An analysis of e-tourism implementation factors: A Case Study of the Hamadan province, Iran
Subject Areas :Abbas Sadeghi Pouryani 1 , Abolfazl Tajzadehnamin 2 * , alireza slambolchi 3 , Mansour Esmaeilpour 4 , Ali Asgari Sarem 5
1 -
2 - Allameh Tabataba’I University
3 -
4 -
5 -
Keywords: Interpretive Structural Modeling# Hamadan Province# e-Tourism# Implementation of e-Tourism# ,
Abstract :
In the new world of tourism, information technology is used to manage tourism destinations, develop business models, and interact with tourists. Thus, in a tourism destination, the alignment of IT-based practical actions needs to be taken into account. This study set out to analyze the influential factors involved in implementing e-tourism and develop a useful model in this regard, trying to propose operational actions based on the evaluation scores of the factors in the area under study. These factors were obtained from the related literature using thematic analysis. Moreover, interpretive structural modeling was used to determine the relationships between the factors and complexity reduction. The study’s statistical population comprised Hamadan’s tourism experts who were selected via purposive sampling. The study’s findings showed that out of the eleven factors involved in implementing e-tourism, social factors (governmental laws and policies, public awareness and culture, and sense of trust and justice) were the main driving forces. The dependence of technical factors (IT infrastructures in tourist attractions and destination management organizations) on other factors was found to be greater than the other ones. Moreover, based on the study’s results, specific measures were proposed for implementing information technology in Hamadan’s tourism industry through capital asset acquisition projects, private investment projects, and executive activities.
"اسعدی، میر محمد، رحیم زاده ترابی، نگار و احمد خانی، مسعود. (1395). «راهکارهای توسعه گردشگری سالمندی با رویکرد تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری در استان یزد». مطالعات اجتماعي گردشگری. سال چهارم شماره هفتم. ۸۳ -۱۰۴.
بمانیان، محمدرضا، پورجعفر، محمدرضا و محمودینژاد، هادی. (1387). ارائه مدل پیشنهادی جهت پیادهسازی گردشگری الکترونیک در طرح های توسعه گردشگری روستایی. مدیریت شهری، شماره 23، 71-88.
تقوی فرد، محمد تقی و اسدیان اردکانی، فائزه. (1395). «ارائه مدل توسعه ي گردشگري الکترونیکی با رویکرد مدلسازي ساختاري-تفسیري». فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، دوره11 شماره 33. 19-39.
دهدشتي شاهرخ، زهره وشكيبا جمال آباد، غدير. (1392). مدل ساختاری جهت شناسایی مولفههای استراتژیک اثربخش بر نهادینه سازی گردشگری الکترونیک. مطالعات مديريت گردشگري، دوره 8 شماره22، 163-190.
سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان همدان. (1398). سند راهبردی و برنامه عملیاتی توسعه استان همدان (1398-1400). همدان.
عابدی جعفری، حسن، تسلیمی، محمد سعید، فقیهی، ابوالحسن و شیخ زاده، محمد. (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تعیین الگوهای موجود در داده های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره دوم، 151-198.
صادقی پوریانی، عباس. (1399). ارزیابی آمادگی و ارائه مدل پیادهسازی گردشگری الکترونیک در استان همدان. رساله دکترا. دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان.
صادقی پوریانی، عباس، تاجزاده نمین، ابوالفضل اردشیر، اسلامبولچی، علیرضا، اسماعیلپور، منصور و اصغری صارم، علی. (1399). مدل ارزیابی آمادگی گردشگری الکترونیک استان همدان. گردشگری و توسعه. آماده انتشار.
فیروزجائیان، علی اصغر، فیروزجائیان، مجتبی، هاشمی پطرودی، سیدحمید و غلامرضا زاده، فاطمه. (1392). کاربرد تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری در مطالعات گردشگری. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال دوم شماره ۶ ، 129-159.
كرمي، فريبا و زينلي، بهرام. (1394). کیفیت محصول مقصدهای گردشگری، رضایت گردشگر و آینده گردشگر (مطالعه موردی، پارک ائل گلی تبریز). فضاي جغرافيايي، دوره 15، شماره 51، 97-119.
