Investigating the Effect of Staff Self-Leadership on Internal Branding and Role Identity in Hotel Industry: A Case Study of 5-Star Hotels in (Mashhad)
Subject Areas :Jamshid Najari Beydokhti 1 , Omid Behboodi 2 *
1 - MSc, Business Administration, Department of Management, Attar Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
2 - Assistant Professor, Management Department, Attar Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
Keywords: Self-Leadership, Internal Branding, Role Identity, Hotel Industry,
Abstract :
The current applied descriptive-correlational study sought to investigate the effect of staff self-leadership on the outcomes of internal branding and role identity in the hotel industry. The statistical population of the study comprised all the staff of 5-star hotels in Mashhad, out of whom 120 people were selected through the Morgan table using simple random sampling. The required data were collected via the standard Zhang and Zhou questionnaire (2021) whose face and construct validity were measured through expert approval and factor loads, respectively. Moreover, the reliability of the questionnaire was measured and confirmed using the Cronbach's alpha test. Finally, the collected data was analyzed via structural equation modeling. The findings of the study indicated the significant positive effect of self-leadership on brand knowledge, brand commitment, and brand citizenship behavior through factors such as the visualization of successful performance, self-goal-setting, self-talk, and self-aggrandizement. Furthermore, self-leadership factors also influence brand knowledge, brand commitment, and brand citizenship behavior through role identity. It could, therefore, be concluded that promoting self-leadership behaviors helps the internal growth of an organization’s brand and facilitates internal branding through role identity.
ابوعلی، سرور؛ و موجودی، امین. (1399). «بررسی تأثیر رهبری برند و برندگذاری داخلی بر رفتار شهروندی برند با نقش میانجی دانش برند مورد مطالعه: هتل¬های بین المللی پارس». کنفرانس بین المللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی.
ابیلی، خدایار؛ خباره، کبری؛ مزاری، ابراهیم؛ و گرایلی، بیژن. ( 1395). «نقش خودرهبري و خودمديريتي بر سرمايه¬هاي انساني سازمان¬هاي خدماتي دولتي (مطالعة موردي: وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي) ». فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 8، شماره 1، صص 93-112.
بابایی، محمدباقر. (1397). «هدایت و رهبری از دیدگاه قرآن و راهبردهای آن». فصلنامه مدیریت اسلامی، دوره26، شماره1، صص61- 105.
بهزادی، مریم؛ عابدی، احسان؛ و هاشمی، سید محمود. (1398). «بررسی پیامدهای رفتاری/ نگرشی مدیریت برند داخلی میان کارکنان فروش شرکت فرمند». فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره11، شماره3، صص505-524.
خلیل نژاد، شهرام؛ اصلانی، افراشته؛ و شجاعی، محمدحسین. (1396). «تأثیر مدیریت برند داخلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی در صنعت هتلداری: نقش میانجی هویت سازمانی و عجین شدن با شغل». فصلنامه گردشگری و توسعه، دوره6، شماره4، صص180-200.
رحمانی، سمیرا. (1399). «تأثیر رهبری برند و برندسازی داخلی بر رفتار شهروندی برند با نقش میانجی دانش برند و رضایت شغلی کارکنان»، پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی غزالی، قزوین، ایران.
رستگار، عباسعلی؛ و همتی، مریم. (1399). «تأثیر اجزای برندسازی داخلی بر عملکرد برند با نقش میانجی تعهد به برند». دومین کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب¬وکار و اقتصاد.
سپهوند، رضا؛ مجمدیانی، زهرا؛ و موید، انیس. (1398). «تأثیر خودرهبری بر قابلیت استخدام¬پذیری». فصلنامه توانمندسازی سرمایه انسانی، دوره2، شماره4، صص308-301.
شربتی، مهدی. (1398). «تأثیر مدیریت برندسازی داخلی بر رفتارهای شهروندی سازمانی و هویت سازمانی مورد مطالعه: فروشگاه-های افق کوروش شهر مشهد». پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی.
شریفی بمرود، ژاله. (1398). «تأثیر رهبری برندگرا بر تعهد کارکنان به برند از طریق تناسب کارکنان با برند، قراردادهای روانشناختی و دانش کارکنان از برند مورد مطالعه: بانک اقتصاد نوین». پایان نامه کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی حکیم طوس، مشهد، ایران.
شیرازی، علی؛ و صادقی، فرشته. (1396). «بررسی تأثیر هویت برند خدماتی بر افتخار به برند با میانجیگری تعهد به برند و رفتار شهروندی برند (بیمارستان های آریا و 22 بهمن شهر مشهد)». فصلنامه مدیریت برند، سال4، شماره9، صص 79-106.
