الگوی گردشگری ساحلی و دریایی در سواحل رامسر (مبتنی بر انتخاب گردشگران)
محورهای موضوعی :احمدرضا شاهپوری 1 , حمید امیرنژاد 2 * , محمد قربانی 3
1 - دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
2 - دانشگاه کشاورزی ساری
3 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: اشتغالزایی, لاجیت شرطی, آزمون انتخاب, گردشگری ساحلی, دریای مازندران,
چکیده مقاله :
با توجه به پتانسیل بالقوه سواحل جنوبی دریای مازندران، هدف مطالعه حاضر، ارائه الگوی گردشگری به کمک سنجش مطلوبیت گردشگران برای بهبود ویژگی های این صنعت به صورت موردی در شهر رامسر به کمک روش الگوی آزمون انتخاب و رگرسیون پیشرفته لاجیت شرطی است. به همین سبب با 640 نفر از گردشگران به عنوان نمونه در سواحل رامسر که تعداد آنان به روش مختص به نمونه گیری در آزمون انتخاب حاصل شد، در بهار و تابستان 1397 مصاحبه میدانی انجام و از اطلاعات استخراج شده، مدل های مد نظر برآورد گردید. نتایج حاصل از برآورد رگرسیون لاجیت شرطی در مدل آزمون انتخاب نشان داد، به ترتیب ویژگی های بهبود امکانات بهداشتی-رفاهی و امکانات خدماتی-تفریحی و چشم انداز ساحل، تأثیر مثبت بر مطلوبیت نهایی گردشگران دارند و آنان حاضرند به ازای بهبود 50 درصدی هر یک، 40 درصد نسبت به وضع کنونی بیشتر هزینه کنند. در انتها بهبود چشم انداز ساحل و دریا با 25 درصد، امکانات بهداشتی و رفاهی با 50 درصد و امکانات خدماتی و تفریحی نیز با 50 درصد بهبود نسبت به وضعیت فعلی به عنوان الگوی گردشگری مطلوب برای گردشگران و قابل دسترس برای سرمایه گذاران پیشنهاد شد.
The profits of the coastal tourism industry are such that many people would invest in it. Considering the potential of the southern shores of the Caspian Sea, this study measured the views of tourists to improve the factors of the coastal industry. With a random sample in the city of Ramsar, this study used a choice experiment model and advanced econometric regressions such as conditional Logit. The aim was to improve the utility of tourists and to suggest a functional model for the development of Ramsar coastal tourism by creating sustainable employment. To develop models, we conducted field interviews on Ramsar beaches in the spring and summer of 2018. The results showed that improving the sanitation facilities and the recreational facilities plus beach prospects had a positive impact on the ultimate utility of the tourists. The tourists would spend forty percent more if the current situation improved by fifty percent. To develop a desirable model for tourists, our recommendations to the investors were to improve: a) the beach and sea landscape 25 percent; b) the health and wellness facilities 50 percent; c) the recreational facilities 50 percent.
پوراحمد، احمد؛ فردوسی، سجاد و شاه محمدی، حمیدرضا. (1395). «بررسی شاخص¬های گردشگری دریایی در استان های ساحلی ایران». فصلنامه علوم و فناوری دریا. 7. 20، 78. 55-6.
حیدرزاده، کمال. چمنی، فرهاد. فرمیهنی فراهانی، اکبر. و حیدری، سارا. (1385). «گزارش بررسی گردشگری دریایی در ایران». سازمان توسعه تجارت ایران. دفتر بررسی بازار کالا و خدمات. 11. 48-16.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا). (1394). http://www8.irna.ir/fa/News/81553799.
راسخی، سعید؛ کریمی، سعید و حامدی، منیره. (1391). «اندازه¬گیری و عوامل مؤثر بر تمایل به پرداخت گردشگران ساحلی با استفاده از روش ارزشگذاری مشروط: یک مطالعه¬ی موردی برای سواحل دریای خزر». مجله برنامه¬ريزي و توسعه گردشگري 1. 2. 13-32.
سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران. آمار و اطلاعات. (1395).
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران، آمار و اطلاعات. سال¬های مختلف.
سند چشم¬انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران. مجمع تشخیص مصلحت نظام. (1382).
غلامی، سارا. صدرالدین متولی، محمد. نظری فرد و نبی، عباس. (۱۳۹۰). «ارائه الگوی بهینه در صنعت گردشگری در شهرهای ساحلی مازندران (مطالعه موردی: شهرستان چالوس) بر اساس مدل SWOT». نخستین همایش ملی آرمان شهر ایران، نور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور. 16. 10-23.
کمائی زاده، یعقوب. رضایی، محمدرضا. (1394). «تعیین استراتژی بهینه برای توسعه گردشگری دریایی با استفاده از رهیافت تلفیقی SWOT-ANP (مطالعه موردی: جزیره کیش)». فضای جغرافیایی. ۱15. 51. ۱۹-۴۳.
