مقاله


کد مقاله : 13950819951273892

عنوان مقاله : بررسی و اولویّت بندی روش های تبلیغاتی مؤثر در جذب گردشگر در استان خراسان رضوی (مطالعۀ موردی: شهر طرقبه)

نشریه شماره : 1 فصل بهار - تابستان 1391

مشاهده شده : 648

فایل های مقاله : 467 KB


  نام و نام خانوادگی پست الکترونیک مرتبه علمی مدرک تحصیلی مسئول
No Records Found

چکیده مقاله

شهر مشهد هرساله با تعداد زیاد مسافران روبرو است که با جذب این مسافران به نقاط گردشگری، می­توان درآمدهای حاصل از این صنعت را در استان افزایش داد. اما تعداد زیادی از این مسافران آشنایی چندانی با جاذبه­ های گردشگری استان ندارند و تنها به دلیل زیارت حرم مطهر به این استان سفر می­ کنند. بنابراین به­ کارگیری شیوه­ های تبلیغاتی مناسب برای جذب و افزایش تعداد گردشگران و ورود آن­هابه مناطق دیدنی استان، باید مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق سعی شده است تا روش ­های تبلیغاتی مؤثر در جذب گردشگر شناسایی و اولویّت­ بندی شود. این پژوهش به مطالعۀ موردی طرقبه که یکی از مکان­های گردشگری استان است، با استفاده از مدل AHP و تکمیل پرسشنامه، در میان ۱۳۳ گردشگر به عنوان نمونه و ۱۰ کارشناس گردشگری خراسان رضوی در تعطیلات نوروز سال ۱۳۸۹ پرداخته است. نتایج نشان داد که از دیدگاه گردشگران و مسئولان، روش­های تبلیغات در «شبکه های تلویزیونی و ماهواره­ ای» و «ارایۀ برنامۀ معرفی جاذبه­ های گردشگری استان های کشور»، «معرفی نقاط دیدنی استان از طریق تیزر و بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهرستان­های استان» و «معرفی جاذبه­ های گردشگری در ورودی­ های شهر و حرم مطهر»، به ترتیب بالاترین درجۀ اهمیت را در جذب گردشگران دارند.