مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96645102017320The Effect of Young Children on Impulsive Decisions of Families in Fun Travelingتأثیر فرزندان نوجوان در تصمیم گیری های آنی هنگام سفرهای تفریحی خانواده130faمحسناکبریاسماعیل رمضان پورپارمیس معاف201887An important dimension of consumer behavior is making impulsive decisions. These decisions are shaped by a quick decision process, resulting from excitement and emotion. Impulsive traveling is one of the immediate behaviors in which a tourist travels to somewhere for which he or she has not carefully planned. There are many reasons behind this kind of behavior in tourism, including going to see somewhere for fun; pressures from friends, peers and family members; undeclared internal motivations; or even encouragement from destinations with different marketing tools. This paper examined the impact of children’s participation, in family decision-making, on the emotions of the decision maker in the family and the impulsive travel plans they made. The conceptual model is based on literature and research background, which showed relationship between variables (youth insistence, decision makers’ emotions and intention to travel impulsively). For sampling and data collection, a questionnaire was distributed among 384 families that had traveled impulsively to different locations of the province of Guilan. This is an applied study, and data collection followed descriptive-correlation based on structural equation modeling. SPSS 19 was used to analyze the descriptive data. For statistical inference, we used structural equation modeling (SEM) based on partial least squares (PLS) and Smart PLS2 software. Results showed that children’s participation in decisions affects impulsive family planning to travel. In addition, the mediating role of emotions was also confirmed showing that children that take part in family decision-making, not only increased the impulsive traveling of family members but also affected their emotions. یکی از ابعاد مهم رفتار مصرفکننده، تصمیم گیری بدون برنامه است که در یک فرایند سریع و ناشی از هیجان و احساسات صورت می گیرد. سفرهای آنی یا بدون برنامه یکی از انواع رفتارهای آنی محسوب میشود که طی آن فرد بدون برنامهریزی قبلی سفر میکند. دلایل مختلفی برای این نوع گردشگری میتوان برشمرد؛ مانند: فشار دوستان به قصد لذت بردن و هیجان، تأثیر برنامههای بازاریابی مقصد سفر و درخواست و اصرار اعضای خانواد. هدف این مقاله، بررسی تأثیر مشارکت نوجوانان در تصمیمگیری آنی خانواده ها برای انجام سفرهای تفریحی است. در همین رابطه، مدل مفهومی تحقیق، بر اساس ادبیات و پیشینۀ تحقیق ارائه شده است که نشاندهندۀ رابطه بین متغیرهای تحقیق (اصرار نوجوانان، احساسات افراد تصمیمگیرنده و قصد مسافرت آنی اعضای خانواده) است. برای جمعآوری اطلاعات در این زمینه، در بین 384 خانواده از خانوادههایی که به استان گیلان مسافرت کرده و دارای حداقل یک فرزند نوجوان بودند، پرسش نامههایی توزیع شد. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی است. برای بررسی داده های توصیفی از نرم افزار SPSS 19 و برای آمار استنباطی از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار SmartPLS2 استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که مشارکت نوجوانان در تصمیمگیری خانوادهها بر سفرهای آنی اثرگذار است. ضمن اینکه نقش میانجی گری احساسات در رابطۀ بین مشارکت نوجوانان و تصمیمگیری خانوادهها برای سفرهای آنی نیز مورد تأیید قرارگرفته است؛ بدین معنی که نوجوانان با مشارکت در تصمیمگیری خانواده، نه تنها بر احساسات افراد تصمیمگیرنده، بلکه از طریق این احساسات بر قصد مسافرت آنی اعضای خانواده نیز تأثیر میگذارند.