بررسی تأثیر تجربه تعاملی گردشگران بر نگرش آنان نسبت به جامعه میزبان (مورد مطالعه: شهر مشهد)
محورهای موضوعی :حامد بخشی 1 * , مریم هاشمیان 2
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - ACECR
کلید واژه: روابط گردشگر- میزبان, نگرش به گردشگری, گردشگر و جامعه محلی, تصویرذهنی از مقصد,
چکیده مقاله :
روابط گردشگر و میزبان در طول سفر غیرقابل اجتناب است. فرض گردشگران بر این است که تعاملات شان با جامعه میزبان با تجربیات مثبتی همراه است، اما زمانی که با تجارب منفی مواجه می شوند، نگرش های متضادی به جامعه محلی و به طور بالقوه به مقصد گردشگری در آنان رشد می یابد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر تجربه تعاملی گردشگران بر نگرش آنان به مردم شهر مشهد انجام شده است. در این رابطه، تجربه تعاملی و نگرش گردشگران به چهار گروه رانندگان، خادمین حرم امام رضا (ع)، فروشندگان و شهروندان مشهدی بررسی شده است. اطلاعات مربوط به تجربیات گردشگران از تعامل با جامعه میزبان با سؤالات باز در پرسشنامه استخراج شده و سپس این تجربیات کیفی با تکنیک تحلیل مضمونی طبقه بندی و به شکل دو مقوله تجربیات مثبت و منفی کدگذاری شده و به داده های کمی تبدیل شده اند. نگرش زائران و گردشگران نیز با استفاده از گویه هایی در قالب طیف لیکرت سنجیده شده است. یافته ها نشان می دهد در مجموع میانگین نمره نگرش گردشگران به مردم مشهد 3.33 (5-1) است که حاکی از نگرش خنثای زائران و گردشگران به آنان می باشد. همچنین از بین ویژگی های جمعیت شناختی، تنها دو متغیر سن و تحصیلات با نگرش رابطه معناداری دارند؛ به طوری که سن رابطه مثبت و تحصیلات رابطه منفی با نگرش گردشگران داشته است. به علاوه، نگرش زائران و گردشگران تحت تأثیر تجربه تعاملی آنان نیز می باشد. نتیجه تجربیات تعاملی خوشایند و مثبت زائران و گردشگران با جامعه محلی، نگرش مثبت بوده است، اما تجربیات تعاملی ناخوشایند آنان ، نگرش منفی شان را به دنبال داشته است.
Tourist-host relations are inevitable in the destination. The tourists expect to have a good experience in their interactions with the host. However, when they encounter unpleasant actions, they get contradictory attitudes towards the destination. This paper studied the effects of tourist-host interactional experience on tourists’ attitudes towards the local people. Four groups of service providers were selected: vehicle drivers, the staff of the Holy Shrine, resellers, and citizens of Mashhad. Data about the tourists’ experiences were extracted from open questions in the questionnaire. Participants’ qualitative experiences were then categorized and codified by thematic analysis in two categories of positive and negative experiences. After counting the thematic codes, attitudes of pilgrims and tourists were measured using a Likert scale. The results showed that the average score of tourists’ attitudes towards the people of Mashhad was 3.33 (1-5), which showed a neutral attitude to the hosts. Among the demographic characteristics, only age and education had significant relations with the pilgrims’ attitude. Age had a positive relation, while education had a negative relation. Besides, interactional experiences influenced the pilgrims’ and tourists’ attitudes. When they had pleasant and positive experiences with the hosts, their attitudes increased positively, while their negative and unpleasant experiences with the host, led to their negative attitudes.
احمدی، منیژه؛ خیراللهی، ارسطو و چراغی، مهدی. (1396). «ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی مجموعه گرشگری بیستون». دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری. سال پنجم، شماره 9، صص 216-191.
بلا، آن ماری روش و نیون، ادیل. (1392). روان¬شناسی اجتماعی (مقدمه بر نظریه¬ها و آیین¬ها). ترجمه: سید محمد دادگران. تهران: مروارید.
رضایی، جعفر و سلیمی، نگین. (1383). «رابطه بین نگرش فرد نسبت به خود و نگرش فرد نسبت به دیگران». فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی. دوره دو، شماره 6، صص 106-89.
رضاییان، علی. (1379). مدیریت رفتار سازمانی. تهران: سمت.
رنجبریان، بهرام. (1385). «وجهه استنباط شده از ایران به عنوان یک مقصد گردشگری». مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، شماره 2، صص 80-69.
زنگنه، یعقوب و شمس ا... زاده، یاسر. (1391). «بررسی و تحلیل نقش تصویر مقصد در توسعه صنعت گردشگری (مطالعه موردی: کلان شهر تبریز)». دوره 16، شماره 41، صص 168-153.
سلیمانی، منصور؛ محمدنژاد، علی؛ خدادادی، پروین و عطایی، وحید. (1393). «سنجش رضایتمندی گردشگران از شهر مهاباد با تأکید بر گردشگری خرید». فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری، دوره 3، شماره 10، صص 155-139.
