Analysis of Tourism Research Papers in Iran
Subject Areas :Mohsen Torabi 1 * , mohammad reza fathi 2
1 -
2 - Tehran University
Keywords: Tourism Management Journals, Tourism Research, Myopia in Methods,
Abstract :
This applied library study sought to examine five Iranian research journals in the field of tourism from a methodological perspective. The population of the study comprised of all articles published from 2016 to 2020 in the aforementioned journals, including the Journal of Tourism and Development, Social Studies of Tourism Journal, Tourism planning and Development journal, Urban Tourism journal, and Tourism Management journal. No sampling was utilized, and all the components of the study's population were examined via the census. Accordingly, some 814 articles were examined in terms of the number of articles published per year, the research approach, the data analysis method, the data collection tools, data collection method, research area, the number of authors per article, the geographical areas studied, and the corresponding author's organizational affiliation and major. The findings showed that the largest number of published articles within the recent five editions belonged to the Journal of Tourism and Development and that most of the articles were focused on Iran's northern and central provinces. It was also found that researchers in the fields of geography and urban planning had great contributions to the articles published on the subject of tourism. Moreover, in terms of the corresponding author's affiliation, the greatest number of published articles belonged to Allameh Tabatabai University and Tehran University, respectively. Also, most of the published articles were descriptive-applied in terms of purpose and quantitative in terms of research method (structural equations), with 61% of them using a questionnaire to collect their required data.
اسدی، علیرضا؛ بیات، ناصر (1396). «تحلیل محتوای کیفی گفتمان توسعه گردشگری ادبی در ایران». نشریه گردشگری شهری، 4(1)، 1-14.
آقازاده، هاشم؛ حیدری، علی؛ ضرغام بروجنی، حمید؛ شالبافیان، علی اصغر (1395). «ارائه چارچوبی برای ایجاد ائتلاف در کسبوکارهای گردشگری با رویکرد فراترکیب». گردشگری و توسعه، 5(3)، 24-1.
آقایی، پرویز، رضویان، محمدتقی، سعیدي راد، مجید، خزایی، مصطفی (1394). «تحلیل مولفههاي تاثیرگذار بر رضایتمندي از مقاصد گردشگري (مورد پژوهی: گردشگران شهرستان قروه) »، فصلنامه جغرافیایی فضاي گردشگري، 4(14)، 97-113.
ایمانی، حسين؛ عبدالهزاده، اميرحسين؛ پورعزت، علی اصغر (1397). «تحليل محتوای پژوهش¬های فصلنامه مدیریت دولتی دانشگاه تهران». فصلنامه مدیریت دولتی، 10(3)، 387-414).
حسینی قصر، صغري؛ زین آبادي، حسن رضا؛ علیزاده، مرتضی (1393). «تحلیلی بر روششناسی و یافته¬هاي پژوهش¬هاي انجام شده در زمینه کارآفرینی و ویژگی ¬اي کارآفرینان». پژوهش¬هاي مدیریت در ایران، 4(18).
خواستار، حمزه؛ غفاري، رحمان؛ پورعزت، علی اصغر؛ حیدري، الهام (1390). « پژوهشی درباره پایان نامههاي کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از حیث موضوع و روش: مورد مطالعه دانشگاه تهران». علوم مدیریت ایران، 6(21).
دربان آستانه، علیرضا؛ رضوانی، محمدرضا؛ مطیعی لنگرودی، سید حسن؛ محمدزاده لاریجانی، فاطمه (1397). «مرور نظامند و فراتحلیل کیفی فرایندهای ارزیابی عملکرد مدیریت زنجیره تامین گردشگری روستایی». گردشگری و توسعه، 7(2)، 149-170.
دهدشتی شاهرخ، زهره (1398). «تحلیلی از 7 سال پژوهشهای فصلنامه برنامهریزی و توسعه گردشگری با استفاده از تکنیک متنکاوی». برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری، 8(30)، 35-49.
دهدشتی شاهرخ، زهره (1399). «تحلیل ساختار محتوایی فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری با استفاده از تکنیک متنکاوی». مطالعات مدیریت گردشگری، 15(50)، 97-127.
زارعی، قاسم؛ محمودی پاچال، زینب (1398). «واکاوی مطالعات گردشگری ایران از بعد موضوعی و روششناختی و ترسیم آینده مطالعات پژوهشی». گردشگری و توسعه، 8(1)، 1-19.
سلطانی نژاد، نیما؛ ایرانی، حمیدرضا؛ سلطانی، مرتضی؛ یزدانی، حمیدرضا (1398). «روند جهانی پژوهش در حوزه کانالهای توزیع گردشگری: یک تحلیل کتاب سنجی». گردشگری و توسعه، 8(4)، 59-81.
شفیعی، ساناز؛ رجب زاده قطری، علی؛ حسن زاده، علیرضا؛ جهانیان، سعید (1399). «مقاصد گردشگری هوشمند: مرور سیستماتیک تحقیقات با استفاده از رویکرد قیف پارادایم». مطالعات مدیریت گردشگری، 15(49)، 33-62.
صادقی، امیر؛ مشبکی اصفهانی، اصغر؛ کرد نائیج، اسداله؛ خدادادحسنی، سید حمید (1394). «فراروش پژوهشهای مدیریت اسلامی در ایران (مورد مطالعه: مقاله های علمی- پژوهشی 1380 تا 1394)». فصلنامه مدیریت اسلامی، 23(4)، 101-131.
صلاحی کجور، عظیم؛ رضوی، سید محمد حسین؛ امیرنژاد، سعید؛ محمدی، نصرالله؛ تقی پوریان، محمدجواد (1399). «واکاوی عوامل موثر بر گردشگری هوشمند در صنعت ورزش مبتنی برتکنیک فراترکیب». برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری، 9(34)، 101-120.
