مفهوم پردازی بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل داری ایران با رویکرد کیفی
محورهای موضوعی :مرتضی خزائی پول 1 , ابوالفضل تاج زاده نمین 2 * , حمید ضرغام بروجنی 3 , مهدی کروبی 4
1 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
3 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
4 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
کلید واژه: بازاریابی کارآفرینانه, صنعت هتل¬, داری, مفهوم¬, پردازی, کارآفرینی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و شاخص های مفهوم بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل داری به شیوه ای نوآورانه با ایجاد پیوستگی بین سه حوزه بازاریابی، کارآفرینی و هتل داری است. روش تحقیق از نوع کیفی اکتشافی است و برای جمع آوری داده ها، مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 20 نفر از مدیران ارشد هتل های شهر تهران صورت گرفت؛تا از این طریق ابعاد و شاخص های بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل داری استخراج و ماهیت مفهوم آن کشف گردد. نتایج حاصل از مصاحبه ها نشان داد که ابعاد تشکیل دهندة بازاریابی کارآفرینانه هتل داری شامل 11 بعد «مدیریت ریسک»، «نوآوری گرایی»، «پیش نگری»، «مشتری گرایی»، «رقیب گرایی»، «فرصت گرایی»، «پیشگامی»، «شبکه سازی»، «به روز بودن»، «تأمین و مشارکت» و «خلق ارزش» و 62 جزء یا شاخص می باشد. بررسی و مقایسه نقادانة این ابعاد، با ابعاد مطرح در کسب وکارهای تولیدی، خرده فروشی، صنایع غذایی، فناوری اطلاعات و غیره، نشان از این واقعیت دارد که ابعاد و شاخص های تشکیل دهندة مفهوم بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل-داری، متفاوت از کسب و کارهای غیر گردشگری و هتل داری است.
This paper tries to identify the dimensions and indicators of entrepreneurial marketing in the hotel industry by establishing a link between three areas of marketing, entrepreneurship and the hotel industry. The research method is a qualitative exploratory method. To gather data, semi-structured interviews were conducted with 20 senior hotel managers in Tehran to discover the dimensions and indicators of entrepreneurial marketing in the hotel industry. The results of the interviews showed that the dimensions of the entrepreneurial marketing comprised 62 indicators and eleven dimensions of “risk management,” “innovativeness,” “proactiveness,” “customer orientation,” “competitor orientation,” “opportunity orientation,” “pioneerism,” “networking,” “being updated,” “supply and participation” and “value creation.” The review and critique comparison of the result in manufacturing, retail, food and information technology industry indicated that the dimensions and indicators of the concept of entrepreneurial marketing in the hotel industry were different from non-tourism and hospitality businesses.
حمیدی زاده، محمدرضا؛ پشاآبادی، میکائیل؛ عطایی، مهدی و حیاتی، بهزاد. (1394). «بررسی الگوی کمی از اثر ابعاد بازاریابی کارآفرینانه بر چابکی سازمانی (مورد مطالعه: مراکز آموزشی خصوصی)». فصلنامه مدیریت بازرگانی. شماره 3، صص 601-620.
خزائی پول، مرتضی (1392). «مدل¬یابی رابطه ماهیت مؤسسه و بازاریابی کارآفرینانه (مورد مطالعه: مؤسسات آموزش عالی آزاد استان تهران)». پایان¬نامه کارشناسی ارشد در رشته کارآفرینی. دانشگاه تهران.
رضوانی، مهران؛ خداداد حسینی، سیدحمید؛ آذر، عادل و احمدی، پرویز. (1388). «تأملی بر مبانی پارادایمیک و پارادایم نگاری در مطالعات میان¬رشته¬ای (مورد مطالعه: بازاریابی کارآفرینانه)». فصلنامه مطالعات میان¬ رشته¬ای در علوم¬انسانی. شماره1، صص 119-147.
رضائی، روح اله؛ منگلی، نسرین و صفا، لیلا. (1394). «بررسی مفهوم و ابعاد بازاریابی کارآفرینانه و تأثیر آن در کسب و کارهای کوچک و متوسط». نشریه کارآفرینی در کشاورزی. شماره 2، صص 1-16.
رنجبریان، بهرام، بنی طالبی، محمدباقر و مهینی زاده، سعید. (1388). «تعیین میزان بازارگرایی صنایع کاشی استان¬های اصفهان و یزد». مهندسی صنایع و مدیریت شریف. شماره 2: صص 15-19.