عزیزآبادی، ابوالفضل؛ مرتضوی، سعید؛ انصاری اول، محمدعلی؛ و رحیم نیا، فریبرز. (1395). «مدخلی بر ویژگی های رهبری اخلاقی در نهج البلاغه». فصلنامه مدیریت اسلامی، دوره24، شماره4، صص11-42.
علیزاده،حمید؛ طیبی نیارکی، علیرضا؛ یکتا، حسن؛ و رومیانی، سمیرا. (1398). «ارزیابی تأثیر هویت برند بر عملکرد از طریق نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری». فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال 3، شماره 31 ، ص 31.
عابدی، احسان؛ و جمالو، فاطمه. (1396). «بررسي عوامل مؤثر بر هويت برند سازماني و تأثير آن بر عملكرد برند و رضايت كاركنان بيمة البرز (مطالعة موردي: كاركنان استان تهران) ». فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره9، شماره3، 617-640.
فلاحی، محمدباقر؛ طباطبایی نسب، سید محمد؛ و سبک رو، مهدی. (1399). «تأثیر رهبری برندگرا بر رفتار شهروندی برند در صنعت هتلداری». دو فصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال8، شماره16، صص112-89.
گوهرخویی سلماسی، منصوره. (1398). «تأثیر رهبری برند و برندسازی داخلی بر رفتار شهروندی برند با نقش میانجی دانش برند مورد مطالعه: کارکنان شعب بانک سامان تبریز»، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
میرکمالی، سیدمحمد؛ مزاری، ابراهیم؛ خباره، کبری؛ و صدیقی، ایراندخت. (1397). «تبیین نقش خودرهبری بر سرمایه¬های انسانی کارکنان مراکز آموزش عالی: تحقیقی موردی دربارۀ دانشگاه تهران». فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، سال 3، شماره 11، صص 9-29.
ملکی مین باش رزگاه، مرتضی؛ فیض، داود؛ و همتی، مریم. ( 1395). «توسعه مدل عملکرد برند سازمان بر مبناي بازاریابی داخلی و برندینگ داخلی». فصلنامه پژوهشهاي مدیریت منابع سازمانی، دوره6، شماره2، صص 169-194.
نوشادی، سیده نسرین. (1397). «بررسی رابطه خود رهبری و رفتار شهروندی- سازمانی در بین معلمان»، چهارمین کنفرانس ملی توانمند سازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات مدیریت،تهران،https://civilica.com/doc/877912
هادیزاده مقدم، اکرم؛ جمالی کاپک، شهرام؛ و رضایی، مرتضی. (1391). «مدل تاثير برندسازي داخلي بر رفتار شهروندي برند در صنعت هتلداري». فصلنامه پژوهش¬هاي مديريت در ايران، دوره 16، شماره3، صص 203-223.
Adamu, N.و Hasmini, A., Abdul Rahman, M. (2020). “The Internal Branding Practices and Employee Brand Citizenship Behavior: The Mediating Effect of Employee Brand Fit”. J. Environ. Treat. Tech, 8( 1), 99-106.
Adileh & Çengel. (2019). “Internal branding and brand commitment: the role of years of experience and monthly income”. International Journal of Commerce and Finance, 5( 1), 79-91.
Allen, N. J., & Meyer, J. P. (1990). “The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization”. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 63(1), 1-18.
Aurand T.W., Gorchels L., Bishop T.R. (2005). "Human resource management’s role in internal branding: an opportunity for cross-functional brand message symmetry". Journal of Product and Brand Management, 14(3),163-169.
Buil, A., Eva, M, Jorge, M. (2016).” From internal brand management to organizational citizenship behaviors: Evidence from frontline employees in the hotel industry”. Tourism Management,57, 256-271.
Burmann, C., Zeplin, S., & Riley, N. (2009). “Key determinants of internal brand management success: An exploratory empirical analysis”. Journal of Brand Management, 16(4), 264–284.
Chang, A., Chiang, H. H., & Han, T. S. (2012). “A multilevel investigation of relationships among brand-centered HRM, brand psychological ownership, brand citizenship behaviors, and customer satisfaction”. European Journal of Marketing, 46(5), 626-662
Chang, A., Chiang, H.-H., & Han, T.-S. (2015). “Investigating the dual-route effects of corporate branding on brand equity”. Asia Pacific Management Review, 20(3), 120-129.
Erkmen, E., & Hancer, M. (2015). “Linking brand commitment and brand citizenship behaviors of airline employees: “The role of trust”. Journal of Air Transport Management, 42, 47-54.
Freire., Gonçalves, J. (2021). “The Relationship between Responsible Leadership and Organizational Citizenship Behavior in the Hospitality Industry”. Sustainability, 13, 4705. https://doi.org/10.3390/su13094705
Garas, S. R. R., Mahran, A. F. A., & Mohamed, H. M. H. (2018). “Internal corporate branding impact on employees’ brand supporting behavior”. Journal of Product and Brand Management, 27(1), 79–95.
