فهرست مقالات
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - تأثیر جو بخشش درک شده بر عملکرد زنان فعال در صنعت گردشگری
فریبرز رحیم نیا فرشاد قادریزنان بهعنوان نیمی از افراد جامعه در پیشبرد اهداف کشورها تأثیر بسزایی دارند. این در حالی است که نقش زنان امروزی در بخش خدمات بسیار پررنگ شده است. با وجود اینکه تأثیر جو بخشش در سازمانها بر عملکرد سازمانی مورد تأیید قرارگرفته است، بسیاری از سازمانها در مسیر بهبود عملکر چکیده کاملزنان بهعنوان نیمی از افراد جامعه در پیشبرد اهداف کشورها تأثیر بسزایی دارند. این در حالی است که نقش زنان امروزی در بخش خدمات بسیار پررنگ شده است. با وجود اینکه تأثیر جو بخشش در سازمانها بر عملکرد سازمانی مورد تأیید قرارگرفته است، بسیاری از سازمانها در مسیر بهبود عملکرد از این امر غافل ماندهاند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر جو بخشش درک شده بر عملکرد بازیابی خدمات بهواسطه امنیت روانشناختی و انصاف سازمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف كاربردي و از نظر روش انجام كار، پيمايشـي اسـت. جامعه آماری پژوهش را کارکنان زن هتلهای چهار و پنج ستاره شهر مشهد تشکیل داده¬اند. به دلیل نامشخص بودن جامعـه آمـاري، تعداد 390 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش نشان داد، جو بخشش درک شده بر امنیت روانشناختی و انصاف سازمانی زنان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. نتیجه دیگر اینکه امنیت روانشناختی و انصاف سازمانی بر عملکرد بازیابی خدمات تأثیر مثبت دارد. علاوه بر این نقش واسط امنیت روانشناختی و انصاف سازمانی نیز تأیید شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - چگونگی انعکاس برند کارفرما در آگهیهای شغلی (موردمطالعه: صنعت گردشگری و هتلداری)
علی عابدینی حمید زارعبا توجه به رشد صنعت گردشگری در ایران و همزمان با آن افزایش رقابت شرکتها برای جذب نیروی کار بااستعداد، انجام پژوهش در حوزه برندسازی کارفرما از دیدگاه کارمندان بالقوه شرکتهای گردشگری می¬تواند به جذب استعدادهای برتر کمک نماید. آگهی شغلی اولین زمینه مواجهه افراد جویای کار چکیده کاملبا توجه به رشد صنعت گردشگری در ایران و همزمان با آن افزایش رقابت شرکتها برای جذب نیروی کار بااستعداد، انجام پژوهش در حوزه برندسازی کارفرما از دیدگاه کارمندان بالقوه شرکتهای گردشگری می¬تواند به جذب استعدادهای برتر کمک نماید. آگهی شغلی اولین زمینه مواجهه افراد جویای کار با شرکتهاست و در این مرحله حساس، برند کارفرما میتواند استعدادها را قبل از رقبا به سازمان جذب کند و منجر به ایجاد مزیت رقابتی پایدار شود. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه شرکتهای صنعت گردشگری کشور تشکیل میدهند. آگهیهای شغلی مرتبط با صنعت گردشگری مربوط به بازه زمانی سهماهه پاییز سال 1397 در 12 سایت کاریابی جستجو شد. 177 عدد آگهی استخدام در حوزه گردشگری از 52 شرکت جمعآوری شد. سپس اطلاعات موجود در این آگهیها با روش تحلیل محتوای کمی کدگذاری و فراوانی تکرار هر کد نیز محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد شرکتها در آگهیهای شغلی خود مأموریت کاری، مکان