عوامل انگیزشی در گردشگری جنگ مورد مطالعه: موزه جنگ خرمشهر
محورهای موضوعی :لیلا وثوقی 1 * , نیلوفر رحبی مقدم 2
1 -
2 -
کلید واژه: گردشگری جنگ گردشگری تلخ انگیزه موزه جنگ خرمشهر,
چکیده مقاله :
در مطالعات اخیر گردشگری، انگیزه همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است، زیرا رفتار گردشگر را توصیف می کند و در شناخت نحوه تصمیم گیری و انتخاب مقصد گردشگر مؤثر است. بررسیها نشان میدهد هر ساله گردشگران زیادی به مناطق جنگی سفر می کنند و در این مقصدها یادمان های مربوط به جنگ، بخش مهمي از جاذبههای گردشگری جنگ را تشکیل میدهند. در ایران نیز با توجه به آثار مربوط به جنگ تحمیلی هشت ساله، تقاضا و ظرفیت مطلوبی وجود دارد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه گردشگران جنگ است و موزه جنگ خرمشهر، به عنوان مورد اين مطالعه انتخاب شده است. جامعه آماری این تحقیق را بازدیدکنندگان موزه جنگ تشکیل میدهند. دادههای لازم با استفاده از پرسش نامه و به روش نمونهگیری از270 بازدیدکننده، گردآوری شده است. در اين رابطه عوامل انگیزشی براساس 18 معیار مبتنی بر چهار مؤلفه ی تبلیغات، علاقه به کسب آگاهی و شناخت، وجود تسهیلات و امکانات و عوامل درونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت تجزيه و تحليل داده ها از معادلات ساختاری استفاده شده است. براساس نتایج تحقیق، بیش ترین مقدار همبستگی گردشگری جنگ در موزه جنگ خرمشهر با شاخص علاقه به کسب آگاهی و شناخت (R2=0.645) بوده است.
In recent tourism studies, motivation is accepted as a crucial variable that explains tourism behavior and is used to understand decision-making and destination selecting. Studies show that many tourists travel to war-related areas, and war memorials are important attractions in these destinations. In Iran, war tourism and war-related sites (e.g. sites of the 8-year-old war) provided real good demands. The purpose of this study was to assess the motivations for travel to war-related tourism destinations. The war museum in Khorramshahr was selected as the case study. This research employed quantitative research methods with 270 valid questionnaires obtained for data analysis. Based on 18 criteria, the motivational factors were classified into four categories: publicity; interest in the acquisition of knowledge and recognition; facilities; and internal factors. Structural Equation Model (SEM) was used to analyze the data. The results showed that three of the categories, excluding the internal factors, influenced on creating the visitors’ motivation but the most important factor was about interest in acquiring knowledge and recognition (R2=0.645).
حاجی نژاد، علی؛ جاودان، مجتبی؛ سبزی، برزو. (1392). «برنامه¬ریزی راهبردی توسعه گردشگری جنگ هم پیوند با سایرجاذبه¬ها در استان ایلام». فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. سال 8، شماره 22. ص: 101-136.
خاطری، شهریار. (1389). گردشگري جنگ در جهان و درسهايي كه از آن براي ترويج فرهنگ صلح ميآموزيم. چاپ اول. تهران: نشر آفتاب گرافیک.
وثوقی، لیلا. (1388). گردشگری تلخ با تأکید بر گردشگری جنگ. فصلنامه مطالعات جهانگردی. شماره10، ص 127-105.
وثوقی، لیلا؛ خانی، فضیله. (1395). مروری بر رویکردها و مدل¬های برنامه¬ریزی توسعه گردشگری. چاپ اول. تهران: نشر مهکامه.
Alvarez, M. D., Go, F., & Yüksel, A. (2016). Heritage Tourism Destinations Preservation, Communication and Development. CABI.