مروتی شریف آبادی، علی و اسدیان اردکانی، فائزه. (1393). «ارائه مدل توسعه گردشگری سلامت با رویکرد تلفیقی تاپسیس فازی و مدلسازی ساختاری تفسیری در استان یزد». مدیریت سلامت. دوره 17، شماره 55. 73-88.
مستانه، زهرا، موصلی، علی، حیوی حقیقی، محمدحسین، گل وردی، محمدصادق و بلالی، محمدمهدی. (1398). «ارائه بسته فناوری برای زیرساختارهای الکترونیکی گردشگری سلامت». مجله انفورماتيک سلامت و زيست پزشکی. دوره 6 شماره چهارم. 357-343.
موحدی، مسعود و یاقوتی، محسن. (1387). «ارائه الگویی برای سنجش آمادگی الکترونیکی در کسب و کارهای کوچک و متوسط صنعت دفاعی کشور». فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین. شماره 12. 27-50.
میرصفدری، شراره سادات و محمدی¬فر، یعقوب. (1397). ظرفیتهای گردشگری استان همدان و راهبردها. مدیریت شهری و روستایی. شماره 51، 5-20.
هاشمی، سیدسعید، محبوب فر، محمدرضا، خاکی ندا و مختاری، فیروزه. (1393). تحلیل عاملهای موثر در برنامه ریزی گردشگری الکترونیک با استفاده از مدل راهبردی SWOT مورد مطالعه کشور ایران.گردشگری، دوره 2، شماره 2، 73.
Abdo, A. (2019). Digital Heritage Applications and its Impact on Cultural Tourism. Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality, 17(1), 37–50.
Angeloni, S. (2016). A tourist kit ‘ made in Italy ’ : An ‘ intelligent ’ system for implementing new generation destination cards. 52(December 2013).
Ayeh, J. K., Au, N., & Law, R. (2013). Predicting the intention to use consumer-generated media for travel planning. Tourism Management, 35, 132–143. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2012.06.010
Azevedo, S. G., Sequeira, T., Santos, M., & Mendes, L. (2019). Biomass-related sustainability: A review of the literature and interpretive structural modeling. Energy, 171, 1107–1125.
Boletsis, C., & Chasanidou, D. (2018). Smart Tourism in Cities : Exploring Urban Destinations with Audio Augmented Reality Smart Tourism in Cities : Exploring Urban Destinations with Audio Augmented Reality.
Braun, V. & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology, Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101, DOI: 10.1191/1478088706qp063oa
Buhalis, D. (2003). eTourism: Information technology for strategic tourism management. Pearson (Financial Times/Prentice-Hall).
Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2015). Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalisation of services. In Information and communication technologies in tourism 2015 (pp. 377–389). Springer.
Buhalis, D., & Law, R. (2008). Progress in information technology and tourism management : 20 years on and 10 years after the Internet — The state of eTourism research. 29, 609–623.
Chanyagorn, P., & Kungwannarongkun, B. (2011). ICT readiness assessment model for public and private organizations in developing country. International Journal of Information and Education Technology, 1(2), 99.
Chung, J. Y., & Buhalis, D. (2008). Web 2.0: A study of online travel community. ENTER, 70–81.
De Clerck, M. S., & Wickens, T. (2015). Government Finance Statistics Manual 2014. International Monetary Fund.
Dey, A. K., Abowd, G. D., Brown, P. J., Davies, N., Smith, M., & Steggles, P. (1999). Towards a better understanding of context and context-awareness. Handheld and Ubiquitous Computing, 304–307.
Dey, Anind K. (2001). Understanding and using context. Personal and Ubiquitous Computing, 5(1), 4–7.
Faisal, M. N., Banwet, D. K., & Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modeling the enablers. Business Process Management Journal.
Govindan, K., Palaniappan, M., Zhu, Q., & Kannan, D. (2012). Analysis of third party reverse logistics provider using interpretive structural modeling. International Journal of Production Economics, 140(1), 204–211.
ITU. (2015). Measuring the Information Society Report 2015. In International Telecommunication Union. International Telecommunications Union. http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/misr2015/MISR2015-w5.pdf
ITU. (2016). ICT Development Index 2016. In ICT Development Index 2016. http://www.itu.int/en/ITU-D/Statistics/Documents/publications/misr2016/MISR2016-w4.pdf
Kazandzhieva, V., & Santana, H. (2019). E-tourism: Definition, development and conceptual framework. Turizam: međunarodni znanstveno-stručni časopis, 67(4), 332-350.