شرکت، زمان منعطف، ساعت کاری، تعطیلات، وجود امکانات کار از راه دور، کیفیت همکاران، چالش کار، توانمندسازی، کارهای نوآورانه، تحرک بینالمللی، اندازه شرکت، آوازه محصول یا خدمت شرکت، حقوق مبنا، مزایا و تسهیلات رفاهی را منعکس میکنند. جویندگان کار پیامهای دریافتی را از سازمانهای مختلف در ذهن خود مورد تحلیل قرار داده و سازمانی را انتخاب میکنند که بیشترین تناسب را با آنها داشته باشد. بنابراین شرکتها میبایست از طریق انعکاس حداکثری ابعاد برند کارفرما در آگهیهای شغلی و کارمندیابیهای اینترنتی، موجبات جذب استعدادها به سازمان خود را فراهم آورند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - تأثیر ازدحام جمعیت بر میزان رضایت گردشگران در مقصدهای شهری (مورد مطالعه: بازار تبریز)
ابوالفضل حق وردی زاده ناصر صنوبر اکبر قاسمی سعیده خانیرضایت گردشگران نقش مهمی در رونق اقتصادی صنعت گردشگری دارد؛ لذا پژوهشگران تلاش دارند عوامل گوناگون مؤثر بر این مهم را شناسایی کنند. بر اساس یافتههای برخی از پژوهشها، متغیر ازدحام تأثیر منفی بر رضایت بازدیدکنندگان دارد ولی پژوهشهای دیگر حاکی از آن است که متغیر حس جمعی چکیده کاملرضایت گردشگران نقش مهمی در رونق اقتصادی صنعت گردشگری دارد؛ لذا پژوهشگران تلاش دارند عوامل گوناگون مؤثر بر این مهم را شناسایی کنند. بر اساس یافتههای برخی از پژوهشها، متغیر ازدحام تأثیر منفی بر رضایت بازدیدکنندگان دارد ولی پژوهشهای دیگر حاکی از آن است که متغیر حس جمعی ممکن است جهت تأثیر ازدحام را تحت تأثیر قرار دهد. در پژوهش حاضر تأثیر ازدحام بر رضایت بازدیدکنندگان با نقش میانجی حس جمعی بررسی میشود. روش این مطالعه توصیفی–کمی و مبتنی بر مطالعات کتابخانهای و میدانی است. دادهها از طریق پرسشنامه و از 384 بازدیدکننده بازار تاریخی تبریز در بازه زمانی اسفند 1396 و فروردین 1397 جمعآوریشده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی است ازدحام موجود تأثیر مثبت بر درک حس جمعی دارد. همچنین باوجوداینکه ازدحام برای بسیاری از بازدیدکنندگان ناخوشایند بوده است؛ اما حس جمعی به خاطر عواملی نظیر لذت حاصل از فرصت باهم بودن، احساس همراهی و همدلی با دیگر شرکتکنندگان و امکان برقراری ارتباطات اجتماعی گسترده با سایر گردشگران، بهعنوان میانجی عمل کرده و منجر به رضایت بازدیدکنندگان شده است. نتایج پژوهش میتواند در برنامهریزی توسعه گردشگری و بستههای سفر بهویژه در مقصدهای گردشگری کمیاب مورداستفاده قرار گیرد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
4 - رابطه فرهنگ همکاری با عملکرد خلاقانه کارکنان سازمان های گردشگری و هتلداری
مجید سارانی علیاکبر امین بیدختی سکینه جعفریامروزه کلید موفقیت سازمان¬های گردشگری و هتلداری در عرصه رقابتی، ارائه محصولات و خدمات خلاقانه با توجه به نیازهای مختلف مشتریان میباشد. ازآنجاکه خلاقیت کارکنان موجب مزایای رقابتی برای سازمان¬ها می¬گردد، سازمان¬ها باید بکوشند خلاقیت کارکنان خود را برای به دست آوردن مزیت چکیده کاملامروزه کلید موفقیت سازمان¬های گردشگری و هتلداری در عرصه رقابتی، ارائه محصولات و خدمات خلاقانه با توجه به نیازهای مختلف مشتریان میباشد. ازآنجاکه