سیدجوادین، سیدرضا؛ مقیمی، سید محمد و سیدامیری، نادر. (1394). «بازاریابی کارآفرینانه کسب¬وکارهای کوچک و متوسط فناوری اطلاعات با رویکرد نظریه زمینه¬ای کلاسیک». فصلنامه مدیریت بازرگانی. شماره 1، صص 101-125.
ضیایی، محمود و گرجی، معصومه. (1390). «اولویت¬بندی عوامل محیطی مؤثر بر توسعه کارآفرینی گردشگری (مورد مطالعاتی: روستای ماسوله)». اولین همایش مدیریت و توسعه گردشگری، چالش¬ها و راهکارها. تهران. مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه صنعتی شریف.
طغرایی، محمدتقی (1390). «نگاشت سرمایه اجتماعی در ارتقاء نوآوری فعالیت¬های بازاریابی کارآفرینانه کسب وکارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی». پایان¬نامه کارشناسی ارشد در رشته کارآفرینی. دانشگاه تهران.
طغرایی، محمدتقی؛ رضوانی، مهران؛ خدادادحسینی، سیدحمید و خوجم لو، بهنام. (1390). «به کارگیری بازاریابی کارآفرینانه در کسب و کارهای کوچک و بزرگ؛ ارائه مدل مفهومی». کنفرانس ملی کارآفرینی، تعاون، جهاد اقتصادی، نایین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین. صص 1-12.
کریمی، آصف و رحمانی، سوما. (1394). «تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد کسب وکارها با میانجی گری فرایند خلق دانش (مورد مطالعه: کسب وکارهای کوچک و متوسط)». فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. شماره5 (3): صص 143-171.
گلابی، امیرمحمد (1387-88).«شناسایی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در بنگاه¬های کارآفرین صنایع غذایی»پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته کارآفرینی. دانشگاه تهران.
میرزا محمدی، علی. (1391). تحلیل کیفی داده¬ها باAtlas.ti . تهران: انتشارات دانشگاهی کیان. مبارکی، محمدحسن؛ رضوانی، مهران؛ یداللهی فارسی، جهانگیر و طغرایی، محمدتقی. (1395).
«طراحی و تبیین مدل مفهومی آمیخته بازاریابی کارآفرینانه در کسب وکارهای خلاق هنری؛ مورد مطالعه: صنایع خلاق». فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین. شماره3، صص 37-52.
Ateljevic, J and Page, S. J. (2009). Tourism and Entrepreneurship: international perspectives. Advance in tourism research. London: Elsevier Ltd.
Al- Manasra, E. A., A-Zyadat, M., Al-Awamreh, M. A., and S.& Alnsour, M. (2013).Linking Entrepreneurial Marketing and Performance Indicators in Jordanian Hotel Industry.Journal of Management Research, 5(3), 86-94.
Boonchoo, P., Wadeson, N & Tsang, D. (2013).The relationship between entrepreneurial marketing and the characteristics of Thai hotels and their managers.Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 15(1), 61-78.
Becherer, R. C., Haynes, P. J., & Helms, M. M. (2008).An exploratory investigation of entrepreneurial marketing in SMEs: The influence of the owner/operator. Journal of Business and Entrepreneurship, 20(2), 44- 63.
Backbro, J., Nystrom, H. (2006). Entrepreneurial Marketing – Innovate value creation.Master thesis, Jonkoping international business school. Jönköping University.
Fiore, A. M., Niehm, L. S., Hurst, J. L., Son, J., & Sadachar, A. (2013). Entrepreneurial Marketing: Scale Validation with Small, Independently-Owned Businesses. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 7(4), 63-86.
Ghauri, N. P. (2009). The Formalization of Case Study Research in International Business, New York: Springer-verlage.
Goyal, A. and Goyal, A. (2010).Global Issues & Challenges in Hospitality Industry-Overview of Hospitality Industry. CBS E-Journal, Biz n Bytes, 6, 1-11
Gunn,C.A. (2000), Tourism Planning: Concepts, Basics, Cases, New Yourk and London: Routledge.
Hamali, S. (2015). The Effect of Entrepreneurial Marketing on Business Performance: Small Garment Industry in Bandung City Indonesia. Developing Country Studies, 5(1), 24-29.
Hyung, L. D., and Dedahanov, A. (2014).Firm Performance and Entrepreneurial, Market and Technology Orientations in Korean Technology Intensive SMEs.Asian Social Science, 10(2), 37-47.
Hacioglu, G., Eren, S. S., Eren, S, M., Celikkan, H. (2012). The effect of entrepreneurial marketing on firms innovative performance in Turkish SMEs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 58, 871 – 878.
