ساختار و کارکرد شهری. شماره20. دوره 6. صص146-127.
امین بیدختی، علی اکبر؛ نظری، ماشاالله. (1388). «نقش بازاریابی در توسعه صنعت گردشگری»، چشم انداز مدیریت. شماره 32. دوره 9. صص 68-49.
جعفری، سکینه؛ احسان فر، سعید و ملکی مجد، شیلا. (1396). «حمایت ساکنان از توسعۀ گردشگری نقش تصویر مکان و اثرات تصوری گردشگری». نشریۀ گردشگری شهری. شماره4. دوره 4. صص 53- 35.
رضایی، ناصر و حبیب الهی، فضیلت. (1395). «سنجش ادراک ساکنین از اثرات گردشگری مبتنی بر جوامع محلی (روستای چشم-آسمان، شهرستان لنجان، استان اصفهان)». جغرافیا (فصلنامه علمی پژوهشی و بین المللی انجمن جغرافیای ایران). شماره 49. دوره14. صص 208-191.
رومیانی، احمد؛ عباس رشید، خدیجه و خادم، فریدون. (1397). «ارزیابی حمایت ساکنین روستاهای هدف گردشگری بر توسعه گردشگری پایدار (مطالعه موردی: روستاهای درسجین و گلابر، استان زنجان)». فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی. شماره1. دوره13. صص 233-217.
صائمی، احسان. (1386). «موانع و مشکلات توسعه صنعت گردشگری استان سمنان؛ ارائه دیدگاهها و راهکارهای راهبردی توسعه آتی این بخش». همايش ملي توانمندي ها، موانع و راهكارهاي توسعه گردشگري استان سمنان. دانشگاه سمنان. سمنان.
فرزین، محمدرضا؛ عبدی، ناصر و باقری، فاطمه. (1397). «ارزيابي ادراك طرف تقاضا و عرضه از توسعة گردشگري با استفاده از تحليل اهميت-عملکرد (IPA)». جغرافيا و توسعه. شماره 51. دوره16. صص196- 175.
علیقلی زاده فیروزجائی، ناصر؛رمضان زاد لسبوئی، مهدی و اسمعیلی، مجید.(1393). «سنجش نگرش و گرايش جامعه ميزبان به توسعه گردشگري درنواحي روستايي مناطق بياباني وكويري (مطالعه موردي: نواحي روستايي شهرستان خور و بيابانك)». مطالعات جغرافيايي مناطق خشك. شماره18. دوره5. صص53-37.
علیقلی زاده فیروزجایی، ناصر و قنبرزاده اشعری، آرزو. (1394). «سنجش حمایت ساکنین روستایی از توسعه گردشگری در روستاهای مناطق جنگلی و عوامل مؤثر بر آن». مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری. شماره15. دوره4. صص188-170.
فضلی، صفر و صادقپور شیخی، مهدی. (1395). «بررسی تأثیر مولفه های فرهنگی- اجتماعی بر حمایت ساکنین از توسعه گردشگری». دومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران. تهران. مؤسسه پژوهشی مدیریت مدیر.
کیانی فیض آبادی، زهره.(1395). «تأثیر تصویر و شخصیت مقصد بر دلبستگی و رضایت گردشگران (مطالعه موردی: گردشگران داخلی شهر اصفهان) ». برنامه ریزی و توسعه گردشگری. شماره 16. دوره5. صص 167-149.
محمدپور، نسیبه؛ رجب زاده قطری، علی؛ آذر، عادل و ضرغام بروجنی، حمید.(1395). «بررسی نقش جوامع میزبان در پشتیبانی از توسعه گردشگري: استان گیلان». پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی. شماره2. دوره6. صص139- 125.
محمودی، سمیه؛ رنجبریان، بهرام وفتحی، سعید.(1394). «توسعه مدل تصویر ذهنی از ایران به عنوان یک مقصد گردشگری: رویکرد پژوهش ترکیبی». پژوهش های مدیریت عمومی.شماره28. دوره8. صص 166-139.
میسون، پیتر. (2003). «گردشگری: اثرات، برنامه¬ریزی و مدیریت». میرزائی، روزبه و ترابیان، پونه. چاپ اول. تهران. انتشارات ترمه. 1387.
وثوقی، لیلا؛ خانی، فضیله؛ مطیعی لنگرودی، سید حسن و رهنمایی، محمدتقی.(1390). «ارزیابی نگرش جامعۀ روستایی به گردشگری بر مبنای مدل معادلات ساختاری (مطالعۀ موردی: منطقۀ کوهستانی رودبار قصران، شهرستان شمیران)». پژوهش های روستایی. شماره2. دوره4. صص88-63.
وثوقی، لیلا؛ خانی، فضیله. (1395). «مروری بر مبانی، رویکردها و مدل های برنامه ریزی گردشگری». چاپ اول. تهران: مهکامه.
Gunawijaya,J., Pratiwi, A. (2018). How Local Community Could Contribute to the Tourism Development in Rural Areas? The 2nd International Conference on Vocational Higher Education (ICVHE) “The Importance on Advancing Vocational Education to Meet Contemporary Labor Demands”, KnE Social Sciences, 826 –834.
Gursoy, D., Chi, C.G., & Dyer, P.(2010). Locals' attitudes toward mass and alternative tourism: the case of Sunshine Coast, Australia. Journal of Travel Research,49(3), 381-394.
Hanafiah,M., Jamaluddin,R., & Zulkifly, M.I. (2013). Local Community Attitude and Support towards Tourism Development in Tioman Island, Malaysia. Asia Pacific International Conference on Environment-Behaviour Studies. University of Westminster, London, UK, 4-6 September 2013, 792-800.
Henkel,R., Henkel,P., Agrusa,W., Agrusa,J. & Tanner, J. (2006). Thailand as a tourist destination: perceptions of international visitors and Thai residents. Asia Pacific Journal of Tourism Research,11(3),269-287.
Jurowski, C., Uysal, M., & Williams, D. R. (1997). A theoretical analysis of host community resident reactions to tourism. Journal of Travel Research,36(2), 3-11.
McGehee,N., Andereck, K. (2004). Factors Predicting Rural Residents’ Support of Tourism. Journal of Travel Research, 43, 131-140.
Stone, L., Stone, T.M. (2011) Community-based tourism enterprises: challenges and prospects for community participation: Khama Rhino Santuary Trust, Botswana. Journal of Sustainable Tourism, 19(1), 97-114.
Stylidis, D., Sit, J., & Biran, A. (2014). An Exploratory Study of Residents’ Perception of Place Image. Journal of Travel Research, 55(5), 659-674.
Swarbrooke, J. & Horner, S. (2001). The impacts of business travel and tourism. England: Taylor & Francis Group.
Thetsane,R.M. (2019). Local Community Participation in Tourism Development: The Case of Katse Villages in Lesotho. Athens Journal of Tourism, 6(2), 123-140.