سیف الدینی، فرانک؛ شعبانی¬فرد، محمد؛ حسینی، علی و رشیدی، مصطفی. (1389). «سنجش کیفیت و ظرفیت گردشگری بر اساس الگوی رفتاری گردشگران و جامعه میزبان (نمونه موردی: شهر اصفهان)». پژوهشهای جغرافیای انسانی. شماره 71، صص 87-67.
عشایری، طاها و پیرحیاتی، نرگس. (1394). «مطالعه جامعه شناختی عوامل مؤثر بر پیش داوری در بین دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه تبریز». فصلنامه پژوهش اجتماعی. سال هشتم، شماره 29، صص 105-73.
قدمی، مصطفی. (1389). «بررسی نگرش گردشگران به کیفیت مقاصد ساحلی با تأکید بر ابعاد اجتماعی و رفاهی». فصلنامه دانش انتظامی مازندران. دوره اول، شماره 1، صص 91-77.
کریمی، یوسف. (1377). نگرش و تغییر نگرش. تهران: ارسباران.
Ajzen, Icek. Fishbein, Martin (2000), Attitude- Behaviour relations: A Theoretical Analysis and Review of Empirical Research, Psychological Bulletin, 84 (5), 888-918
Amir Y. 1976. The role of intergroup contact in change of prejudice and race relations. In Towards the Elimination of Racism, ed. PA Katz, pp. 245.80. New York: Pergamon. 444 pp.
Carriera, R., Patrico, L., Natal Jorge, R., & Magee, C. (2014). Understanding the travel experience and its impact on attitudes, emotions and loyalty towards the transportation provider–A quantitative study with mid-distance bus trips. Transport Policy, 31, 35-46.
Devine PG, Evett SR, Vasquez-Suson KA. (1996). Exploring the interpersonal dynamics of intergroup contact. The interpersonal context (pp. 423-464). New York, NY, US: Guilford Press.
Dunn, H.S., & Dunn, L.L. (2002). Tourism and popular perceptions: mapping Jamaican attitudes. Social and Economic Studies, 51 (1), 25-45.
Huang, S., & Hsu, C. (2009). Effects of Travel Motivation, Past Experience, Perceived Constraint, and Attitude on Revisit Intention . Travel research.
Jasinto.L, G., Garsia, M., & Haud huyze.c, B. (1999). A model of tourism experience and attitude change. Annals of Tourism Research , 26(4), 1024-1027.
Magdalena, C., & Joaquin, A. (2009). Analysing the effect of satisfaction and previous visits on tourist intentions to return. 43(5/6), 670-685.
Nyaupane, Gyan P. Teye, Victor and Paris, Cody. (2016). "TOURISM and attitude change: The case of study abroad students". Tourism Travel and Research Association: Advancing Tourism Research Globally. 64.
Pavesi, A., Gartner, W., & Denizci-Guillet, B. (2016). The Effects of a Negative Travel Experience on Tourists' Decisional Behavior. International Journal of Tourism Research, 18(5), 423-433.
Pettigrew, Thomas F (1998). INTERGROUP CONTACT THEORY. Annual Review of Psychology,Vol 49, p.65.85
Pizam, A., Uriely, N., & Reichel, A. (2000). The intensity of tourist}host social relationship and its e!ects on Satisfaction and Change of attitudes: the case of working tourists in Israel. Tourism Management, 21, 395-406.
Prayag, G., Hosany, S., Muskat, B., & Del Chiappa, G. (2015). Understanding the relationships between tourists' emotional experiences, perceived overall image, satisfaction, and intention to recommend. Journal of Travel Research, Early View (Online First
Suanmali, S. (2014). Factors Affecting Tourist Satisfaction: An Empirical Study in the Northern Part of Thailand. SHS web of Conferences12. EDP Sciences.
Skipper, Tiffanie L., (2009), Understanding Tourist-Host Interactions and their Influence on Quality Tourism Experiences. Theses and Dissertations, Facility of Arts/Department of Geography and Environmental Studies
Stephan WG, Stephan CW. 1984. The role of ignorance in intergroup relations. Journal of Social issues 55 (4), 729-743
Thyne, L., & Todd, S. (2004). The use of conjoint analysis to assess the impact of the cross-cultural exchange between hosts and guests. Tourism Management, 201-213.
Uriely, N., D. Maoz, and A. Reichel. (2009). “Israeli Guests and Egyptian Hosts in Sinai: A Bubble of Serenity.” Journal of Travel Research, 47 (4): 508-22.
Yongfei, X., Wei, J., & Zhibin, L. (2017). Tourist Post-visit attitude toward Products associated with the destination country. Journal of Destination Marketing and Management .
Yu, Jiyun., & Lee, Timothy Jeonglyeol. (2013). Impact Tourists Intercultural Interactions. Journal of Travel Research, Vol. 53. 2, p. 225-238