ضیائی، محمود (1399). «مصورسازی شبکه همکاریهای علمی در پژوهشهای ژئوتوریسم». برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری،9(33)، 27-46.
ضیائی، محمود؛ دلشاد، علی؛ تقوی فرد، محمدتقی؛ تاج زاده، نمین؛ ابوالفضل، اردشیر (1399). «چارچوب مفهومی هوشمندی مقصدهای گردشگری شهری با رویکرد فراترکیب». گردشگری و توسعه، 9(1)، 188-213.
طیبی ابوالحسنی، سید امیر حسین؛ دانشور دیلمی، محمدرضا؛ خاشعی ورنامخواستی، وحید (1398). «فراروش تحقیقات دانشگاهی حوزه استراتژی». مطالعات مدیریت راهبردی، 40(1)، 71-105.
عبدالحمید، مهدی؛ اسمعیلی گیوی، محمدرضا؛ باقرزاد سه ساری، سید محمدرضا (1399). «ارائه راهکارهای ارتقاء کیفی تولیدات علمی حوزه مدیریت دولتی در ایران بر مبنای تحلیل محتوای نشریه چشم انداز مدیریت دولتی». چشم انداز مدیریت دولتی، 11(2)، 97-126.
عزیزي، شهریار؛ فرهیخته، فاطمه (1392). «تحلیل محتواي تناظر و فرا روش پایان نامه هاي بازاریابی در دانشگاه هاي منتخب تهران». مدیریت بازرگانی، 5(3)، 105-124.
عظیمی هاشمی، مژگان؛ بستان، زهرا و اصغری، هادی (1396). «مرور نظام مند مقالات پژوهشی در حوزه مطالعات اجتماعی گردشگری، شواهدی از تحلیل محتوای نشریات علمی پژوهشی کشور». مطالعات اجتماعی گردشگری، 9(5)، 57-95.
فاضلی ورزنه، محسن؛ قربی، علی؛ بهمنی، مهدی (1399). «بررسی وضعیت تولیدات علمی ایران در حوزه گردشگری در بین سال های 1998 تا 2017». مطالعات مدیریت گردشگری، 15(51)، 79-110.
فرخی، سجاد؛ نمامیان، فرشید؛ اصغری صارم، علی؛ قبادی، تحفه (1399). «تبیین الگوی توجه بصری در رفتار خرید تکانشگری مشتریان صنعت گردشگری با روش فراترکیب». گردشگری و توسعه، 9(4)، 199-214.
فردوسی، شهرام؛ ملایی، فاطمه؛ حاجی پور، بهمن؛ بابائی فرج آباد، مهدیه (1398). «فراروش پژوهشهای بازاریابی در ایران: بررسی نزدیک بینی در روشها». پژوهش¬های مدیریت در ایران، 23(2)، 183-199.
محمد نژاد شورکایی، مجتبی؛ جشنی آرانی، مجتبی؛ یزدانی، حمیدرضا (1390). «فراروش تحقیقات انجام شده در زمینه عوامل مؤثر بر رضایت مشتري تحلیل اسنادي پایان نامه ¬اي کارشناسی ارشد و دکتري دانشگاه¬هاي دولتی تهران». چشم انداز مدیریت بازرگانی، 6(39)، 141-164.
Baldwin, Timothy T, W.H. Bommer, R.S. Rubbin. (2008). Developing Management Skills: What great managers know and Do. Boston: McGraw-Hill.
Bench, S., & Day, T. (2010). The user experience of critical care discharge: a meta-synthesis of qualitative research. International journal of nursing studies, 47(4), 487– 499.
Edwards, M., Davies, M., & Edwards, A. (2009). What are the external influences on information exchange and shared decision-making in healthcare consultations: a meta synthesis of the literature? Patient education and counseling, 75(1), 37– 52.
Gulrajani, N., & Moloney, K. (2012). Globalizing public administration: today's research and tomorrow's agenda. Public Administration Review, 72(1), 78-86.
Koseoglu, M. A., Rahimi, R., Okumus, F., & Liu, J. (2016). Bibliometric studies in tourism. Annals of Tourism Research, 61, 180-198.
Krippendorff, K. (1980). Content analysis: An introduction to its methodology. Beverly Hills: Sage Publications.
Mill, R.C. & Morrison, A.M. (1992): The Tourism System. Englewood Cliffs.
Onder, M., & Brower, R. S. (2013). Public Administration Theory, Research, and Teaching: How Does Turkish Public Administration Differ? Journal of Public Affairs Education, 19(1), 117-139.
Patterson, B., Thorne, S., Calnan, C., & Jillings, C. (2001). Meta-study of qualitative health research: a practical guide to meta-analysis and metasynthesis. California: Sage.
Raadschelders, J. C., & Lee, K. H. (2011). Trends in the study of public administration. Empirical and qualitative observations from Public Administration Review, 2000–2009. Public Administration Review, 71(1), 19-33.
Rahmani, Kamaleddin & Rahmani, samira (2013). Developing a conceptual model of customer loyalty using meta-synthesis. European Online Journal of Natural and Social Sciences.2(2):166-173.
Stremersch, S., Verniers, I., & Verhoef, P. C. (2007). The quest for citations: Drivers of article impact. Journal of Marketing, 71(3), 171–193.
Zhao, S. (1991). Metatheory, Meta method, Meta-Data-Analysis: What, Why, and How? Sociological Perspectives.34(3): 377-390.
Zimmer, lela (2004). Qualitative meta-synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing. March 2006.