خلاقیت کارکنان موجب مزایای رقابتی برای سازمان¬ها می¬گردد، سازمان¬ها باید بکوشند خلاقیت کارکنان خود را برای به دست آوردن مزیت رقابتی افزایش دهند. هدف این پژوهش، بررسی رابطه فرهنگ¬همکاری با عملکرد خلاقانه سازمان¬های گردشگری و هتلداری، در هتل¬های دو، سه و چهار ستارة شهر یزد بوده است. پژوهش حاضر با توجه به هدف، کاربردی و از نوع پژوهش¬های توصیفی همبستگی محسوب میشود. جامعه آماري پژوهش شامل تمام سرپرستان و کارکنان هتل¬های دو، سه و چهار ستاره شهر یزد می¬باشد. شرکتکنندگان پژوهش 172 نفر از سرپرستان و کارکنان بودند که با استفاده از روش نمونهگيري تصادفی- طبقه¬ای انتخاب شدند. پرسشنامه¬های فرهنگ¬همکاری، محیط کار و عملکرد خلاقانه مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که فرهنگ ¬همکاری بر عملکرد خلاقانه کارکنان اثر مستقیم و معناداری دارد؛ فرهنگ همکاری با میانجی¬گری عدالت رویه اثر غیر مستقیم و معناداری بر عملکرد خلاقانه کارکنان ندارد؛ فرهنگ همکاری با میانجی¬گری تسهیم¬دانش اثر غیر مستقیم و معناداری بر عملکرد خلاقانه کارکنان دارد؛ فرهنگ همکاری با میانجی¬گری انگیزه اثر غیر مستقیم و معناداری بر عملکرد خلاقانه کارکنان دارد. همچنین، فرهنگ همکاری با میانجی¬گری ارتقاء اثر غیر مستقیم و معناداری بر عملکرد خلاقانه کارکنان دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
5 - عوامل مؤثر بر رفتارطبیعتگردی دانشجویان دانشگاههای تهران و علم و فرهنگ
بهرام نکوئی صدری سمانه توسلی احمد پوراحمد فاطمه فهرستاین پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر رفتارهای دانشجویان میپردازد و این که چه عواملی و به چه میزان بر رفتارهای طبیعتگردی دانشجویان تأثیر میگذارد. جامعه آماری هدف، دانشجویان دو دانشگاه تهران و علم و فرهنگ در دو دسته از رشتههای مرتبط با طبیعتگردی و رشتههای غیرمرتبط با طب چکیده کاملاین پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر رفتارهای دانشجویان میپردازد و این که چه عواملی و به چه میزان بر رفتارهای طبیعتگردی دانشجویان تأثیر میگذارد. جامعه آماری هدف، دانشجویان دو دانشگاه تهران و علم و فرهنگ در دو دسته از رشتههای مرتبط با طبیعتگردی و رشتههای غیرمرتبط با طبیعتگردی بوده، که با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه انجام گرفته است.حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران در جامعه محدود 320 نفر در نظر گرفته شد که با رعایت سهم برابر نسبت به تعداد دانشجویان، در هر دو دانشگاه، نیمی از پرسشنامهها توسط دانشجویان رشتههای مرتبط با طبیعتگردی و نیم دیگر توسط دانشجویان رشتههای غیرمرتبط پاسخ داده شد. روش نمونهگیری به صورت احتمالی و به صورت تصادفی سیستماتیک بوده است. یافتههای پژوهش نشان داد که رفتارهای طبیعتگردی در بین دانشجویان دختر و پسر و همچنین در بین دانشجویان رشتههای مرتبط و غیرمرتبط با طبیعتگردی تفاوت معنیداری دارد. همچنین بین دانش، نگرش و فعالیت در انجمن و کانون حمایت از محیطزیست با رفتارهای طبیعتگردی نیز رابطهمثبت و معنیداری وجود دارد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
