TI - هوشمندسازی صنعت گردشگری ایران: تأکیدی بر توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی JO - مطالعات اجتماعی گردشگری JA - پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی LA - fa SN - 2382-9664 AU - فرنوش زنگوئی AU - زهرا خرازی محمدوندی آذر AU - جمشید صالحی صدقیانی AD - واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران Y1 - 1400 PY - 1400 VL - 19 IS - 1 SP - 335 EP - 368 KW - ارتباطات KW - توان‌سنجی KW - حکمرانی نوین KW - فناوری‌های نوین KW - گردشگری هوشمند DO - 10.52547/journalitor.36283.10.19.335 N2 - هدف اصلی این مقاله بررسی نقش توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی در نهادینه کردن برنامه های هوشمندسازی صنعت گردشگری ایران و شناسایی مؤلفه های هوشمندسازی گردشگری در مقاصد شهری ایران است. این پژوهش از نوع آمیخته و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی قراردادی در بخش کیفی و پیمایش در بخش کمّی انجام شده است. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه-گیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی، 13 نفر از مدیران گردشگری کشور مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. 390 نفر از کارشناسان آژانس های مسافرتی نیز به عنوان نمونه‌ی بخش کمّی با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب ‌شدند. پس از تحلیل داده ها از طریق مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی، مشخص شد که تمامی متغیرهای مشاهده‌پذیر و پنهان در سطح 05/0 معنی‌دار بوده و مورد تأیید قرارگرفتند. چهار مؤلفه‌ی توانمندسازی اجتماعی- فرهنگی، حکمرانی هوشمند، توسعه‌ی کاربرد تکنولوژی های نوین هوشمند و هوشمندسازی جامع خدمات گردشگری، به عنوان مؤلفه‌های هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران شناسایی شدند. بر اساس شاخص استون-گایسر شاخص افزونگی مؤلفه‌ی توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی، 523/0 محاسبه شد که بر اساس مقدار آن در مدل نهایی (528/0)، قدرت پیش بینی قوی مدل تأیید شد. UR - http://rimag.ir/fa/Article/36283 L1 - http://rimag.ir/fa/Article/Download/36283 TY _ JOURId - 36283