شناسایی نقش عوامل فردی مؤثر بر تشخیص فرصت های کارآفرینی در حوزۀ گردشگری سلامت
محورهای موضوعی :
کلید واژه: شناسایی فرصت, هوشیاری کارآفرینانه, قابلیت های شناختی, شبکۀ اجتماعی, دانش و تجربۀ پیشین, ویژگی های شخصیتی, گردشگری سلامت.,
چکیده مقاله :
مهمترین پرسش مربوط به توسعۀ کارآفرینی در حوزۀ گردشگری سلامت این است که چرا تنها بعضی از افراد قادرند به شناسایی فرصت های کارآفرینی در ایران را شناسایی کنند و دیگران قادر نیستند؟ از این رو هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل فردی مؤثر بر شناسایی فرصت های کارآفرینی در این حوزه است. در این پژوهش با استفاده از روش آمیخته عوامل فردی مؤثر بر شناسایی فرصت ها و چگونگی تأثیر آنها از طریق مصاحبۀ اکتشافی با ۱۵ نفر از کارآفرینان حوزۀ سلامت در کشور مشخص شد و سپس با روش نظریۀ برخواسته از داده ها، الگوی مفهومی تحقیق پیشنهاد شد. در بخش مطالعات کمّی نیز داده ها از بین ۸۰ نفر از کارآفرینان حوزۀ سلامت ، جمع آوری شد و در نهایت داده های به دست آمده برای آزمون فرضیه ها و تبیین مدل مفهومی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS از طریق الگوهای اصلی معادلات ساختاری بررسی شد. نتایج نشان داد ۶۲ درصد از واریانس متغیر وابستۀ تحقیق یعنی تشخیص فرصت های کارآفرینی در حوزۀ سلامت با ۲ متغیر مستقل خصوصیات شخصیتی و دسترسی به اطلاعات و ۳۸ درصد دیگر با متغیرهای دیگر تبیین می شود.