تأثیر تصویر مقصد و رضایتمندی بر وفاداری گردشگران میراث: ارائه یک مدل مفهومی (مورد مطالعه: مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی)
محورهای موضوعی :حبیب شهبازی شیران 1 , رویا اسمی 2 *
1 - دانشگاه محقق اردبیلی
2 - دانشگاه محقق اردبیلی
کلید واژه: گردشگران میراث#مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی#وفاداری گردشگران#رضایتمندی,
چکیده مقاله :
احیاء، حفظ و رونق بناهای تاریخی در ایران، وابستگی مستقیمی با حضور گردشگران میراث دارد؛ لذا هدف این تحقیق، تأثیر تصویر مقصد و رضایتمندی بر وفاداری گردشگران میراث، در قالب یک مدل مفهومی بر مبنای بازدیدکنندگان مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی در اردبیل، ایران بود. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و حجم نمونه به روش نمونهگیری در دسترس و با کمک فرمول کوکران (حجم جامعه نامعلوم) به تعداد 375 نفر تعیین شد. تحلیل دادهها با کمک نرمافزارهای اسپیاساس و ایموس انجام شد. نتایج نشان داد، غالب پاسخگویان رضایتمندی نسبتاً مطلوبی بابت بازدید از مجموعه داشتند. مطابق نتایج تحلیل معادلات ساختاری، اثرگذارترین متغیرهای مربوط به وفاداری، تصویر مقصد و رضایتمندی گردشگر، به ترتیب متغیر بازدید مجدد گردشگران از مجموعه، آگاهی و علاقه و هزینههای گردشگری بود. تصویر مقصد نیز بر رضایتمندی اثر معناداری دارد؛ اما تأثیر تصویر مقصد گردشگری بر وفاداری گردشگران میراث، از مسیر متغیر میانجی رضایتمندی معنادار است. لذا، تمرکز برنامههای بازاریابی گردشگری میراث بر بهبود تصویر مقصد میان گردشگران میراث، الزاماً منجر به افزایش بازدید مجدد گردشگران از مجموعه نمیشود. اما توجه به متغیر رضایتمندی بهویژه در زمینه کاهش هزینههای گردشگری و افزایش احساس امنیت، میتواند بر وفاداری گردشگران بیشتر اثرگذار باشد.
The restoration, preservation, and prosperity of historical monuments in Iran are directly related to the presence of heritage tourists. Therefore, the present study aimed to investigate the impact of destination image and satisfaction on heritage loyalty within a conceptual model based on the visitors of Sheikh Safi al-Din Ardabili collection in Ardabil, Iran. The research method was descriptive-survey and the sample size was determined to be 375 people by using available sampling method and Cochran formula (unspecified population size). Data were analyzed using the SPSS and AMOS softwares. Results showed that most respondents had relatively high satisfaction with their visit to the collection. According to the results of structural equations analysis, the most effective variables related to loyalty, destination image and tourist satisfaction were the variables of tourists' revisit of the collection, awareness and interest and tourism costs, respectively. The destination image also has a significant effect on satisfaction; But effect of destination image on the heritage tourists’ loyalty is mediated by the mediating variable of satisfaction. Therefore, the focus of heritage tourism marketing programs on improving the destination image among heritage tourists would not necessarily lead to an increase in tourists' revisit from the collection. But, attention to satisfaction variable, especially reducing tourism costs and increasing the security feeling, can have more effect on tourists’ loyalty.
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل. (1397). «آرشیو عکسهای مربوط به آثار تاریخی: مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی». چاپ اول: اردبیل.
اسمی، رویا. (1395). «ریشهیابی و بررسی پراکنش پیرهای مقدس در استان اردبیل؛ با تأکید بر فضاهای ساختاری». پایاننامه کارشناسی ارشد در رشتهی باستانشناسی، دانشکدهی ادبیات و علوم انسانی، اردبیل: دانشگاه محقق اردبیلی.
حاتمی، ياسر؛ ذاكر حقيقي، كيانوش و رضاييراد، هادي. (1396). «ارزيابي و سنجش تاثير فعاليتها و انواع كاربريهاي موجود در محورهاي ساختاري و عملكردي بر الگوي سفري شهروندان (مطالعه موردي :منطقه يك شهر همدان)». فصلنامه مطالعات ساختار و كاركرد شهري، سال 4، شماره 13. صص 134-154.
سوختانلو، مجتبی و واحدی، نجات. (1397). «تحلیل مدل رفتار محیط زیستی، میان بازدیدکنندگان منطقه گردشگری شورابیل در استان اردبیل». فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، سال 6. شماره 3. صص: 105-120.
عبدلی، اصغر؛ مهدیزاده، حمیرا (1396). «تحلیلی بر امنیت اجتماعی گردشگری زنان با استفاده از مدل SWOT )نمونه موردی: گردشگران خرمآباد(». اولین همایش بینالمللی عمران، معماری و شهر سبز پایدار، همدان: سازمان مدیریت و برنامهریزی استان همدان. شماره 1. صص: 1-13.
کامران، رضا و صابری، مازیار. (1395). «بررسی تأثیر سرمایهگذاری بخش خصوصی در صنعت گردشگری استان کهگیلویه و بویر احمد». ششمین کنفرانس بینالمللی حسابداری و مدیریت و سومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، تهران، همایشگران مهر اشراق. صص: 1-15.
Assaker, G., Hallak, R. G., Assaf, A., & Assad, T. (2015). Validating a structural model of destination image, satisfaction, and loyalty across gender and age: multigroup analysis with PLS-SEM. Tourism Analysis, 20, 577–591.