6 - اثر فعالیتهای شبکه¬های اجتماعی بر طنین برند (شناختی و احساسی) و وفاداری گردشگران اروپایی شهر تهران
یزدان شیرمحمدی زینب هاشمی باغینقش فعالیت¬های شبکه¬های اجتماعی از این لحاظ در توسعه گردشگری اساسی است که از مرحله اشاعه و تبلیغ جهت معرفی جاذبه¬ها جذب گردشگر، تا کسب اطلاعات و آگاهی در خصوص جاذبه¬ها، امکان تاریخی، آداب و رسوم و میراث و پتانسیل¬های تاریخی و فرهنگی کشورها و مناطق می¬تواند در کنار سایر چکیده کاملنقش فعالیت¬های شبکه¬های اجتماعی از این لحاظ در توسعه گردشگری اساسی است که از مرحله اشاعه و تبلیغ جهت معرفی جاذبه¬ها جذب گردشگر، تا کسب اطلاعات و آگاهی در خصوص جاذبه¬ها، امکان تاریخی، آداب و رسوم و میراث و پتانسیل¬های تاریخی و فرهنگی کشورها و مناطق می¬تواند در کنار سایر عوامل مدیریتی و خدماتی نقش آفرینی داشته باشند. در این پژوهش به بررسی اثر تبلیغات در رسانه¬های اجتماعی، مشارکت مخاطب و تبلیغات دهان¬به¬دهان بر طنین برند گردشگران اروپایی به واسطه تصویرشناختی و تصویر احساسی و وفاداری نگرشی و کنشی در شبکه اجتماعی پرداخته شده است. پژوهش حاضر در زمرهی تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. جامعه آماری پژوهش، گردشگران اروپایی شهر تهران میباشد، که در فصل بهار 1398 در شهر تهران اقامت داشتند. در تحلیل استنباطی دادهها از ضریب آلفایکرونباخ و جهت تعیین ثبات درونی ابزار از آزمون کی ام او و کرویت بارتلت برای مناسب بودن حجم نمونه و درست بودن تفکیک عاملها و برای تعیین ارتباط متغییرها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته¬های حاکی از آن است که تبلیغات رسانهای اجتماعی، مشارکت مخاطب و آگاهی برند بر تصویرشناختی گردشگران اروپایی شهر تهران تأثیرگذار است، مشارکت مخاطب و تبلیغات دهانبهدهان بر تصویر احساسی گردشگران اروپایی شهر تهران اثرگذار می¬باشد، تصویر احساسی و شناختی بر وفاداری نگرشی و کنشی اثرگذار است و همچنین وفاداری نگرشی و کنشی بر طنین برند تأثیرگذار می¬باشد که با برنامه¬ریزی در زمینه خلاقیت و نوآوری در تبلیغات، شناخت مخاطب و انتخاب تبلیغات متناسب در رسانه¬های اجتماعی تا حد قابل قبولی در جذب گردشگر مؤثر است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
7 - عوامل کلیدی موفقیت جمع سپاری در توسعه توانمندیهای مقصد گردشگری (مورد مطالعه: شهر یزد)
حامد فلاح تفتی مهدیه زحمتکش سردوراهی بهاره گورنگیامروزه فناوری اطلاعات، امکان استفاده از نظرات افراد مختلف را با دیدگاههای متنوع فراهم آورده است و یکی از مواهب آن پیدایش روشهای آسان بهرهگیری از نظرات عموم است که جمع¬سپاری نامیده میشود. ازاینرو هر جا که بهرهگیری از مشارکت اجتماعی منجر به تسهیل در شناسایی و حل مسا چکیده کاملامروزه فناوری اطلاعات، امکان استفاده از نظرات افراد مختلف را با دیدگاههای متنوع فراهم آورده است و یکی از مواهب آن پیدایش روشهای آسان بهرهگیری از نظرات عموم است که جمع¬سپاری نامیده میشود. ازاینرو هر جا که بهرهگیری از مشارکت اجتماعی منجر به تسهیل در شناسایی و حل مسائل شود جمع¬سپاری ابزاری کارآمد تلقی میشود. بررسی مطالعات پیشین نشان میدهد تلاش چندانی برای ترغیب مشارکت اجتماعی گردشگران در شناسایی فرصتهای توسعه