طراحی مدل توسعة کارآفرینی گردشگری فرهنگی در شهر میراث جهانی یزد
محورهای موضوعی :مهدی باصولی 1 * , سید سعید هاشمی 2 , محمد حسین ایمانی خوشخو 3 , سید حبیبالله میرغفوری 4
1 - دانشگاه علم و هنر یزد
2 - دانشگاه علم و فرهنگ
3 - دانشیار مدیریت گردشگری جهاد
4 - دانشگاه یزد
کلید واژه: توسعه کارآفرینی# گردشگری فرهنگی# نظریه دادهبنیاد# شهر یزد#,
چکیده مقاله :
گردشگری به دلیل ماهیت خود، دارای زمینههای مناسبی جهت توسعه کارآفرینی میباشد. مطالعات محدودی در خصوص توسعه کارآفرینی در گردشگری صورت پذیرفته است. از جمله حوزههای رو به رشد گردشگری، گردشگری فرهنگی میباشد که گزینه مطلوبی برای توسعه در مقاصدی است که ظرفیتهایی در این زمینه دارند. در این مقاله سعی بر آن است با استفاده از نظریه داده بنیاد، مدلی جهت توسعه کارآفرینی در مقصد گردشگری فرهنگی ارائه شود. برای جمعآوری داده از مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. جامعه تحقیق، اساتید دانشگاهی و صاحبنظران دولتی در بخش گردشگری و مالکان کسبوکارهای فعال و شاغلان در زمینه گردشگری فرهنگی در شهر یزد بودهاند. در این تحقیق از نمونهگیری نظری استفاده شده است و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری تعیین شده و 11 مصاحبه انجام شده و بر این اساس 367 کد اولیه، 97 کد ثانویه، 44 کد مفهومی و 10 مقوله استخراج گردیده است. بر اساس نتایج به دست آمده و با بهرهگیری از مدل سهشاخگی، عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در گردشگری فرهنگی در سه دسته کلی عوامل ساختاری، بسترها و شرایط محیطی و عوامل رفتاری تقسیمبندی شدهاند و هریک از دستههای مذکور شامل مؤلفهها و شاخصهای مرتبط میباشند.
"Due to its very nature, tourism enjoys proper grounds for entrepreneurship development. There are limited studies on the development of entrepreneurship in tourism. Among the growing areas of tourism, ‘Cultural Tourism’ could be referred to as a demanding preference for development in areas with the potentials for growth. This study sought to provide a model for entrepreneurship development in cultural tourism using Grounded theory. To this end, some eleven semi-structured interviews were conducted to collect the required data, out of which and 367 primary codes, 97 secondary codes, 44 concept codes were extracted and classified into ten distinct categories. The study’s population consisted of university instructors and lecturers, experts working in state-owned tourism institutions, the owners of active businesses in Yazd cultural tourism, and the professionals within the field who were selected through ‘theoretical sampling.’ Moreover, the sample size was determined based on theoretical saturation. The study’s results found via the application of the ‘three-pronged model’ indicated that factors involved in the development of cultural tourism entrepreneurship could be categorized in three general categories of ‘structural factors,’ grounds and ‘environmental conditions, and ‘behavioral factors,’ each including their own relevant components and indices.
"احمدامینی، زهرا؛ امانی تهران، محمد و سقزچی، محمدابراهیم. (1389). «شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی با رویکرد زنجیره ارزش». فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی. شماره 14، صص 35-47.
احمد پور داریانی، محمود. (1378). کارآفرینی. تعاریف، نظریات، الگوها. تهران: انتشارات شرکت پردیس 57.
اکبری، کرامتالله. (1386). «نقش نظام آموزشی در توسعه کارآفرینی». فصلنامه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی تعاون. شماره 4، صص 171-179.
الوانی، سید مهدی و رودگرنژاد، فروغ. (1389). «مدل توسعه کارآفرینی در سازمانهای کوچک و متوسط». چشمانداز مدیریت بازرگانی. شماره 4، پیاپی 37، صص 73-87.
بابایی هزهجان، مجتبی؛ پیراننژاد، علی؛ محمدپور زرندی، حسین و امیری، مجتبی. (1395). «شناسایی عوامل اقتصادی مؤثر بر کارآفرینی شهری (مطالعه موردی: شهر تهران)». فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. سال پنجم، شماره اول، پیاپی 17، صص 83-99.
پوراحمد، احمد؛ حسینی، علی؛ اروجی، حسن و علیزاده، محمد. (1392). «اولویت سنجش راهبردهای توسعه گردشگری فرهنگی در منطقه الموت قزوین». پژوهشهای جغرافیای انسانی. دوره 45، شماره 3، صص 1-17.
جعفرزاده، مرتضی و بازرگان، عباس. (1383). «تحلیل عوامل مؤثر در کارآفرینی دانشآموختگان دانشگاه تهران». فرهنگ مدیریت. سال دوم، شماره هفتم. صص 205-254.
رضایی، آذرمیدخت؛ زرافشانی، کیومرث؛ شیری، نعمتاله و خوشمرام، مژگان. (1395). «شناسایی موانع توسعه کارافرینی گردشگری: مطالعه موردی شهرستان مرودشت». نشریه کارآفرینی در کشاورزی. جلد سوم، شماره سوم، صص 57-70.
رضوانی، محمدرضا و نجارزاده، محمد. (1387). «بررسی و تحلیل زمینههای کارآفرینی روستاییان در فرایند توسعه نواحی روستایی، مطالعه موردی دهستان براآن جنوبی شهرستان اصفهان». توسعه کارآفرینی. سال اول، شماره دوم، صص 161-182.