Hempenius, S. (2012). Entrepreneurial Marketing: Effects on Performance of SMEs. Master Thesis. Erasmus University.
Hills, G. E., Hultman, C. M., (2011). Academic Roots: The Past and Present of Entrepreneurial Marketing.Journal of Small Business and Entrepreneurship, 24(1), 1–10.
Hills, G. E., Hultman, C. E., Kraus, S. & Schulte, R. (2010). History, theory and evidence of entrepreneurial marketing – an overview.International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management, 11(1), 3 – 8.
Ionita, D. (2012). ENTREPRENEURIAL MARKETING: A NEW APPROACH FOR CHALLENGING TIMES. Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society, 7(1), 131-150.
Jaafar, M. (2012).Entrepreneurial marketing and accommodation businesses in East Peninsular Malaysia.Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 14(2), 164-183.
Jin-zhao, W., and Jing, W. A. N. G. (2009).Issues, challenges, and trends, that facing hospitality industry.Management Science and Engineering, 3(4), 53-58.
Jogartnam, G., and Tse, E. Ch. (2004).The Entrepreneurial Approach to Hotel Operation Evidence from the Asia-Pacific Hotel Industry.Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 45(3), 248-259.
Jones, R., Suoranta, M., & Rowley, J. (2013). Entrepreneurial marketing: a comparative study. The Service Industries Journal,33(7–8), 705–719.
Kurgun, H., Bagiran, D., Ozeren, E., & Maral, B. (2011). Entrepreneurial Marketing-The Interface between Marketing and Entrepreneurship: A Qualitative Research on Boutique Hotels.European Journal of Social Sciences, 26(3), 340-357.
Kilenthong, P., Hills, G. E., Hultman, C., Sclove, L. S. (2010). Entrepreneurial Marketing Practice: Systematic Relationships with Firm Age, Firm Size, and Operator’s Status. 1-15.
Kocak, A., and Abimbola, T. (2009).The effects of entrepreneurial marketing on born global performance.International Marketing Review, 26, (4/5), 439-452.
Miles, M., Gilmore, A., Harrigan, P., Lewis, G., & Sethna, Z. (2015).Exploring entrepreneurial marketing.Journal of Strategic Marketing, 23(2), 94-111.
Morris, M. H., Schindehutte, M., & LaForge, R. W., (2004).The Emergence of Entrepreneurial Marketing: Nature and Meaning," chapter in Entrepreneurship: the Way Ahead, Harold P. Welsch, editor, Routledge.
Morris, H. M., Schindehutte, M. R., & Laforge, W. R. (2002). Entrepreneurialmarketing: a construct for integrating emerging entrepreneurship and marketingperspectives. Journal of marketing theory and practice, 10(4), 1-19.
Morrison, A.M., and Taylor, S. M. (2000).Marketing of small hotels on the World Wide Web.Information Technology and Tourism, 2, 101-111.
Mort, Gillian Sullivan, Weerawardena, Jay, & Liesch, Peter. (2012). Advancing entrepreneurial marketing evidence from born global firms, European Journal of Marketing, 46(3/4), 542-561.
Nwaizugbo, I. C. and Anukam, A. I. (2014). Assessment of Entrepreneurial Marketing Practices among Small and Medium Scale Enterprises in Imo State Nigeria: Prospects and Challenges. Review of Contemporary Business Research, 3(1), 77-98.
PIRNAR, İ. (2015). The Specific Characteristics of Entrepreneurship Process in Tourism Industry.Selcuk University Social Sciences Institute Journal, (34), 75-86.
Reijonen, H. (2012). Entrepreneurial marketing orientation (EMO): An empirical test. European Marketing Academy Conference.41st annual conference.May 22 to 25.
Schmid, J. (2012). Entrepreneurial marketing- Often described rarely measured. Paper presented at the Academy of Marketing Conference, Southampton, UK.
Samiei, S., and Akhoondzadeh, M. (2013).The role of entrepreneurship in tourism industry development.European Online Journal of Natural and Social Sciences: Proceedings, 2(3 (s)), 14-23.
Sandvik, L. L., Duhan, D. F., & Sandvik, K. (2014). Innovativeness and Profitability: An Empirical Investigation in the Norwegian Hotel Industry. Cornell Hospitality Quarterly, 55(2), 165–185.
Shiratina, A., Narimawati, U., & Suryana, Y. (2016). The chronology of entrepreneurial marketing definitions. I J A B E R, 14(2), 843-850.
Thomas, Rh., Shaw, G., and Page, S. J. (2011). Understanding small firms in tourism: A perspective on research trends and challenges. Tourism Management, 32, 963-976.