نظر شهروندان نسبت به وضعیت فست فود و عوامل مؤثر بر توسعه آن (مورد مطالعه: شهروندان اصفهان)
محورهای موضوعی :عطیه علی اکبری 1 , مسعود تقوایی 2 *
1 - دانشگاه اصفهان
2 - دانشگاه اصفهان
کلید واژه: گردشگری, گردشگری غذا, فست فود, تحلیل عاملی, شهر اصفهان,
چکیده مقاله :
در طی چند دهه گذشته، صنعت گردشگری رشد چشمگیری در جهان پیدا کرده و روز به روز بر تنوع آن افزوده شده است. یکی از زیر مجموعههای گردشگری ، گردشگری غذاست که با توجه به کارکرد و فواید آن مورد توجه برنامه ریزان و سیاست گذاران کشورهای مختلف قرار گرفته است. یکی از موارد مهم و حائز توجه در زمینه گردشگری غذا، فست فودها میباشند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی – تحلیلی است. به این ترتیب بر اساس فرمول کوکران 384 پرسشنامه تعیین گردید. پس از جمع آوری دادهها، طبقه بندی و تحلیل یافتهها با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس 22 صورت گرفت. به همین منظور از روش تحلیل عاملی، آزمون فریدمن، کای دو و همبستگی پیرسون استفاده گردید که بر اساس روش تحلیل عاملی، عامل فرهنگی به عنوان عامل اول با 78/13 درصد واریانس تأثیر گذارترین عامل شناخته شد و بر اساس آزمون فریدمن مهم ترین بعد بر اساس میانگین رتبهای بعد کالبدی به دست آمد. نتایج آزمون خی2 نشانگر عدم رضایتمندی اجتماعی شهروندان از فست فودها در شهر اصفهان است. همچنین آزمون پیرسون نیز بین تجمل گرایی و افزایش آسیب به سنتهای بومی در شهر اصفهان همبستگی متوسط را نشان میدهد.
Having dramatically grown worldwide over the past few decades, tourism has increasingly added to the diversity of its fields. As a subset of tourism, food tourism which includes fast foods as one of its major components has attracted the attention of planners and policymakers in different countries due to its functions and benefits. The required data for this applied descriptive-analytical research were collected from administering questionnaires on 384 people who were selected based on Cochran's formula. The collected data were then analyzed in SPSS software Version 22, using factor analysis, Friedman test, Chi-square, and Pearson correlation. With 13.78% of the variance reported by the factor analysis, culture was identified as the most influential factor. Moreover, Friedman test showed that the most important dimension was the physical one according to mean rank values. The results of the χ2 test indicated a lack of social satisfaction of citizens with fast foods in Isfahan. Pearson's test also found a moderate correlation between luxuriousness and increased damage to local traditions of Isfahan.
"امراللهی بیوکی، ناهید و نظری دهقی، اعظم. (1394). «اثرات تصویر ذهنی گردشگران شهر اصفهان بر توسعه گردشگری پایدار آن». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری. سال دهم، شماره 31، صص 129- 103.
ایزدی، حسن. (1394). «گردشگری غذا فرصتی برای توسعة پایدار روستایی در ایران». مجله پژوهش¬های روستایی. دوره ششم، شماره 1، صص 96- 65.
بافقی زاده ، محمد؛ سلیمانی مقدم، پرویز و طاهری¬فر، راضیه. (1395). «سطح¬بندی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری شهر اهواز». فصلنامه جغرافیایی فضای گردشگری. دوره پنجم، شماره 20، صص 58- 37.
تقوایی، مسعود و گودرزی، مجید. (1395). «تدوین و اولویت¬بندی راهبردهای توسعه گردشگری پزشکی (مطالعه موردی: کلان شهر شیراز)». نشریه پژوهش و برنامه ریزی شهری. سال هفتم، شماره 24، صص 22- 1.
تقوایی، مسعود و اکبری، محمود. (1387). مقدمه¬ای بر برنامه¬ریزی و مدیریت گردشگری شهری. اصفهان: انتشارات علوی.
جانی، سیاوش و دنیابین، فهیمه. (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر تعداد و طول اقامت گردشگران ملی: مطالعه بین استانی». مجله برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری. سال ششم، شماره 22، صص 53- 30.
حلبیان، امیرحسین؛ پورعیدی وند، لاله؛ عبدالله زاده، مهدی و عمرانی، زینب. (1387). «ارزیابی میزان رضایت گردشگران از امکانات و خدمات گردشگری (مطالعه موردی: بخش تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان)». مجله اندیشه جغرافیایی. سال دوم، شماره 4، صص103- 86.
سرشماری عمومی نفوس و مسکن. (1395).
سرور، رحیم؛ اکبری، مجید و درویش؛ بهروز. (1396). «طراحی مدل توسعه گردشگری غذا در ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری». فصلنامه علمی – پژوهشی و بین¬المللی انجمن جغرافیای ایران. دوره جدید، سال پانزدهم، شماره 53، صص 90-73.
شاطریان، محسن؛ موسوی، سید حجت؛ کیانی سلمی، صدیقه و زارعی، مینا. (1397). «مدل¬سازی عوامل شکل¬دهنده گردشگری آشپزی و اثر آن بر وفاداری گردشگران (نمونه موردی گردشگران شهر اصفهان)». نشریه پژوهش و برنامه¬ریزی شهری. سال9، شماره 32، صص 66- 53.
ضرغام، حمید. (1381). «مدل برنامه¬ریزی استراتژیک جهانگردی ایران». مرکز آموزش بنیاد مستضعفان و جانبازان.