رکنالدین افتخاری، عبدالرضا؛ پورطاهری، مهدی و فضلی، نفیسه. (1393). «تحلیل عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی در گردشگری روستایی». مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. سال سوم، شماره 8، صص 87-107.
شمسالدینی، علی و موسوی، سید روحالله. (1395). «عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی در استان فارس با تأکید بر بخش تعاون». فصلنامه برنامهریزی منطقهای. سال 6، شماره پیاپی 22، صص 43-60.
صفرزاده، حسین و جعفری، محمدسعید. (1390). «بررسی نقش عوامل مدل سهشاخگی مدیریت (ساختار، زمینه و رفتار) در استقرار حراج الکترونیک (e-auction)». (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت. سال هشتم، شماره 23، صص 51-70.
صفری، سعید و محمد میرازیی بافقی، ملیحه. (1393). «شناسایی و اولویتبندی فرصتهای کارآفرینانه در صنعت گردشگری شهرستان یزد». فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. سال هشتم، شماره 26، صص 127-149.
گلرد، پروانه. (1384). «عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی زنان ایرانی». پژوهش زنان. دوره 3، شماره 1، صص 101-123.
فراستخواه، مقصود. (1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه برپایه (گراندد تئوری GTM). تهران: آگاه.
مبینی دهکردی، علی و کشتکار هرانکی، مهران. (1393). «بررسی تأثیر مدل سهشاخگی بر نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی یک شرکت وابسته به صنایع خودروسازی)». نشریه علمی پژوهشی مدیریت نوآوری. سال سوم، شماره 4، صص 57-75.
مرادنژادی، همایون؛ ایروانی، هوشنگ؛ شعبانعلی قمی، حسین؛ حسینی، سید محمود و کافی، محسن. (1387). «تحلیل عوامل محیطی مؤثر بر کارآفرینان واحدهای تولیدی گلخانهای در ایران». مجله علوم کشاورزی ایران. دوره 2-39، شماره 1، صص 19-25.
مطیعی لنگرودی، سید حسن؛ قدیری معصوم، مجتبی؛ دادورخانی، فضیله؛ یداللهی فارسی، جهانگیر و ترکاشوند، زهرا. (1391). «تبیین عوامل مؤثر بر توانمندسازی روستاییان در توسعه کارآفرینی (مطالعه موردی: بخشهای زند و سامن شهرستان ملایر)». پژوهشهای جغرافیای انسانی. شماره 80، صص 119-138.
نجفیزاده، محمد حسن و زاهدی، سید محمد. (1395). «آسیبشناسی نظام مدیریت عملکرد کارکنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از مدل سهشاخگی». مجله مدیریت توسعه و تحول. شماره 25، صص 59-69.
نجفی کانی، علی اکبر؛ حسام، مهدی و آشور، حدیثه. (1394). «سنجش وضعیت توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی، مورد: دهستان استرآباد جنوبی در شهرستان گرگان». فصلنامه اقتصاد فضا و توسعه روستایی. سال چهارم، شماره 1، پیاپی، 11، صص 37-56.
هاشمی، سید سعید؛ مطیعی لنگرودی، سید حسن؛ قدیری معصومی، مجتبی؛ رضوانی، محمدرضا و مقیمی، سید محمد. (1390). «تبیین نقش دهیاریها و شوراهای اسلامی در توسعه کارآفرینی روستایی (مطالعه موردی: بهاباد استان یزد)». پژوهشهای روستایی. سال دوم، شماره یکم، صص 93-114.
یعقوبی فرانی، احمد؛ سلیمانی، عطیه و موحدی، رضا. (1393). «تحلیل عوامل مؤثر بر کارآفرینی زنان روستایی». مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان. سال 12، شماره4، صص 7-42.
Audretsch, D.B. Thurik, A.R. Verheul I. and. Wennekers A.R.M (2002). Entrepreneurship: Determinants and Policy in a European-US omparison. Boston/Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, forthcoming.
Crnogaj, Katja; Rebernik, Miroslav and Hojnik, Barbara Bradac. (2014). “Building a model of researching the sustainable entrepreneurship in the tourism sector”. Entrepreneurship in tourism sector, Vol. 43 No. 3/4 , 377-393.
Csapo, J. (2012). The role and importance of cultural tourism in modern tourism industry, INTECH open access Publisher.
Dabson, B. (2009). “Entrepreneurship as an Economic Development Strategy”. Governor’s Conference on Economic and Community Development, September 14, Nashville, Tennessee.
Hyden, G. (2001). Rural poverty, risk and development. Elgar Publication
Nawaz, F. (2009). Critical Factors of Women Entrepreneurship Development in Rural Bangladesh.U.S.A: Bangladesh Development Research Center (BDRC).
Oganisjana, Karine, (2011). “Entrepreneurship as a Dynamic system and the Holistic Approach to Its Development”. University of Latvia, Faculty of Education, Psychology and Art, 21 October.
Shane, S. and Venkataraman, S. (2003), A general theory of Entrepreneurship, London: Edward Elgar Publishing Ltd.
Ulrich, Schoof. (2006). “Stimulating youth Enterpreneurship Barriers and incentives to enterprise start-ups by young people”. International Labour office, Geneva,SEEO working paper, No.76.
Wiklund, J. and Shepherd, D. (2005). “Entrepreneurial orientation and small business performance: A configurational approach”. Journal of Business Venturing, 20, 71- 91.
Zoltán J Acs. And Szerb, László, (2010). “The Global Entrepreneurship and Development Index (GEDI)”. Paper to be presented at the Summer Conference, on ""Opening up Innovation: Strategy, Organization and Technology"" at Imperial College London Business School, June 16 - 18, 2010.