Exploring the Greatest Tourism Problems in Isfahan
Subject Areas :Mehri Shahzeidi 1 , Sahar Movahedi 2 , Nafise Bagheri 3 *
1 -
2 -
3 -
Keywords: Social Problem, # Tourism Problem, # conflict approach# ,
Abstract :
Urban tourism is one of the most prevalent and lucrative types of tourism. Enjoying great cultural and historical potentials, Isfahan could be regarded as one of main destinations for urban tourism in Iran. However, while its development in terms of tourism has been defined in some legally binding documents such as "Isfahan’s 1404 Development Strategic Document" and "Isfahan Province Development Document", it has failed to be developed ideally in that regard. This study, therefore, set out to identify the most significant problems hindering the development of tourism in Isfahan. The data of this qualitative research were collected via 26 semi-structured interviews whose size was determined based on saturation effect. The participants of the study were selected through purposive sampling from among the elites, officials, and the practitioners of the tourism industry. Analyzing the data through thematic analysis, one core problem and three axial problems were identified for the Isfahan’s tourism industry. The core problem was, according to the findings, that tourism did not have priority at the macro level, and the axial problems included “inefficient management and lack of well-defined plans”, “abstinence from investment”, and “inadequate human resources”. It was also found that conflicting ideas were the dominant problem in defining the main issues in tourism.
"اباذری، یوسف. (1382). «حل مسأله». مجله نامه علوم اجتماعی. شماره 21. 303-318.
ارشدیپور، اعظم؛ خلیلیان، مائده؛ فردانی، سعید؛ موسوی، سیدرسول؛ نصری، اعظم (54). آمارنامه شهر اصفهان 1394. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
ارباب شیرانی، بهروز؛ ارشدی پور، اعظم؛ خلیلیان، مائده؛ فردانی، سعید؛ موسوی، سیدرسول؛ نصری، اعظم. (1396). آمارنامه شهر اصفهان 1395. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
امین بیدختی، علی اکبر، زرگر، مجتبی و نظری، ماشاالله. (1389). آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری. مطالعات مدیریت راهبردی، سال اول، شماره 3، صص 49-68.
پاپلی یزدی، محمد حسین؛ سقایی، مهدی (1390). گردشگری ماهیت و مفاهیم. تهران: سمت.
حسینی، سید علی؛ محمدی، جلیل. (1391). «تحلیل قابلیتها و تنگناهای گردشگری سلطانیه به منظور برنامهریزی راهبردی با استفاده از الگوی تحلیلی سوات». دوفصلنامه مطالعات گردشگری. دوره اول. سال اول. شماره اول. 49-35.
حیدری، رحیم. (1389). مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری. تهران: نشر سمت.
رابینگتن، ارل؛ واینبرگ، مارتین. (1390). رویکردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. ترجمه: رحمتاله صدیق سروستانی. تهران: دانشگاه تهران.
رنجبریان، بهرام؛ خزاییپول، جواد و بالوئی جامخانه، هادی. (1391). «تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتب فازی». مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. سال اول. شماره1. 13-34.
زارعی متین، حسن؛ سیدجوادین، سیدرضا؛ رحیمپور، علی و باقری، مسلم. (1391). «تبیین مسائل صنعت گردشگری جمهوری اسلامی ایران». اندیشه مدیریت راهبردی، سال ششم. شماره 1. 73-106.
زاهدی، محمد. (1394). سند گردشگری کلان شهر اصفهان در چشمانداز 1404. كارفرما: شهرداري اصفهان، معاونت برنامه¬ريزي و پژوهش و فناوري اطلاعات.
زنگیآبادی، علی؛ محمدی، جمال و زیرکباش، دیبا. (1385). «تحلیل بازار گردشگری داخلی شهر اصفهان». مجله جغرافیا و توسعه. سال چهارم. شماره 8. 131-156.
ساعی، علی. (1386). «منطق حل مسأله». فصلنامه مدرس علوم اجتماعی، ویژهنامه جغرافیا، ص 117-152.
شجاعی، بهزاد. (1394). «صنعت گردشگری در جزیره کیش کارکردها، چالش ها و راهکارها». مجموعه مقالات اولین همایش بینالمللی و چهارمین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، همدان.