زیرساختهای عمرانی، فرهنگی و اجتماعی در مقصدهای گردشگری انجام نشده است. شهر یزد یکی از مقصدهای گردشگری تاریخی فرهنگی ایران است که اخیراً در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردیده است و توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است و ازاینرو نیاز به توسعه توانمندیها و زیرساختهای گردشگری در آن به خوبی احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف شناخت معیارهای موفقیت جمع سپاری میان گردشگران در ارائه راهکارهای مناسب در توسعه گردشگری شهر یزد انجام شده است. بدین منظور ابتدا معیارهای ابتدایی در اجرای موفق جمع¬سپاری با استفاده از ادبیات پژوهش استخراج گردید، سپس با غربالگری آنها با استفاده از روش دلفی، 25 معیار در شش دسته کلی شناسایی شدند. جهت رتبهبندی معیارها نظرات خبرگان حوزه گردشگری شهر یزد در قالب مقایسات زوجی گردآوری و با روش تحلیل شبکهای فازی تحلیل و رتبهبندی شدند. نتایج نشان میدهد معیار اصلی سرمایههای انسانی با وزن 28/0 و شاخصهای فرهنگی با وزن 21/0 بیشترین اهمیت را در موفقیت جمع¬سپاری میان گردشگران دارا است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
8 - نقش فرهنگ ملی ایران در تصویرسازی مقصدهای گردشگری کشور (مورد مطالعه: استان گیلان)
محمّدرضا تقی زاده جورشری نرگس دل افروز سید محمود شبگو منصف سعید باقرسلیمیهدف این تحقیق، ارزیابی تأثیر آشنایی با فرهنگ یک کشور بر تصویر آن کشور نزد گردشگران خارجی می¬باشد. علاوه بر این، تلاش شد تا نقش آشنایی با فرهنگ کشور بر بهبود تصویر یک واحد جغرافیایی کوچکتر یعنی استان نیز مورد بررسی قرار گیرد. به این¬منظور، استان گیلان انتخاب گردید. برای چکیده کاملهدف این تحقیق، ارزیابی تأثیر آشنایی با فرهنگ یک کشور بر تصویر آن کشور نزد گردشگران خارجی می¬باشد. علاوه بر این، تلاش شد تا نقش آشنایی با فرهنگ کشور بر بهبود تصویر یک واحد جغرافیایی کوچکتر یعنی استان نیز مورد بررسی قرار گیرد. به این¬منظور، استان گیلان انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون سه فرضیه تحقیق، از پرسشنامه¬ای تلفیقی حاوی 24 سؤال استفاده و بین 218 نفر از گردشگران خارجی بازدیدکننده از شهرهای مختلف استان گیلان، به¬عنوان جامعه آماری تحقیق توزیع شد. در این تحقیق، با استفاده از تكنيك مدل¬یابی معادلات ساختاري، فرضیه¬ها و روابط بین متغیرهای تحقیق در محيط نرم-افزار پی ال اس مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج یافته¬ها نشان داد که آشنایی با فرهنگ ایران می¬تواند تصویر کشور و همین¬طور استان را نزد گردشگر بهبود ببخشد. علاوه بر این، تأثیر تصویر ایران بر تصویر گیلان نیز تأیید شد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
9 - شناسایی مهمترین مسائل گردشگری شهر اصفهان