Atikahambar, Y., Zainal, A., Rahayu, M., & Mokhtar, R. (2018). Quality of Food and Tourists’ Satisfaction of Penang Delicacies in Predicting Tourists’ Revisit Intention. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(12), 1606–1618.
Brown, T. A. (2006). Confirmatory Factor Analysis for Applied Research. New York: Guilford Press.
7. Chao, W. Z. (2005). Marketing tools as factors in destination image formation. Master of Science Dissertation, USA: San Jose state university.
Chi, C. G. Q., & Qu, H. (2008). Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction and destination loyalty: An integrated approach, Tourism Management, 29, 624-636.
Coban, S. (2012). The Effects of the Image of Destination on Tourist Satisfaction and Loyalty: The Case of Cappadocia. European Journal of Social Science, 29 (2), 222-232.
Esmi, R., & Shahbazi Shiran, H. (2019). Heritage Tourism Boom: Tourists’ Tendency to Revisit Sheikh Safi Al-Din Ardabili Collection, Journal of Organizational Behavior Research, 4 (2), 1-14.
Frangos, C.C., Karapistolis, D., Stalidis, G., Fragkos, C., Sotiropoulos, I., & Manolopoulos, I. (2015). Tourist Loyalty is All about Prices, Culture and the Sun: A Multinomial Logistic Regression of Tourists Visiting Athens. Social and Behavioral Sciences, 175, 32- 38.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis. USA: United States of America Pearson prentice hall.
Hashemi. S.M., Jusoh, J., Kiumarsi, S. & Mohammadi, S. (2015). Influence factors of spa and wellness tourism on revisit intention: the mediating role of international tourist motivation and tourist satisfaction. International Journal of Research, 3(7), 1-11.
Jamaati-e-Somarin, B., & Jamaati-e-Somarin, R. (2011). Tomb of Sheikh Sfyaldyn Ardabil, Iran Eleventh World Heritage, Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(8), 320-330.
Jayaraman, K., Lin, S. K., Guat, C. L., & Ong, W. L. (2010). Does Malaysian Tourism Attract Singaporeans to Revisit Malaysia? Journal of Business and Policy Research, 5(2), 159-179.
Kavoura, A. (2014). A conceptual communication model for nation branding in the Greek Framework. Implications for Strategic Advertising Policy, Procedia, 148, 32-39.
Kline, R. (2005). Principles and Practice of Structural Equation Modeling. 2nd edn. London: The Guilford Press.
Leou, C.-H., Wang, X., & Hsiao, C. H. (2015). The relationship between destination image and satisfaction: visits to Macao World Heritage as a moderator, Sustainable Development, 2, 795- 806.
Ling Yang, E. C., Khoo-Lattimore, C., & Arcodia, C. (2017). A narrative review of Asian female travellers: looking into the future through the past. Current Issues in Tourism, 20(10), 1008-1027.
Little, C., Bec, A., Moyle, B., & Patterson, D. (2019). Innovative methods for heritage tourism experiences: creating windows into the past. Journal of Heritage Tourism. 1-13.
López-Guzmán, T., Claudio, J., Gálvez, P., & Muñoz-Fernández G. A. (2018). Satisfaction, motivation, loyalty and segmentation of tourists in World Heritage cities. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 16 (1), 73-86.
Mousavi S., Doratli, N., Mousavi N., & Moradiahari, F. (2016). Defining Cultural Tourism. International Conference on Civil, Architecture and Sustainable Development (CASD-2016) Dec. 1-2, London (UK). 1, 70-75.
Parmawati, R., Agung, S., Kurnianto, K. A, Cholis, A. F., Hidayat, H., & Aluf, W. (2018). Analysis of ecotourism development of sembilangan beach: characters, factors, and challenges. International Journal of Applied Sciences in Tourism and Events, 2 (1), 59-69.
Ping, J. R. A. (2004). On assuring valid measures for theoretical models using survey data. Journal of Business Research, 57, 125–141.
Qu, H., Kim, H., Hyunjung, L., & Holly, I. (2011). A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image. Tourism Management, 32, 465-476.
Rajesh, R. (2013). Impact of Tourist Perceptions, Destination Image and Tourist Satisfaction on Destination Loyalty: A Conceptual Model Pondicherry University, Puducherry, India. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 11 (3), 67-78.
Romao, J., Neuts, B., Nijkamp, P., & Shikida, A. (2014). Determinants of trip choice, satisfaction and loyalty in an eco-tourism destination: a modelling study on the Shiretoko Peninsula, Japan. Ecological Economics, 107,195–205.
Shahbazi Shiran, H., & Mammadova, I. (2014). Archaeology, Art and Architecture "Chini Khaneh" and "Haram Khana". Journal of Multidisciplinary Engineering Science and Technology (JMEST), 1 (5), 126-134.
Shiri, N., Alibaygi, A., & Faghiri, M. (2013). Factors Affecting Entrepreneurial Motivation of Agricultural Students at Razi University. International Journal of Agricultural Management and Development (IJAMAD), 3 (3), 175-180.
Shoemaker, S., & Lewis, R. C. (1999). Customer loyalty: the future of hospitality marketing. International Journal of Hospitality Management, 18, 345-370.
Vieira, A. L. (2011). Interactive LISREL in Practice: Getting Started with a SIMPLIS Approach. New York, NY: Springer.
Xu, F., Lin, X., Li, S., & Niu, W. (2018). Is Southern Xinjiang Really Unsafe? Sustainability, 10 (4639), 1-21.
Yousefi, H., Alizadeh Sola, M., & Tavousi, M. (2013). Reconsidering the Architecture of Shaikh Safi Al-din Ardabili's Shrine: New Findings in Archeological Excavations at Janat Sara Site. The International Journal of Humanities, 20 (1), 49-67.