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35353مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96645102017320Investigating Social Relations between Eco-Tourists and Local People of Hormoz Islandشبکه روابط اجتماعی ميان بوم گردان و جامعۀ میزبان در جزیرۀ هرمز3157faالهام نصرآبادیحنانهمحمدی کنگرانیمهدی میرزاده کوهشاهی201887Ecotourism creates special opportunities to identify a wonderful aspect of nature, provides new information for tourists, and improves the living conditions of the host society. Since the Hormuz Island has a great capability in ecotourism, it can attract a large number of eco-tourists. Identifying and analyzing the friendly networks between eco-tourists and local people of Hormuz Island are the main aims of this study to investigate such relationship and their social effects. Upon conducting interviews and completing questionnaires by selected people, the collected data were analyzed using descriptive analysis, network’s analysis, and Visone’s software. Investigating the social relations between eco-tourists and local people showed that the formation of an informal friendly relationship and cooperation between the inhabitants and eco-tourists of Hormuz Island positively influenced ecotourism. Created social networks helped ecotourism continue in Hormuz Island and would have desirable economic and environmental effects for local people and Hormuz Island. This can have positive consequences such as increasing ecotourism development, sustainable ecotourism, and better ecotourism recognition for Hormuz Island inside and outside of Iran. بوم گردی سبب ایجاد فرصت های ویژه برای گردشگران، بهمنظور شناسایی شگفتی های طبیعت و کسب اطلاعات جدید، شده و شرایط معیشتی جامعۀ میزبان را بهبود می بخشد. جزیرۀ هرمز با دارا بودن قابلیت های فراوان بوم گردی، توانسته است بوم گردان زیادی را در سالهای اخیرجذب نماید. این پژوهش نیز با هدف شناسایی و تحلیل شبکه های ارتباطی میان بوم گردان و مردم محلی جزیرۀ هرمز و تأثیرات اجتماعی آنها انجام شدهاست. برایناساس، دادههای جمعآوری شده با استفاده از مصاحبه و پرسش نامه ، وارد نرم افزار اکسل شده و با استفاده از روش تحلیل شبکه ای و نرمافزار ویسون مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان بومگردان و مردم محلی جزیره، روابط دوستانه و همکاری ایجاد شده و این ارتباطات منجر به استمرار بومگردی در این جزیره شده است. همچنین این شبکهها میتوانند منجر به توسعه بوم گردی پایدار در جزیره هرمز شوند.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35354مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96645102017320 Conceptualizing Entrepreneurial Marketing in Iran’s Hotel Industry; a qualitative approachمفهوم پردازی بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل داری ایران با رویکرد کیفی 5997faمرتضی خزائی پول ابوالفضلتاج زاده نمینحمیدضرغام بروجنیمهدیکروبی201888This paper tries to identify the dimensions and indicators of entrepreneurial marketing in the hotel industry by establishing a link between three areas of marketing, entrepreneurship and the hotel industry. The research method is a qualitative exploratory method. To gather data, semi-structured interviews were conducted with 20 senior hotel managers in Tehran to discover the dimensions and indicators of entrepreneurial marketing in the hotel industry. The results of the interviews showed that the dimensions of the entrepreneurial marketing comprised 62 indicators and eleven dimensions of “risk management,” “innovativeness,” “proactiveness,” “customer orientation,” “competitor orientation,” “opportunity orientation,” “pioneerism,” “networking,” “being updated,” “supply and participation” and “value creation.” The review and critique comparison of the result in manufacturing, retail, food and information technology industry indicated that the dimensions and indicators of the concept of entrepreneurial marketing in the hotel industry were different from non-tourism and hospitality businesses. هدف تحقیق حاضر شناسایی ابعاد و شاخص های مفهوم بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل داری به شیوه ای نوآورانه با ایجاد پیوستگی بین سه حوزه بازاریابی، کارآفرینی و هتل داری است. روش تحقیق از نوع کیفی اکتشافی است و برای جمع آوری داده