مهری شاهزیدی سحر موحدی نفیسه باقریگردشگری شهری یکی از رایجترین و درآمدزاترین انواع گردشگری است. شهر اصفهان نیز به دلیل برخورداری از پتانسیلهای متعدد و متنوع تاریخی_فرهنگی میتواند یکی از مقاصد اصلی گردشگری شهری باشد. توسعه گردشگری در شهر اصفهان در اسناد بالادستی نظیر سند راهبردی توسعه اصفهان 1404 و سن چکیده کاملگردشگری شهری یکی از رایجترین و درآمدزاترین انواع گردشگری است. شهر اصفهان نیز به دلیل برخورداری از پتانسیلهای متعدد و متنوع تاریخی_فرهنگی میتواند یکی از مقاصد اصلی گردشگری شهری باشد. توسعه گردشگری در شهر اصفهان در اسناد بالادستی نظیر سند راهبردی توسعه اصفهان 1404 و سند توسعه استان اصفهان نیز پیشبینی شده است. با این حال، اصفهان نتوانسته است به حد مطلوب توسعه گردشگری شهری دست یابد. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مهمترین مسائلی است که مانع از توسعه گردشگری در اصفهان شدهاند. این پژوهش با رویکرد کیفی انجام شد و دادههای این پژوهش با تکنیک مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری گردید. حجم نمونه به تعداد 26 مصاحبه بر مبنای حد اشباع تعیین شد. مصاحبهشوندگان از میان سه گروه نخبگان، مسئولان و فعالان حوزه گردشگری با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تماتیک تحلیل گردید. در فرایند تحلیل یک مسأله هسته و سه مسأله محوری شناسایی شد. مسأله هسته «عدم اولویت گردشگری در سطح کلان» و مسائل اصلی شامل «مدیریت ناکارآمد و امتناع از برنامهریزی»، «گریز از سرمایهگذاری» و «محدودیتهای منابع انسانی» هستند. افزون بر این، مشخص گردید که رویکرد غالب در تعریف مسائل گردشگری رویکرد تضاد است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
10 - مدل کسب و کار گردشگری الکترونیک
فاطمه یاوری گهر پیام حنفی زاده ترانه حاجی احمدی فرمهینیهدف این تحقیق طراحی مدل کسب و کار گردشگری الکترونیک در بستر شبکه¬های اجتماعی است. در مرحله اول، با اتکا بر چارچوب مدل کسب و کار استروالدر و پینیور و با استفاده از مطالعه ادبیات تحقیق، عناصر مدل کسب و کار مبتنی بر شبکه¬های اجتماعی در صنعت گردشگری استخراج شد. در مرحله دوم چکیده کاملهدف این تحقیق طراحی مدل کسب و کار گردشگری الکترونیک در بستر شبکه¬های اجتماعی است. در مرحله اول، با اتکا بر چارچوب مدل کسب و کار استروالدر و پینیور و با استفاده از مطالعه ادبیات تحقیق، عناصر مدل کسب و کار مبتنی بر شبکه¬های اجتماعی در صنعت گردشگری استخراج شد. در مرحله دوم، برای ارزیابی و اولویت¬بندی عناصر شناسایی شده، پرسشنامه¬ای تدوین و بین 119 نفر کارشناس که با روش نمونه¬گیری گلوله برفی انتخاب شده بودند توزیع شد. داده¬های حاصل از این مرحله با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس تجزیه و تحلیل شد و عناصر بر اساس میزان اهمیتشان در مدل قرار گرفتند. در مرحله آخر، برای اعتبارسنجی مدل پیشنهادی و با استفاده از روش موردکاوی چندگانه، مدل کسب و کار هفت شرکت گردشگری که از شبکه¬های اجتماعی به طور موفق استفاده کرده بودند تحلیل شد. یافته¬ها حاکی از آن است که حضور در شبکه¬های اجتماعی بر عناصر مربوط به مشتریان بیشتر از عناصر مربوط به تأمین کنندگان اثر می¬گذارد. به سخن دیگر، عناصر مربوط به ارتباط با مشتریان، ساختار هزینه، ارزش پیشنهادی، و کانال¬های توزیع بیشتر از عناصر مربوط به جریان¬های درآمدی، منابع کلیدی، فعالیت¬های کلیدی و مشارکت¬های کلید تاثیر می¬پذیرند. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
11 - نظر شهروندان نسبت به وضعیت فست فود و عوامل مؤثر بر توسعه آن (مورد مطالعه: شهروندان اصفهان)