Isaksson, L.E. , Woodside, A.G. (2016). “Capturing complexity in how configurations of firm internal orientations impact corporate social performance outcomes: breaking from the dominant logic of symmetric-variable to asymmetric case-based theory and testing”. Australas. Mark. J. 24, 300–308.
Karanika-Murray, M., Duncan, N., Pontes, H., & Griffiths, M. (2015). “Organizational Identification, Work Engagement, and Job Satisfaction”. Journal of Managerial Psychology, 30(8), 1019-1033. https://doi.org/10.1108/JMP-11-2013-0359.
King, C., & So, K. K. F. (2015). “Enhancing hotel employees’ brand understanding and brand-building behavior in China”. Journal of Hospitality & Tourism Research, 39(4), 492-516.
Liu, G, Wai Ko, W, Chapleo, C.(2017). “Managing employee attention and internal branding”. Journal of Business Research, 79, 1–11
Merolla, D., Serpe, R., Stryker, S., & Schultz, P. (2012). “Structural precursors to identity processes: The role of proximate social structures”. Social Psychology Quarterly, 75, 149.
Mulki, J.P., Wilkinson, J.W. (2017). “Customer-directed extra-role performance and emotional understanding: effects on customer conflict, felt stress, job performance, and turnover intentions”. Australas. Mark. J. 25, 206–214.
Nguyen, L., Lu, V., Hill, S., Conduit, J. (2019). "The mediating role of brand knowledge on employees’ brand citizenship behavior: Does organizational tenure matter?." Australasian marketing journal, 27(3), 169-178.
Nirmali, K.A.A., Yajid, M.S.A., Khatibi, A., Azam, F., Sudasinghe, S.R.S. (2017). “brand citizenship behaviors: a review on related concepts and empirical implication”. Research Journal of Business and Management, 4(3), 267-275.
Piehler, R., King, C., Burmann, C., & Xiong, L. (2016). “The importance of employee brand understanding, brand identification, and brand commitment in realizing brand citizenship behavior”. European Journal of Marketing, 50(9/10), 1575–1601.
Raju, S. (2017). “Positive and negative effects of affective and continuance brand commitment in a service context”. Indian Business Research, 9(2), 133-148.
Rico, P., Ceridwyn, K., Christoph, B., Lina, X. (2016). “The importance of employee brand understanding, brand identification, and brand commitment in realizing brand citizenship behavior”. Eur. J. Mark. 50, 1575–1601.
Terglav, K. , Kone ˇcnik Ruzzier, M. , Kaše, R. , (2016). “Internal branding process: exploring the role of mediators in top management’s leadership–commitment relationship”. Int. J. Hosp. Manag. 54, 1–11.
Van Nguyen, L.T., Lu, V.N., Hill, S.R., Conduit, J. (2019). “The mediating role of brand knowledge on employees brand citizenship behavior: Does organizational tenure matter?”. Australasian Marketing Journal, 27(3), 169-178.
Wijenayaka. (2018).” An Empirical Study; Internal Branding, Brand Commitment and Brand Citizenship Behavior in Insurance Industry”. January 2018 Conference: Cooperation for Inclusive and Sustainable DevelopmentAt: S A N A S A C AM P U S.
Wang, C.-J., Tsai, H.-T., & Tsai, M.-T. (2014). “Linking transformational leadership and employee creativity in the hospitality industry: The influences of creative role identity, creative self-efficacy, and job complexity”. Tourism Management, 40(1), 79–89.
Wu, W.-L. , Lee, Y.-C. , (2017). “Empowering group leaders encourage knowledge sharing: integrating the social exchange theory and positive organizational behavior perspective”. J. Knowl. Manag. 21, 474–491.
Xiong, L., & King, C. (2016). “Examining the Role of Employee-Brand Value Congruence in Internal Brand Management. In Let’s Get Engaged!”. Crossing the Threshold of Marketing’s Engagement Era (pp. 191-192).
Young-joo, A, Sunghyup, S., Insin, K. (2015). “City Residents’Perception of MICE City Brand Orientation and Their Brand Citizenship Behavior: A Case Study of Busan, South Korea”. Asia Pacific Journal of Tourism Research, DOI: 10.1080/10941665.2015.1050422.
Zhang, A., & Xu. (2021). “Improving internal branding outcomes through employees’ self-leadership”. Journal of Hospitality and Tourism Management, 46, 257–266.
Zhang, H., & Bai, C. (2018). “Internal branding of tourism enterprises: A review of the literature and prospects for future research”. Tourism Tribune, 33(3), 61–74.