مقاله


کد مقاله : 13960628104988126

عنوان مقاله : تحلیل رفتار خرید سوغات در میان زائران شهر مشهد

نشریه شماره : 8 فصل پاییز - زمستان 1395

مشاهده شده : 719

فایل های مقاله : 697 KB


نویسندگان

  نام و نام خانوادگی پست الکترونیک مرتبه علمی مدرک تحصیلی مسئول
1 ندا رضوی زاده n.razavi@gmail.com استادیار دکترا
2 سیمین فروغ زاده foroughzadeh.simin@gmail.com مربی کارشناسی ارشد

چکیده مقاله

خرید سوغات، نه تنها یادگار تجربۀ سفر برای گردشگر است؛ بلکه خود یک جاذبۀ گردشگری است. همچنین بخش قابل ملاحظه¬ای از گردش مالی صنعت گردشگری را خرید سوغات در برمی¬گیرد. بنابراین از نظر تولیدکنندگان، بازاریابان و عمده‌فروشان و خرده‌فروشان سوغات، شناخت بازار حایز اهمیت است. با این وجود، تحقیقات قابل اعتنایی در زمینۀ رفتار خرید سوغات مسافران در ایران انجام نشده است. مشهد با وجود خیل عظیم گردشگرانِ سالانه و طیف متنوعی از سوغات، مورد مناسبی برای بررسی است. این مقاله در صدد برآمد روشن کند که زائران این شهر چه کالاهایی می¬خرند و چه عواملی رفتار خرید آن¬ها را شکل می¬دهد. به این منظور داده¬های یک پیمایش که در سال¬های 89 و 90 از زائران شهر مشهد گردآوری شده، تحلیل ثانویه گردید. بر اساس این که چه کالاهایی در سبد خرید زائران غالب است، چهار نوع رفتار خرید سوغات در میان زائران مشاهده شد: خرید نشانه¬های فرهنگی، خرید خوراکی محلی، خرید لباس و زیورآلات و نشانه¬های فرهنگی (توأم)، بدون خرید. شایع‏ترین رفتار خرید، خرید لباس و زیورآلات و نشانه فرهنگی (توأم) و نشانه‏های فرهنگی بود. ضمن این‏که نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که رفتار خرید سوغات در نمونۀ مورد بررسی تحت تأثیر سن، محل سکونت (شهر)، کنش غالب در سفر (زیارتی صرف بودن)، نحوۀ سفر (داشتن یا نداشتن همراه) و همچنین دفعات سفر قرار گرفته است. متغیرهای مزبور 23 درصد واریانس رفتار خرید سوغات را پیش¬بینی کردند.