ها، مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با 20 نفر از مدیران ارشد هتل های شهر تهران صورت گرفت؛تا از این طریق ابعاد و شاخص های بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل داری استخراج و ماهیت مفهوم آن کشف گردد. نتایج حاصل از مصاحبه ها نشان داد که ابعاد تشکیل دهندة بازاریابی کارآفرینانه هتل داری شامل 11 بعد «مدیریت ریسک»، «نوآوری گرایی»، «پیش نگری»، «مشتری گرایی»، «رقیب گرایی»، «فرصت گرایی»، «پیشگامی»، «شبکه سازی»، «به روز بودن»، «تأمین و مشارکت» و «خلق ارزش» و 62 جزء یا شاخص می باشد. بررسی و مقایسه نقادانة این ابعاد، با ابعاد مطرح در کسب وکارهای تولیدی، خرده فروشی، صنایع غذایی، فناوری اطلاعات و غیره، نشان از این واقعیت دارد که ابعاد و شاخص های تشکیل دهندة مفهوم بازاریابی کارآفرینانه در صنعت هتل-داری، متفاوت از کسب و کارهای غیر گردشگری و هتل داری است. http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35355مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96645102017320A Causal-Comparative Model for the Factors Influencing the Environmentally Responsible Behaviors; case of domestic and foreign tourists in Farsارائه مدل علی تطبیقی عوامل مؤثر بر رفتارهای حفاظتی زیست¬محیطی مورد مطالعه: گردشگران داخلی و خارجی استان فارس00faمحمد حسنصیفاحمدرستگارسعید طالبیمرضیه تاجوران، 201888In recent years, environmental issues have received greater attention within academic circles and society. They have also become a major social issue for larger numbers of people than ever before. Thus, the role of gender is emphasized in environmental orientation. The present study tried to examine the effective factors on the environmentalist behaviors of tourists in Fars. From the tourists who visited the province of Fars, 260 tourists were selected using the Cochran test. To enhance the credibility of findings, stratified random sampling was used and questionnaires were proportionally completed. All collected data were processed by SPSS software and were analyzed by descriptive and inferential statistics. Results showed that the highest total effects in tourists were the environmentalist behaviors and the lowest total effect was the ascription of responsibility. در سال های اخیر، موضوعات زیست محیطی، توجه روزافزونی در محافل علمی و حتی در سطحی وسیع تر، یعنی سطح جامعه دریافت داشته و بدین ترتیب، محیط زیست نسبت به گذشته، برای افراد بیشتری در جامعه تبدیل به یک موضوع اجتماعی با اهمیت شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر رفتارهای حفاظتی گردشگران داخلی و خارجی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را گردشگران داخلی و خارجی استان فارس تشکیل می دهند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران برابر با 260 نفر می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها در پژوهش حاضر پرسش نامه می باشد. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS پردازش و با استفاده از آمارههای توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بیش ترین تأثیر در گردشگران داخلی مربوط به متغیر رفتارهای حافظ محیط زیست و کم ترین تأثیر مربوط به متغیر انتساب مسئولیت است. همچنین بیش ترین تأثیر در گردشگران خارجی مربوط به متغیر رفتارهای حافظ محیط زیست و کم ترین آن مربوط به متغیر انتساب مسئولیت بر رفتارهای حفاظتی محیط زیست می باشد. http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35356مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96645102017320Factors Influencing the Realization of the Green Supply Chain in Iran’s Tourism Industry عوامل مؤثر بر تحقق زنجيرة تأمين سبز صنعت گردشگری ایران00faمحمد حسین ایمانی خوشخوسید محمدموسوی201888This research identified and mapped a model of critical factors to realize the green supply chain of tourism industry. Studying the literature and research background, effective factors on the emergence of the green supply chain were identified. In the quantitative phase, 100 stakeholders from the tourism industry were selected and were surveyed to identify critical factors in the green supply chain of