عطیه علی اکبری مسعود تقواییدر طی چند دهه گذشته، صنعت گردشگری رشد چشمگیری در جهان پیدا کرده و روز به روز بر تنوع آن افزوده شده است. یکی از زیر مجموعههای گردشگری¬، گردشگری غذاست که با توجه به کارکرد و فواید آن مورد توجه برنامه¬ریزان و سیاست¬گذاران کشورهای مختلف قرار گرفته است. یکی از موارد چکیده کاملدر طی چند دهه گذشته، صنعت گردشگری رشد چشمگیری در جهان پیدا کرده و روز به روز بر تنوع آن افزوده شده است. یکی از زیر مجموعههای گردشگری¬، گردشگری غذاست که با توجه به کارکرد و فواید آن مورد توجه برنامه¬ریزان و سیاست¬گذاران کشورهای مختلف قرار گرفته است. یکی از موارد مهم و حائز توجه در زمینه گردشگری غذا، فست¬فودها میباشند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی – تحلیلی است. به این ترتیب بر اساس فرمول کوکران 384 پرسشنامه تعیین گردید. پس از جمع¬آوری دادهها، طبقه¬بندی و تحلیل یافتهها با استفاده از نرم¬افزار اس پی اس اس 22 صورت گرفت. به همین منظور از روش تحلیل عاملی، آزمون فریدمن، کای دو و همبستگی پیرسون استفاده گردید که بر اساس روش تحلیل عاملی، عامل فرهنگی به عنوان عامل اول با 78/13 درصد واریانس تأثیر گذارترین عامل شناخته شد و بر اساس آزمون فریدمن مهم ترین بعد بر اساس میانگین رتبهای بعد کالبدی به دست آمد. نتایج آزمون خی2 نشانگر عدم رضایتمندی اجتماعی شهروندان از فست¬فودها در شهر اصفهان است. همچنین آزمون پیرسون نیز بین تجمل¬گرایی و افزایش آسیب به سنتهای بومی در شهر اصفهان همبستگی متوسط را نشان میدهد. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
12 - تحلیل شبکه همکاری سازمانی در مدیریت مقاصد گردشگری (مورد مطالعه : شهر مشهد)
اصغر طهماسبی مهری زوارنیاهمکاری سازمانی از عوامل کلیدی در پایداری و رقابتپذیری مقاصد گردشگری محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی شبکه همکاری سازمانی و تعیین نقش و جایگاه کنشگران و سازمانهای مختلف در مدیریت مقصد گردشگری شهر مشهد میباشد. بدین منظور از رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده شد. تعامل چکیده کاملهمکاری سازمانی از عوامل کلیدی در پایداری و رقابتپذیری مقاصد گردشگری محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی شبکه همکاری سازمانی و تعیین نقش و جایگاه کنشگران و سازمانهای مختلف در مدیریت مقصد گردشگری شهر مشهد میباشد. بدین منظور از رویکرد تحلیل شبکههای اجتماعی استفاده شد. تعاملات سازمانی کنشگران با استفاده از ابزار پرسشنامه از کارشناسان کلیدی سازمانها جمع¬آوری و با استفاده از نرم¬افزار یوسینت تحلیل شد. جهت تحلیل دادهها از شاخصهای مرکزیت درجه ورودی، مرکزیت درجه خروجی و مرکزیت بینابینی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد سازمانهای حاکمیتی همچون استانداری و فرمانداری و نیروی انتظامی از بیشترین کنترل و قدرت در شبکه همکاری سازمانی مقصد گردشگری مشهد برخوردار هستند . همچنین فرمانداری واداره گردشگری و میراث فرهنگی با بیشترین مرکزیت بینابینی از توانایی بالایی برای ایجاد هماهنگی در شبکه همکاری سازمانی برخوردار هستند. پرونده مقاله