شناسایی و اولویّت بندی مؤلفه های مؤثر بر سطح رضایت گردشگران (مطالعۀ موردی: بازارچۀ مرزی شهرستان جوانرود)
محورهای موضوعی :
کلید واژه:
چکیده مقاله :
توسعۀ بازارچه های مرزی، تثبیت قیمت ها، جهت دهی سودهای تجاری موجب افزایش اشتغال و رفاه برای جامعۀ مرزنشین خواهد شد. شناسایی و تحلیل جامع عوامل مؤثر در رضایت گردشگران از بازارها، باعث افزایش تعداد گردشگران میزان ماندگاری ایشان و در نتیجه کسب موفقیت بلندمدت اقتصادی در مقصد می شود. با توجه به اهمیت بازارچۀ مرزی شهرستان جوانرود استان کرمانشاه در جذب گردشگران و نقش آن در توسعه اقتصادی منطقه مؤلفه های مؤثر بر سطح رضایت گردشگران از این بازارچۀ مرزی را شناسایی و اولویت بندی میکند. این پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و با هدف کاربردی و از لحاظ جمع آوری اطلاعات یک مطالعۀ کتابخانه ای و میدانی است. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای شامل ۲۶ مؤلّفه در میان ۲۵۴ نفر از گردشگران توزیع شد و داده ها با تکنیک تحلیل عاملی و تحلیل خوشه ای، با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی، شاخص ها را به چهار عامل تقلیل داد که ۷۱۱/۶۳ درصد واریانس را در بر می گیرند و از میان این چهار عامل، عامل اقتصادی به تنهایی ۸۷۴/۳۵ درصد واریانس را پوشش می دهد و به عنوان مهمترین عامل در رضایتمندی گردشگران از بازارچه تاثیرگذار بوده است.