the tourism industry. Questionnaires were used for data gathering. To analyze the research data, using the statistical analysis and t-test, the coefficient of the significance of the components was determined. To prioritize the indicators and their cause and effect, the Fuzzy Dematel technique was used in the second phase. The results of the analysis showed that all of the 33 identified factors were critical and essential. The analysis of the factors influencing the management of suppliers showed that among the 6 factors, the following three were root causes of the green supply chain: a) providing encouraging services to the supplier to pay attention to and protect the environment; b) considering the environmental characteristics as Quality Requirements Provider; and c) holding meeting with Suppliers. Meanwhile, three other factors are short-term goals in the green supply chain. They included: a) helping suppliers to solve their environmental problems; b) paying attention to environmental principles and adhering to them in holding tenders; and c) efforts to reduce environmental impacts through the timely delivery of supply commitments. در پژوهش حاضر به شناسايي و ترسيم مدل عوامل بحراني تحقق زنجيره تأمين سبز صنعت گردشگری پرداخته شده است. در این تحقیق ابتدا از طريق مطالعه ادبيات و پیشینه تحقيق، عوامل مؤثر بر سبز شدن زنجيره تأمين شناسايي و سپس در فاز كمي ابتدا 100 نفر از ذی نفعان صنعت گردشگری انتخاب شده و از آن ها جهت بحرانی بودن عوامل شناسایی شده زنجيره تأمين سبز صنعت گردشگری نظرسنجي شد. ابزار گردآوری دادهها پرسش نامه بوده است. جهت تحلیل داده های تحقیق، ابتدا با استفاده از روش تحلیل آماری و آزمون t ضریب اهمیت مؤلفه ها مشخص شد و در فاز دوم جهت اولویت بندی شاخص ها و نیز علت و معلول بودن آنها از تکنیک دیماتل فازی استفاده شد. نتایج به دست آمده از بررسي و شناسايي عوامل بحراني تحقق زنجيره تأمين سبز نشان مي دهد هر 33 عامل شناسايي شده به عنوان عوامل تحقق زنجيره تأمين سبز در صنعت گردشگری ايران بحراني و اساسي بوده و نقش پراهميتي در تحقق آن دارند. تحليل عوامل قرار گرفته در بعد مديريت تأمين كنندگان نشان مي دهد بين 6 عامل قرار گرفته در زمره عوامل تأثيرگذار، عوامل «ارائه خدمات ترغيب كننده به تأمين كننده در راستاي توجه و صيانت از محيط زيست»، «لحاظ نمودن ويژگي هاي زيست محيطي به عنوان الزامات کیفی تأمين كننده» و «برگزاري نشست با تأمین کنندگان»، سه عامل اصلي و ريشه اي يا علت سبز شدن زنجيره تأمين سبز صنعت گردشگری مي باشد. اين در حالي است كه تحقق سه عامل «كمك به تأمین کنندگان در راستاي حل مشكلات زيست محيطي آنان»، «توجه به اصول زيست محيطي و پايبندي به آن در برگزاري مناقصات» و «تلاش براي كاهش اثرات زيست محيطي از طريق تحویل بموقع تعهدات تأمين كننده» به طور سطحي و ناپايدار، همانند يك هدف كوتاه مدت، موجب سبز شدن زنجيره تأمين صنعت گردشگری ايران خواهد شد. http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35357مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96645102017320Stereotype imaginations influencing pilgrims’ social trust toward people of Mashhadعوامل مؤثر بر اعتماد اجتماعی زائرین به مردم مشهد با تأکید بر تصورات قالبی00faفاطمهاسحاقیمحمدمظلوم خراسانیعلی اکبرمجدی201888Analyzing and describing “pilgrims’ stereotype imaginations” and “social confidence of pilgrims toward people LIVING in Mashhad” are the two important components in relationships and social interactions of the guest-host. Data were gathered through surveying, using a questionnaire. Statistical population included 310 pilgrims visiting the holy city of Mashhad. The results showed that pilgrims assume the people in Mashhad to be warm, sociable, kind, down to earth, hospitable, patient (positive stereotype imaginations) and to some extent religious and lawful (average or neutral level) and also profit-making, money lovers, stingy and mean, and unfair (negative stereotype imaginations). The level of pilgrims trust toward people in Mashhad was average. Using One-way Variable Analysis and Multiple Regression Methods, to check the hypotheses, showed that pilgrims’ stereotype imaginations had a positive meaningful relationship with the level of social confidence of people in Mashhad, and had the most effect among all measured variables. Other important, effective factors were ethnocentrism, satisfaction, social-economic status, gender, marital status, and ethnicity. Other variables that influenced stereotype imaginations of pilgrims included gender, place of residence, ethnicity, satisfaction, and ethnocentrism.