Bigley ,J .Choon & et.al. (2010). Motivation for war-related Tourism: A Case of DMZ Visitors in Korea. Journal of Tourism Geographies, (12)3, 371-394.
Blom, T. (2000). Morbid Tourism – a Postmodern Market niche with an Example from Althorp. Norwegian Journal of Geograpghy, (54)1,29-36.
Ersoy ,G & Tuzunkan,D,. (2012). Dark Tourism in Galipoli: Forecast Analysis of Determine Potential of Australian Visitors. International Conference on Leadership-Technology and Innovation Management.
Farmaki, Anna. (2017). "The tourism and peace nexus," Tourism Management, 59, 528-540.
Gold, J.R., & Gold, M.M,. (2003). Representing Culloden-Social Memory ,Battlefield Heritage and Landscape of Regrets. Journal of Mapping Tourism, (34)1, 32-42.
Kang, A. (2012). Benefits of visiting a 'dark tourism' site: The case of the Jeju Peace Park Korea, Tourism Management, (33)4, 257-265.
Kostianen, Auvo. (2000). Battlefield Tourism: Pilgrimage & Commemoration of the Great War in Britain, Australia, and Canada-1919-1939, Annals of Tourism Research, (27)4, 1074-1076.
Krisjanous, Jayne. (2016). "An exploratory multimodal discourse analysis of dark tourism websites: Communicating issues around contested sites." Journal of Destination Marketing & Management, (5) 4, 341-350.
Lennon, John & Foley, Malcom. (2000). Dark Tourism: Attraction of Death and Disaster. Homson.
Lioyd ,D. (1998). Battlefield Tourism, Pilgrimage and the commemoration of the Great war in Britain, Australia and Canada ,1919-1939. Oxford: Berg.
Muzaini, Hamzah. (2008). Peace Education: Peace Museums. Encyclopedia of Violence, Peace and Conflict. Vol 2, Elsevier.
Niemelä, Titta. (2010). Motivation Factors in Dark Tourism Case: House of Terror. Lahti Uni of applied science. Bachelor’s thesis. The Faculty of Tourism and Hospitality.
Podoshen. Jeffry. (2013). Dark tourism motivations: Simulation, emotional contagion and topographic comparison. Tourism management, (35), 263-271.
Rojek, C. (1991). Ways of Escape, Bachelor’s thesis. University of Glascow.
Seaton, A. V. (1999). War and Thanatourism: Waterloo 1815- 1914, Annals of Tourism Research, (26) 1, 130-158.
Seaton, A. (1996). Guide by the dark: from thanatopsis to thanatourism, International Journal of Heritage Studies, (2) 4 ,234-244.
Sharpley, Richard. (2005). Travels to the edge of darkness: Towards a typology of dark tourism. Taking tourism to the limits: Issues, concepts and managerial perspectives (2005): 215-226.
Sharpley, Richard. (2009). Shedding light on dark tourism, The Darker Side of Travel: The Theory and Practice of Dark Tourism, Aspects of Tourism, Channel View Publications, Bristol, 3-22.
Šimková, E., & Holzner, J,. (2014) "Motivation of Tourism Participants", Procedia-Social and Behavioral Sciences. 159, 660-664.
Smith,V.L. (1998). War and Tourism: An American ethnography, Annals of Tourism Research, (25)1, 202-227.
Smith, V.L. (1996). War and its tourist attraction, in A.Pizam & Y.Mansfield (Eds)Tourist, Crime and International Security Issue ,247-264.
Stone, P. (2006). A dark tourism spectrum: Towards a typology of death and macabre related tourist sites, attractions and exhibitions, An Interdisciplinary International Journal, (54)2, 145-160.
Tunbridge, J., & Ashworth, G. (1996). Dissonant Heritage: Managing the past as a resource in conflict, Chichester: John Wiley.
Yuill,S. (2003). Dark Tourism: Understanding Visitor Motivation at Site of Death and Disaster, Thesis for the degree of MA, University of Texas.