اثر قابلیتهای نوین صنایع دستی بر جهش تولید و توسعه بازارهای هدف گردشگری استان لرستان
محورهای موضوعی :حجت وحدتی 1 * , مهرداد ناصرپور 2 , پیمان صیادمنصور 3
1 - دانشگاه لرستان
2 - دانشگاه لرستان
3 - دانشگاه لرستان
کلید واژه: قابلیت­, های نوین#صنایع دستی# جهش تولید# توسعه بازارها#استان لرستان.,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش قابلیتهای نوین صنایع دستی بر جهش تولید و توسعه بازارهای هدف گردشگری استان لرستان میباشد. این پژوهش را میتوان یک نوع پژوهش کاربردی – توسعهای دانست و روش آن، مطالعه توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماري مورد پژوهش شامل کلیه کارشناسان، متخصصان و پژوهشگران حوزه صنایع دستی در استان لرستان به تعداد 620 نفر میباشند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 237 نفر به شیوه تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه با 31 سؤال میباشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرم افزار اسپیاساس[1] و ایموس[2] و آزمون کولموگروف-اسمیرنف و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که قابلیتهای نوین صنایع دستی بر جهش تولید و توسعه بازارهای هدف گردشگری استان لرستان تأثيرگذار بوده است.
The purpose of this descriptive-analytical study was to investigate the role of novel potentials of handicrafts on production boost and the development of tourism target markets in Lorestan province. The study's statistical population comprised 620 experts, specialists, and researchers in the field of handicrafts of the Lorestan Province, out of which 237 participants were randomly selected via convenience sampling based on Cochran's formula. The research instrument was a 31-item questionnaire. To analyze the collected data, SPSS 22 software and AMOS software, Kolmogorov-Smirnov test, and structural equation modeling were used. The study's findings indicated that the new potentials of handicrafts had been effective on production boost and development of tourism target markets in Lorestan province.
·
آزادخانی، پاکزاد؛ موسوی پور، مرضيه و آزادخانی، ساميه. ( ۱۳۹۲). «نقش صنایع دستی در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر نمونه موردی استان ایلام». دومین همایش ملی گردشگری و طبیعتگردی ایران زمین. همدان. شرکت هماندیشان محیط زیست فردا.
احمدی شورغین، محدثه و ساعد سمیعی، اصغر. (۱۳۹۶). «نقش اشاعه صنایع دستی بر توسعه پایداری اجتماعی». چهارمین کنفرانس ملی معماری و شهرسازی پایداری و تابآوری از آرمان تا واقعیت. قزوین. دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین.
تاسا، سمیره. (1392). «بررسی نقش صنایع دستی در اقتصاد خانوارهای روستایی مطالعه موردی (بخش مرکزی، شهرستان ایلام)». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بیرجند. دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
جعفری اسکری، اسمعیل و بیون، امید. (۱۳۹۵). «بررسی و تبیین نقش و جایگاه صنایع دستی در توسعه نواحی روستایی». سومین کنفرانس علمی پژوهشی افقهای نوین در علوم جغرافیا و برنامهریزی معماری و شهرسازی ایران. تهران. انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین.
حق نظری، سمیه و بخشی، محمدرضا. (۱۳۹۶). «اهمیت صنایع دستی در توسعه گردشگری مطالعه موردی: شهرستان سلسله». کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مدیریت، اقتصاد، توانمندی صنعت جهانگردی در توسعه. مشهد. مؤسسه آموزش عالی شاندیز.
دیوسالار، اسداله. (1395). «نقش صنایع دستی در اقتصاد گردشگری روستایی مورد: روستاهای کوهپایهای شهرستان بهشهر». اقتصاد فضا و توسعه روستایی. سال پنجم، تابستان، 2 (16). 25-1.
ذکاوت، سحر و بحری کرمی، طرلان. (۱۳۹۷). «بررسی جایگاه صنایع دستی به عنوان مشاغل خانگی در پیشرفت اقتصادی جامعه». تهران. دوازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت.
رحمن ستایش، امیررضا و فلاح نیا، مهسا. (۱۳۹۶). «تحلیل نقش هنرهای دستی (صنایع دستی) بر گردشگری و توسعه پایدار فرهنگی (نمونه مورد مطالعه : شهر شیراز)». دومین کنفرانس بینالمللی مهندسی عمران، معماری و مدیریت بحران. تهران. دانشگاه علامه مجلسی.
رمضان زاده لسبوئی، مهدی و ذال، محمد حسن. (1394). «تحلیل ویژگیهای صنایع دستی در راستای توسعه گردشگری میراث فرهنگی (مطالعه موردی: استان مازندران)». برنامهریزی فضایی (جغرافیا). 5 (4). 87-102.
رمضانی، مینا و رمضانی، میترا. (۱۳۹۷). «نقش صنایع دستی و گردشگری در توسعه پایدار کشور». سومین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسبوکار. کرج. دانشگاه جامع علمی کاربردی سازمان همیاری شهرداریها.