علوی، سید مسلم؛ ابراهیمی، ابوالقاسم؛ پورموردینی، الهه و مسعودی، نازنین. (1396). «شناسایی و طبقه¬بندی عوامل مؤثر بر انتخاب فروشگاه فست¬فود با استفاده از روش تحلیل عاملی». مجله مدیریت بازرگانی. دوره نهم، شمارة 4، صص 854-827.
فاضل پور، شکوه؛ باقیانی مقدم، محمدحسین؛ نجارزاده، آزاده و فلاح، حسین. (1390). «بررسی وضعیت غذاهای فوری (فست¬فود) در مردم شهر شیراز». فصلنامه علمی – پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، سال دهم، شماره 2، صص 34- 26.
فرهادی خواه، حسین؛ زیاری، کرامت الله؛ آروین، محمود و ظفری، مسعود. (1397). «برنامه¬ریزی راهبردی توسعه گردشگری. مطالعه موردی: باغات سنتی شهر قزوین». فصلنامه گردشگری شهری، دورة پنجم، شماره 4، صص170- 153.
مجیدی ده شیخ، حکیمه؛ صفرآبادی، اعظم و گلی، علی. (1396). «آمایش منطقه¬ای جاذبه¬های گردشگری با تأکید بر توان اکوتوریسم استان کهگیلویه و بویراحمد». نشریه پژوهش و برنامه¬ریزی شهری. شماره 29، صص82- 61.
واحدپور ، غلامعباس. (1390). «راهبردهای مدیریت و توسعه پایدار زیرساخت¬های گردشگری ایران با تأکید بر مدل SWOT. فصلنامه برنامه¬ریزی منطقه¬ای. سال اول ، شماره 1، صص97- 83.
Adeyinka-Oji, S. F., & Khoo-Lattimore, C. (2013). Slow food events as a high yield strategy for rural tourism destinations. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 5(4), 353–364.
Alonso, A. D., & O'Neill, M. A. (2012). Muscadine grapes, food heritage and consumer images: Implications for the development of a tourism product in Southern USA. Tourism Planning & Development, 9(3), 213–229.
Bartella, G. (2011). Knowledge in Food Tourism: The Case of Lofoten and Maremma Toscana, Current Issues in Tourism, 14(4), 355-371.
Benckendorff, P., & Zehrer, A. (2013). A network analysis of tourism research. Annals of Tourism Research, 43, 121–149.
21- Buiatti, S. (2011). Food and Tourism: the role of the “Slow Food” association, Food, Agri-Culture and Tourism. Springer: Vienna.
Del Rio, J.A.J. & Agüera, O.F. & Cuadra, O.F. & Morales, C.P. (2017) Satisfaction in border tourism: An analysis with structural equations, European Research on Management and Business Economics, Vol.23, pp.103-112.
Ellis, A, Park, E, Kim, S & Yeoman,I. (2018) What is Food tourism?Tourism Management, No.68, pp.250- 269.
Failte Ireland (2010). National Food Tourism Implementation Framework 2011-2013. National Tourism Development Authority.
Friedel, Margaret. & Chewings, Vanessa. (2009) Central Australian tourism futures: Refining regional development strategies - using a systems approach. Alice Springs NT 0871.
Gheorghe Georgică, Tudorache Petronela & Nistoreanu Puiu, 2014, Gastronomic Tourism, a New Terend for Contemporary Tourism?, Cactus Tourism Journal, Vol. 9, Issue 1, PP. 12-21.
Horng, J., & Tsai, C. (2010). Government websites for promoting East Asian culinary tourism: A cross-national analysis. Tourism Management, 31(1), 74–85.
Inskeep, E (1991). Tourism planning. An Integrated and Sustainable Development Approach. Van Notrand Reinhold,New York.
Kim, Y. G., Eves, A., & Scarles, C. (2009). Building a model of local food consumption on trips and holidays: A grounded theory approach. International Journal of Hospitality Management, 28(3), 423-431.
Kim, S., & Iwashita, C. (2016). Cooking identity and food tourism: The case of Japanese udon noodles. Tourism Recreation Research, 41(1), 89–100.
Larsen, S., Ning, Z., Wang, J., Ogaard, T., Li, X., & Brun, W. (2011). Are East Asian tourists more apprehensive about food risks. International Journal of Tourism Anthropology, 1(3/4), 226–238.
Murray, I. haraldsdottirv, L. (2004). Developing a Rural Culinary Tourism Product: Considerrations and Resources for Success.
Pliner, P. & Hobden, K. (1992). Development of a Scale to Measure the Trait of Food Neophobia in Humans, Appetite Journal, 19(2), 105-120.
Popescu, R. Razvan, I. and Corbos, A.2010, The role of urban tourism in the strategically development of Brasov area, Theoretical and empirical researches in urban management, Vol.7, No.16, pp.69- 85.
Ngoc Anh Vu. (2013). Promotion of Food Tourism on Websites of Tourist Offices: Cross- - content Analyses of Helsinki, Copenhagen, and Lyon, Bachelors Thesis Degree programme in Tourism, HAGGA-HELIA, University of Applied Science.
Sundary, Made. Siti. (2015) The Influence of safety, promotion and trust towards image, satisfaction and loyalty, (the study og domestic tourist at samosir regency north Sumatra province), Universal Journal of management and Social Sciences, Vol.5, No.2, pp.50-59.
Silkes, C. A., Cai, L. A., & Lehto, X. Y. (2013). Marketing to the culinary tourist. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(4), 335–349.
Stringfellow, L., MacLaren, A., Maclean, M., & O'Gorman, K. (2013). Conceptualizing taste: Food, Culture and Celebrities. Tourism Management, 37, 77–85.
Sorensen Zina. (2013). Exploring Wine Tourism in Bulgaria A Pathway to Sustainable Rural and Tourism Development?, The International Institute for Industrial Environmental Economics (IIIEE), Master thesis, Lund University.
"