شجاعی، منوچهر؛ نوری، نورالدین. (1386). «بررسی سیاستهای دولت در صنعت گردشگری و ارایه الگوی توسعه پایدار صنعت گردشگری کشور». دانش مدیریت. سال 20. شماره 78. 90-63.
عبداللهی، محمد. (1385). بررسی مسائل اجتماعی ایران. تهران: نشر دانشگاه پیام نور.
قادری، اسماعیل؛ مقیمی، شوکت؛ حاجیها، بهاره. (1391). «اقتصاد تجربه؛ رویکردی نو در نظام عرضه و تقاضای گردشگری» فصلنامه اقتصاد و مديريت شهری. شماره اول. 1-13.
کرمی دهکردی، مهدی و کلانتری، خلیل. (1390). «شناسایی مشکلات گردشگری روستایی استان چهارمحال بختیاری با استفاده از تکنیک تئوری بنیانی». پژوهشهای روستایی. سال دوم. شماره 3. 1-32.
کرون، جمیز. (1390). جامعهشناسی مسائل اجتماعی. ترجمه مهرداد نوابخش و فاطمه کرمی. تهران: نشر جامعهشناسان.
علیزاده آذر، کامران؛ احمدتوزه، واحد؛ عزیزیان، صلاح. (1394). «تحلیل بر وضعیت توسعه گردشگری و موانع عمده جذب گردشگر در شهرها (مطالعه موردی: مهاباد)». گردشگری شهری. دوره 2. شماره 3. 252 _ 233.
لوزیک، دانیلین. (1394). نگرشی نو در تحلیل مسائل اجتماعی. ترجمه سعید معیدفر. تهران: امیرکبیر.
محرابی، جواد؛ خلیلی شورینی، سیاوش؛ خلفی، احمد. (1391). «بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری در جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه مدیریت توسعه و تحول. شماره 9. 10_1.
مدهوشی، مهرداد؛ ناصرپور، نادر. (1382). «ارزیابی موانع توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان». فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی. شماره 28. 58-25.
مظلومی، نادر؛ جلالی، سید حسین. (1393). «ارزیابی موانع پیاده سازی استراتژی در صنعت گردشگری». فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت گردشگری. سال هشتم. شماره 25. 26-1.
ویسی، هادی، مهماندوست، خدیجه. (1394). «بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری بینالمللی در ایران با تأکید بر گردشگری ورودی». فصلنامه ژئوپلتیک. سال یازدهم. شماره اول. 156-135.
معاونت پژوهشی دانشگاه صنعتی خواجهنصرالدین طوسی. (1389). طرح پایه آمایش استان اصفهان: شناخت وضع موجود و روند گذشته. کارفرما: معاونت برنامهریزی استانداری اصفهان .
Altinay, L. (2000). Possible impacts of a federal solution to the Cyprus problem on the tourism industry of North Cyprus. International Journal of Hospitality Management, 19, 295-309.
Johnson. M. (1995). Czech and Slovak tourism: Patterns, problems and prospects. Tourism Management, Vol. 16(1), 21-28.
Lamsoo. M. S., Niroomand. M., & Rafsanjani. H. K. (2013). The Role of Marketing on Tourism Industry. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, Vol, 4(1), 73-80. ISSN 2251-838X.
Mbaiwa, J. E. (2005). The Problems and Prospects of Sustainable Tourism Development in the Okavango Delta, Botswana. Journal of Sustainable Tourism, Vol. 13(3), 203-227.
Seidahmetova, M., Aidarovab, A., Abishovc, N., Dosmuratovad, E., & Kulanovae, D. (2014). Problems and Perspectives of Development of Tourism in the Period of Market Economy (Case Republic of Kazakhstan). Procedia - Social and Behavioral Sciences, 143, 251 – 255.
Thompson, C., O’Hare, G., & Evans, K. (1995). Tourism in The Gambia: problems and proposals. Tourism Management, Vol. 16(8), 571-581.
World Tourism Organization (UNWTO), (2016). UNWTO Annual Report 2015, World Tourism Organization (UNWTO), Madrid, Spain.
World Travel & Tourism Council (WTTC). (2015), Travel and Tourism Economic Impact, Iran.
"