زارعلی، مهدی و زارعلی، وحید. (۱۳۹۷). «بررسی تأثير ایجاد سایت صنایع دستی در شهرهای جدید بر روند توسعه و سکونت، نمونه موردی (سایت امین شهر جدید مجلسی)». کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام. تبریز. دانشگاه تبریز - دانشگاه شهید مدنی آذربایجان - دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تبریز.
سلطانی، شیرین؛ بادسار، محمد و کرمی، رویا. (۱۳۹۷). «بررسی سطح گرایش به توسعه صنایع دستی با رویکرد تعاونی در میان روستاییان شهرستان زنجان». همایش تولید ملی و اشتغال پایدار، چالشها و راهکارها. بروجرد. دانشگاه آیتالله بروجردی (ره).
شمال نصب، مهسا و کیانی، انوشیروان. (۱۳۹۷). «بستری برای احیاء صنایع دستی خوزستان با حفظ ارزشهای معماری ایرانی_اسلامی». اولین کنگره بینالمللی صنعت ساختمان با محوریت تکنولوژیهای نوین در صنعت ساختمان. تبریز. مجمع مهندسان جوان استان آذربایجان شرقی.
شمشادی، فرزانه. ( ۱۳۹۴). «جایگاه صنایع دستی در گردشگری فرهنگی با تأکید بر نقش و اهمیت گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهر لالجین)». کنفرانس بینالمللی انسان، معماری، عمران و شهر. تبریز. مرکز مطالعات راهبردی معماری و شهرسازی
عمیدپور، سپیده و شفیع زاده، اسدالله. (۱۳۹۷). «نقش موزه فرش در معرفی صنایع دستی بومی». سومین کنفرانس بینالمللی عمران، معماری و طراحی شهری. تبریز. دبیرخانه دایمی کنفرانس -دانشگاه میعاد با همکاری دانشگاه هنر اسلامی تبریز-دانشگاه خوارزمی- دانشگاه شهرکرد.
فرنام، زینب؛ صادقی پور، احمد و ارسطو، بهروز. (1397). «تحلیل صنایع دستی بومی در توسعه گردشگری روستایی (مطالعه موردی روستاهای شهرستان دامغان)». دوفصلنامه علمی پژوهش هنر. ۸ (۱۶). ۵۳-۶۲.
کندری، توران؛ ابوترابی، محمدعلی و حاج امینی، مهدی. (1397). «تأمین مالی بیرونی و اشتغال بخش فرهنگ: مورد صنایع دستی ایران». سیاستگذاری اقتصادی. 10 (20)، پاییز و زمستان. 103-133.
نگارچی، سمانه؛ جاودان، ابراهیم و زارع مهرجردی، محمدرضا. (۱۳۹۲). «رونق صنایع دستی، راهکاری جهت توسعه اقتصادی (مطالعه موردی: استان اصفهان)». اولین همایش الکترونیکی ملی چشمانداز اقتصاد ایران با رویکرد حمایت از تولید ملی. خوراسگان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
Chhabra, D. (2010). Sustainable Marketing of Cultural and Heritage Tourism. London and New York: Routledge publishing.
FleischerAliza and Tchetchik, Anat. (2005). Does rural tourism benefit from agriculture?. Tourism Management, 26(4),493-501.
Folkman, S. (2018). Personal Control and Coping Processes: A theoretical Analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 46 (4), 839-852.
Gorman, William D.; Grassberger, Robert; Shifflett, Kimberly; Carter MaryAbuamoud Nasser, Ismaiel; Al-Rawajfeh, Ahmad. (2009). The Jordan Bedouin Handicraft Weaving Company:A Feasibility Assessment of Job Creationfor Jordanian Women. nternational Journal of Business and Social Science, 2(2), 145-152.
Levy, S. E., Hawkins, D. E. (2010). Peace through Tourism: Commerce Based Principles and Practices. Journal of Business Ethics, 89, 569-585.
MacMilla,n Thomas. (2012). On State Street, "Maker" Movement Arrives. New Haven Independent. from http://www.newhavenindependent.org/index.php/archives/entry/make_haven.
Rogerson, C. M., Lisa, Z. (2005). Sho’t Left': Changing Domestic Tourism in South Africa, Urban Forum, 16, 88-111.
Rogerson, C. M. (2018). Creative Industries and Urban Tourism: South African Perspectives. Urban Forum, 17, 149-166.
Rolfes, M. (2014). Poverty tourism: theoretical reflections and empirical findings regarding an extraordinary form of tourism. Geo Journal, 75, 421-442.
Smaranda Cosmaa, Dragos Pauna, Marius Bota, Cristina Fleseriu. (2019). Innovation – a useful tool in the rural tourism in Romania Procedia. Social and Behavioral Sciences, 148, 507 – 515.