كامان. مایکل، استاگل، زیگرید. (1389). مقدمه¬اي بر اقتصاد بوم شناختي. ترجمه: اسماعيل صالحي، علي حبيبي و فرزام پور اصغر سنگاچين. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
مافی، عزت الله و جوانبخت قهفرخی، زهره. (1390). «تحلیل راهبردهای توسعه گردشگری با استفاده از مدل SWOT (با تأکید بر جزیره قشم)». سیاسی-اقتصادی. 284. 249-240.
مرکز آمار ایران. طرح ملی آمارگیری گردشگری. (1396).
مؤمنی دهقی، کوروش و داوده، حدیث. (۱۳۹۲). «ارائه الگوی تأثیر ادراک گردشگران بر توسعه گردشگری نواحی ساحلی رودخانه کارون». اولین همایش ملی جغرافیا، شهرسازی و توسعه پایدار. تهران. انجمن محیط زیست کومش. دانشگاه صنعت هوایی. 18. 112-125.
Beharry-Borg, N. Scarpa, R. (2010). Valuing quality changes in Caribbean coastal waters for heterogeneous beach visitors. Ecological Economics, 69: 1124–1139.
Bennett, J., and Adamowicz, V. (2001). Some Fundamentals of Environmental Choice Modelling, J. Bennett and R. Blamey (ed.), Edward Elgar, United States.
Birdir, S. Ünal, Ö. Birdir, Kemal. T. Williams d, A. (2013) Willingness to pay as an economic instrument for coastal tourism management: Cases from Mersin, Turkey. Tourism Management, 36: 279-283.
Brau, R. (2008). Demand-driven sustainable tourism? A choice modelling analysis. Tourism Economics, 14 (4) 691-708.
Giorgio A, Jose BAH, Hernando SM, Andres VDD, Lucia LDO. (2018). Coastal Tourism Importance and Beach Users’ Preferences: The “Big Fives” Criterions and Related Management Aspects. J Tourism Hospit 7: 347.
Greene, W and Hensher, D. (2002). A Latent Class Model for Discrete Choice Analysis: Contrasts with Mixed Logit. Established under the Australian Research Council’s Key Centre Program.
Hanley, N.Wiktor A. Wright, R.E. (2005). Price vector effects in choice experiments: an empirical test. Resour. Energy Econ, 27(3), 227–234.
Hausman, J. A., and D. L. McFadden. (1984). Specification tests for the multinomial logit model. Econometrica, 52:1219–1240.
Hensher, D.A., Rose, J.M., Greene, W.H., (2005). Applied Choice Analysis: A Primer. Cambridge University Press, Cambridge.
Hess, S., Rose, J.M., (2009). Allowing intra-respondent variations in coefficients estimated on repeated choice data. Transp. Res. 43, 708–719.
Louviere, J.J., Hensher, D.A., Swait, J.D., (2000). Stated Choice Methods. Analysis and Application. Cambridge University Press, Cambridge.
Luisetti, T. Turner, R Kerry. J. Bateman, I. Morse-Jones, S. Adams, C. Fonseca, L. (2011). Coastal and marine ecosystem services valuation for policy and management: Managed realignment case studies in England. Ocean & Coastal Management, 54: 212-224.
McFadden, D. (1973). Conditional logit analysis of qualitative choice behavior.
McFadden, D. (1981). Econometric Models of Probabilistic Choice," Structural Analysis of Discrete Data.
Pagiola, S., Arcenas, A., Platais, G., (2005), "Can payments for environmental serviceshelp reduce poverty? An exploration of the issues and the evidence to date fromLatin America". World Dev. 33, 237–253.
Prayaga, P. (2016). Estimating the value of beach recreation for locals in the Great Barrier Reef Marine Park, Australia. Economic Analysis and Policy, In Press, Accepted Manuscript .
Penn, J M. (2013). Valuation of Recreational Beach Quality and Water Quality Management Strategies in Oahu. Theses and Dissertations--Agricultural Economics. Paper 19. http://uknowledge.uky.edu/agecon_etds/19.
Ramdas, M. Mohamed, M. (2014). Impacts of tourism on environmental attributes, environmental literacy and willingness to pay: A conceptual and theoretical review. 5th Asia Euro Conference 2014. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 144. 378 – 391.
Schuhmann, P. Bass, B, Casey, J and GillT D. (2016). Visitor preferences and willingness to pay for coastal attributes in Barbados. Journal of Ocean & Coastal Management. 134, 240–250.
UNEP. (2008), "Payment for Ecosystem Services: Getting Started, the Katoomba group press", 64.
WTTC, (2018) Travel and Tourism Economic Impact 2015: World. World Travel and Tourism Council, London, UK.
Wunder, S., (2007), "The Efficiency of Payments for Environmental Services in Tropical Conservation", Conservation Biology. 21 (1): 48–58.
Zhang, Wendong and Sohngen, Brent L., "Heterogeneous Preferences for Water Quality Attributes: A Discrete Choice Experiment of Lake Erie Recreational Anglers". (2017). CARD Working Papers. 590. https://lib.dr.iastate.edu/card_workingpapers/590.