Kiprutto, N., Wambui Kig, F., & Koome Riungu, G. (2011). Evidence on the adoption of e-tourism technologies in Nairobi. Global Journal of Business Research, 5(3), 55–66.
Kounavis, C. D., Kasimati, A. E., & Zamani, E. D. (2012). Enhancing the tourism experience through mobile augmented reality: Challenges and prospects. International Journal of Engineering Business Management, 4, 10.
Lama, S., Pradhan, S., Shrestha, A., & Beirman, D. (2018). Barriers of e-Tourism adoption in developing countries: a case study of nepal. Proceedings of the 29th Australasian Conference on Information Systems (ACIS 2018).
Neuhofer, B., Buhalis, D., & Ladkin, A. (2015). Smart technologies for personalized experiences: a case study in the hospitality domain. Electronic Markets, 25(3), 243–254.
Nilsen, P. (2015). Making sense of implementation theories, models and frameworks. Implementation Science, 10(1). https://doi.org/10.1186/s13012-015-0242-0
Rana, N. P., Luthra, S., & Rao, H. R. (2018). Developing a Framework using Interpretive Structural Modeling for the Challenges of Digital Financial Services in India. PACIS, 53.
Rouhani, S., Ravasan, A. Z., Hamidi, H., & Vosough, S. (2013). Identification and Classification of Affecting Factors on E-Tourism in Iran. Middle-East Journal of Scientific Research, 16(10), 1361–1368.
Shahabadkar, P., Hebbal, S. S., & Prashant, S. (2012). Deployment of Interpretive Structural Modeling methodology in supply chain management-an overview. international journal of industrial engineering and production research, 23(3), 195-205.
Siriwardhana, Y., De Alwis, C., Gur, G., Ylianttila, M., & Liyanage, M. (2020). The Fight against COVID-19 Pandemic with 5G Technologies. IEEE Engineering Management Review, 48(3), 72 - 84.
Thakkar, J., Kanda, A., & Deshmukh, S. G. (2009). Supply chain management for SMEs: a research introduction. Management Research News, 32(10), 970-993.
Tribe, J., & Mkono, M. (2017). Not such smart tourism? The concept of e-lienation. Annals of Tourism Research, 66, 105–115. https://doi.org/10.1016/j.annals.2017.07.001
Valmohammadi, C., & Dashti, S. (2016). Using interpretive structural modeling and fuzzy analytical process to identify and prioritize the interactive barriers of e-commerce implementation. Information & Management, 53(2), 157–168.
Vuković, P. M., & Popović, V. Ž. (2019). Implementation of information and communication technologies as assumption for successful development of rural tourism in the Republic of Serbia. Zbornik Matice Srpske Za Drustvene Nauke, 169, 109–123.
Wang, X., Li, X. R., Zhen, F., & Zhang, J. (2016). How smart is your tourist attraction?: Measuring tourist preferences of smart tourism attractions via a FCEM-AHP and IPA approach. Tourism Management, 54, 309–320.
Warfield, J.W. (1974). Developing interconnected matrices in structural modelling. IEEE transcript on systems, Men and Cybernetics, 4(1), 51-81.
Watkins, M., Ziyadin, S., Imatayeva, A., Kurmangalieva, A., & Blembayeva, A. (2018). Digital tourism as a key factor in the development of the economy. Economic Annals-XXI, 169, 40–45.
World Tourism Organization (2013), Sustainable Tourism for Development Guidebook - Enhancing capacities for Sustainable Tourism for development in developing countries, UNWTO, Madrid.
WTTC. (2107). Travel & Tourism Competitiveness Report 2017. WEB FROUM
WTTC. (2019). World Travel & Tourism Coucil. TRAVEL & TOURISM ECONOMIC
IMPACT 2019 WORLD. Retrieved April 5, 2020, from https://wttc.org/Research/Economic-Impact.
Zimmermann, A., Lorenz, A., & Oppermann, R. (2007). An operational definition of context. International and Interdisciplinary Conference on Modeling and Using Context, 558–571.