«توصیف و تحلیل تصورات قالبی» و «اعتماد اجتماعی زائرین نسبت به مردم مشهد» دو مؤلفه مهم و اثرگذار در روابط و تعاملات اجتماعی میزبان - میهمان به شمار می رود. داده ها با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسش نامه از نمونه ای مشتمل بر 310 نفر از زائرین جمع-آوری شده است. یافته ها نشان داد زائرین، مشهدی ها را افرادی خونگرم و خوش برخورد، صمیمی، متواضع، مهمان نواز، صبور (تصورات قالبی مثبت) و تا حدی باایمان و قانون مدار (در حد متوسط و خنثی) و هم چنین افرادی منفعت طلب و سودجو، خسیس و بی انصاف (تصورات قالبی منفی) می دانند. هم چنین اعتماد اجتماعی زائرین نسبت به مردم مشهد در حد متوسط است. برای آزمون فرضیات از تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چندگانه استفاده شده و نتایج حاصل نشان می دهد که تصورات قالبی زائرین با اعتماد اجتماعی آنها نسبت به مردم مشهد رابطه ای مثبت و معنادار داشته و از بین متغیرهای مورد بررسی بیش ترین تأثیر را بر اعتماد اجتماعی دارد. سایر عوامل تأثیرگذار شامل: قوم مداری، رضایت، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، جنسیت، وضعیت تأهل و قومیت می باشد. ضمناً متغیرهای جنسیت، محل سکونت، قومیت، رضایت و قوم مداری بر تصورات قالبی زائرین تأثیرگذارند.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35358مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوریمطالعات اجتماعی گردشگری2382-96645102017320Consumer Behavior in E-Tourism Servicesرفتار مصرف¬کننده در خدمات گردشگری الکترونیک00faسکینهجعفریمحمدنجارزادهرضوانگلستانهنرجسدیرگندم201888Today’s tourists are more dependent on the Internet than ever before to search for travel information. They share their travel experiences in cyberspace. The goal of this study is to investigate the effects of travel stimulus variables, information search and the quality of electronic tourism services on the behavior of young consumers, aged 20 to 40 years. Participants included 182 young people from Tehran (46 male, 105 female), and were selected based on random sampling. Data were analyzed using the structural equation model with LISREL software. The findings showed that the motivation of travel had a significant indirect effect, through the quality of services, on the behavior of the users of electronic tourism services. The study found that the motivation to travel and search information indirectly and through the quality of service could affect the behavior of the consumer of electronic tourism services.گردشگران امروزی بیش از هر زمان دیگری برای جست وجوی اطلاعات سفر، به اینترنت وابسته-اند. آن ها تجارب سفر خود را پیدرپی در فضای مجازی به اشتراک می گذارند. بر این اساس پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثر متغیرهای ایجاد انگیزة سفر، جست وجوی اطلاعات و کیفیت خدمات گردشگری الکترونیک بر رفتار مصرف کنندگان جوان، در سنین 20 تا 40 ساله شهر تهران انجام شد. شرکتکنندگان 182 نفر از جوانان شهر تهران (46 نفر مصرف کننده مرد، 105 نفر مصرف کننده زن) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق مدل تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزار ليزرل تحلیل شد. یافتهها نشان داد که ایجاد انگیزه سفر به صورت غیرمستقیم و با میانجیگری کیفیت خدمات بر رفتار مصرف کنندة خدمات گردشگری الکترونیک، اثر معناداری دارد. این پژوهش مشخص کرد که ایجاد انگیزه سفر و جست وجوی اطلاعات به طور غیرمستقیم و با واسطة کیفیت خدمات، میتواند رفتار مصرف کنندة خدمات گردشگری الکترونیک را تحت تأثیر قرار دهد.http://journalitor.ir/fa/Article/Download/35359